• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonder partner bouwen

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Pigjes wrote:
Ik prijs mezelf echt gelukkig dat mijn partner en ik samen dezelfde keuzes hebben, er is hier maar 1 punt geweest waar we niet in overeenstemden: hij ziet niet graag milkakoepurper. :lol:



Moet je die 50m³ isovlas hier zien liggen in van dat purper ;) , mijn vrouwke is daar zot van hehe



Moreel gezien verbouwen we met twee.

Financieel gezien verbouw ik alleen, voltijdse huismoeder zonder inkomen als partner.



Dus de financiele nadelen en feit dat ik voltijds werk worden een beetje gecompenseerd doordat we deze periode met 2 moeten doorkomen :)
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
katleen2 wrote:
Hier nog iemand. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een volledige verbouwing. Toen ik er aan begon kende ik niets van bouwen maar ik heb op korte tijd ongelooflijk veel bijgeleerd. Ik vond het vooral financieel moeilijk om er alleen aan te beginnen. Maar na alles meerdere malen uit te rekenen, was het ofwel 3 jaar doorzetten ofwel er nooit aan beginnen. Dus heb ik 3 jaar op mijn tanden moeten bijten met af en toe serieuse zorgen en heel veel “oh nee !!”-gedachten. Zelfs op dit moment, nu het financieel stukken beter gaat, reken ik nog altijd alles uit en sta ik soms nog te twijfelen of ik wel spa bruis zou kopen terwijl ik evengoed water uit de kraan kan drinken. Maar ik heb ook vaak genoten van het bouwen en ik ben heel trots op wat ik allemaal zelf gedaan heb : afbraak, electriciteit, chauffage en water en dit zonder hulp van mijn ouders. Mentaal hebben ze me wel altijd gesteund. Maar toch ben ik echt content dat die periode door is en eerlijk gezegd heb ik er geen zin meer in om er nog eens aan te beginnen. Met een partner wel denk ik. Zo ben ik tijdens de verbouwingen iemand tegengekomen waar ik nog steeds een gelukkig relatie mee heb. Af en toe spreekt hij wel om samen een huis te kopen of te bouwen maar dan zou ik mijn huisje moeten verkopen (verhuizen naar andere streek) en dat zie ik totaal niet zitten want ik heb er letterlijk bloed, zweet en tranen in gestoken.



Herken je verhaal, alleen was het in mijn geval nieuwbouw en frustraties wat betreft aannemers. De bouwwereld is toch een apart wereldje!!!

Je moet het allemaal van heel nabij opvolgen anders....



Afspraken??? Leugens.... Zal blij zijn als alles achter de rug is en dat ik met volle teugen kan genieten van mijn project!
 
Lid geworden
20 aug 2008
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier nog iemand die alleen aan het bouwen is....



Heeft inderdaad zijn voor- en nadelen maar toch nog meer voordelen!

(nog meer zelfvoldoening, moet naar niemand kijken voor keuzes, is en blijft altijd van mij alleen, ...)



Moet wel zeggen dat mijn vader de ruwbouw neerzet dus daar heb ik (financieel) toch veel geluk mee.



Veel succes aan iedereen!
 

Dey

Lid geworden
15 mei 2008
Berichten
199
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook bijna 7 jaar geleden een oud huisje verbouwd. Ben er alleen aan begonnen (afbraakwerken enz...) en met wat verschillende aannemers.

Je moet natuurlijk meer letten op aannemers die alleen maar aan de centen denken, zeker als meisje alleen.

Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo!



Zoveel geld had ik ook niet, maar heb ook alles moeten bekijken: wat doe ik eerst, waar wacht ik nog mee,...



Naargelang de werken vorderden wel veel hulp gekregen van een goeie collega!
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
Arana? Alleen? Gans bouwinfo bouwt mee met jou! Wat kan er mis gaan? Niks zeker hé :D :lol:



Ooh dank je! Dat vind ik nu eens superlief gezegd!! En ja, ik ben hier nog maar pas, maar voel mij hier al helemaal thuis tussen alle bouw-genoten, of ze nu single zijn of koppel. :wink:
 
Lid geworden
12 mrt 2009
Berichten
180
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb 5 jaar geleden een huis van einde 19E gekocht in Brussel, dat volledig te renoveren was. Na een 3 jaar durende vechtscheiding, nu 7 jaar geleden, was ik blij mijn eigen huis te hebben, dat niemand me nog kon afnemen. Ik heb gezweet met die renovatiewerken, veel zelf gedaan, veel hulp gehad van familie en vrienden. Ik heb een werkman met een grote mond buiten gesmeten. Hij dacht dat hij alles wist en ik niets. Ik heb hem verteld dat ik al een huis gerenoveerd had, en dat hij niet zo hautain moest zijn. Het huis was een echte stinkende stal van de 5 honden en 4 katten die hier leefden met een oude dame. Ik heb mijn huis een maand geleden op 3 dagen tijd verkocht, en veel complimenten gekregen voor de mooie presentatie :) Nu ga ik 80% kans bouwen, 20% kans kopen en renoveren met architect. Afhankelijk van wat ik snel vind. Goede bouwgronden aan een redelijke prijs blijken zeldzaam te zijn. EN bestaande huizen aan een redelijke prijs zijn onlogisch ingedeeld of doodsimpel lelijk, en renovaties te kostelijk. Mijn huis is voor mij pensioen planning. Ik heb 8 jaar huismoeder geweest, en heb daar niets voor gekregen... (hij heeeel veeeel) Dus voor de financiële investering die je nooit met niemand zal moeten delen zeg ik aan alle alleenstaanden: ja, ja, ja! Voor de rest, ik doe precies wat ik wil en moet met niemand ruzie maken. Hehe. Wel, mijn kinderen mogen hun mening geven ;-)

Arana, ik ben ook al dikwijls gek verklaard ;-) Nu nogmaals omdat ik weeral verhuis... Mijn 2 zussen zijn honkvast in hun huis sinds ze getrouwd zijn, de ene heeft na de echtscheiding het huis mogen behouden. Ik ben nu eenmaal een rusteloze ziel en een eeuwige reizigster, en een nieuwe verhuis is een nieuw begin.
 
Lid geworden
11 apr 2009
Berichten
345
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit vind ik een geweldig interessant onderwerp en het doet me enorm veel plezier bovenstaande reacties te lezen!



Na het stopzetten van een relatie van 8 jaar toch een 2-tal jaar rondgekeken en nagedacht wat ik eigenlijk wou : verbouwen of bouwen.



Een paar weken geleden op Batibouw zag ik het licht! :) Verbouwen is echt niks voor mij, ik wil bouwen! Een 4-tal weken geleden puur toevallig een geweldige kans gehad een bouwgrond te kopen aan een heel scherpe prijs en ik heb niet getwijfeld!



Ik ben ervan overtuigd dat bouwen zoveel leuker is met z'n tweetjes. Dan werk je samen aan de toekomst he? En als daar dan nog kindjes bij zouden zijn, dat zou de volledige jackpot zijn... Maar anderzijds, dit is mijn droom en met mijn ex-vriendin kwamen we er niet uit waar we zouden willen bouwen/verbouwen, zodoende. Nu zal en wil ik deze droom niet uit handen geven! Financieel zal het wel lukken al zal het op een trager tempo gebeuren en zal ik me toch wel wat moeten ontzeggen. Dus geen verre reizen meer. Anderzijds, in plaats van (soms nodeloos) te overleggen en compromissen te moeten sluiten, kan ik nu wel mijn zin doen en de vrijheid is soms ook wel erg leuk.



Ik had dus liever met een liefdevolle partner aan het avontuur begonnen maar anderzijds ben ik raaaaaazend enthousiast en kijk ik uit naar het bouwen van een eigen huisje! Nu, je kan je ook de volgende bedenking maken : een aanzienlijk deel van de koppels kunnen eigenlijk nog moeilijk op mekaars kop kijken maar blijven samen omdat ze anders hun huis verliezen. Misschien is alleen bouwen/verbouwen dan toch niet zo erg slecht :wink:
 
Lid geworden
13 apr 2006
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen een huis gekocht,wat ben ik uiteindelijk blij.



Maar ondertussen mijn vriendin leren kennen,ik woon nu al een geruime tijd bij haar in.

Wilde mijn deel doen in haar huis (mij inkopen) maar dat wilde ze niet,ze zegt dat ze er véél heeft moeten voor laten om haar huis te kopen en dat ze nu niet wilt hebben dat er iemand anders zijn deel in doet.



Nu we zullen wel zien binnen een 3jaar ofzo,we kunnen nog altijd samen een eigen huis kopen.



Maar ben toch blij dat ik mijn eigen nestje heb,je weet maar nooit in het leven.
 
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
260
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier ook alleen, verbouwing.

heb gelukkig wel ouders/oom die regelmatig mee komen helpen.

nu jaar bezig, ongeveer bewoonbaar, financieel wel wat hulp gekregen. petje af voor diegenen die alles alleen doen!



mijn bevindingen:

kiezen vind ik leuker (en makkelijker) met 2!

en vind het ook best wel confronterend want in de bouwwereld lopen veel dolgelukkige jonge koppels rond (al dan niet zwanger).

heb ook wel rekening gehouden met inrichting: vrij neutraal want weet niet wat de toekomst zal brengen.

zoals hier ook al aangehaald vind ik het ook lastig om een fulltime job te combineren met het verbouwen. je kan nooit eens aan je partner vragen om iets te regelen.

dus ja, veel liever met 2 bouwen/verbouwen maar ben zeer dankbaar dat ik een huisje zal hebben, geeft ook ergens rust en had het nodig om het gevoel te hebben om toch 'vooruit' te gaan, zin om me te settelen. dus geen spijt!

enkel blij dat ik vooraf niet wist hoeveel werk het was, die verbouwing :)maar ben hier niet de enige denk ik..
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat ik me al een tijdje afvraag: als zelfbouwer ga je dus naar alle waarschijnlijkheid alleen een hypothecaire lening aan. Je (ver)bouwt en na een tijdje heb je uw eigendom waar je elke maand een stukje voor afbetaald. fijn zo.



Wanneer je na een periode terug iemand leert kennen, en die persoon komt eventueel inwonen. Hoe wordt dit meestal financieel geregeld? Wat zijn de mogelijkheden? Je vaste kosten zullen stijgen (verwarming, elektriciteit, water, slijtage van alles, algemene huishoud kosten, ...) Je bent zelf je lening aan het aflossen. Hoe gebeurt de financiële afwikkeling dan meestal?



Word er aan de inwonende partner dan een soort huur aangerekend? Of gebeurt het wel is dat je de partner kosteloos laat inwonen? Bij koppels is het anders, daar draait ieder een stuk van de last/kost. Maar als zelfbouwer/eigenaar?
 
Lid geworden
13 apr 2006
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
Wat ik me al een tijdje afvraag: als zelfbouwer ga je dus naar alle waarschijnlijkheid alleen een hypothecaire lening aan. Je (ver)bouwt en na een tijdje heb je uw eigendom waar je elke maand een stukje voor afbetaald. fijn zo.



Wanneer je na een periode terug iemand leert kennen, en die persoon komt eventueel inwonen. Hoe wordt dit meestal financieel geregeld? Wat zijn de mogelijkheden? Je vaste kosten zullen stijgen (verwarming, elektriciteit, water, slijtage van alles, algemene huishoud kosten, ...) Je bent zelf je lening aan het aflossen. Hoe gebeurt de financiële afwikkeling dan meestal?



Word er aan de inwonende partner dan een soort huur aangerekend? Of gebeurt het wel is dat je de partner kosteloos laat inwonen? Bij koppels is het anders, daar draait ieder een stuk van de last/kost. Maar als zelfbouwer/eigenaar?





Ik betaal een maandelijks bedrag aan mijn vriendin voor water,elektriciteit,gas,telefoon en internet.

Wat méér dan normaal is.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat ik niet alleen een bijdrage voor water, elektriciteit, gas, enz ... zou wensen, maar ook een bijkomend gedeelte wat kan beschouwd worden als huur. Als die persoon ergens op zichzelf moet gaan wonen, dan moet die ook bovenop de vaste kosten, huur betalen.

Al zou ik het vermoedelijk niet zo gaan berekenen. Maar gewoon een vast bedrag per maand, waar je beiden een goed gevoel over hebt.
 
Lid geworden
10 jan 2008
Berichten
2.780
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indertijd vroeg ik mijn vriend de helft van de lening te betalen.

(ik had toen wel een groot deel eigen kapitaal ingebracht, slechts 58% moeten lenen).

Dat vond hij acceptabel en als 'm alleen hetzelfde zou gaan huren was 'm minstens 3-400€ in de maand meer kwijt (en daar zou 'm nog eens zelf moeten kuisen, wassen, strijken, ... :p )
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
acl wrote:
Wat ik me al een tijdje afvraag: als zelfbouwer ga je dus naar alle waarschijnlijkheid alleen een hypothecaire lening aan. Je (ver)bouwt en na een tijdje heb je uw eigendom waar je elke maand een stukje voor afbetaald. fijn zo.



Wanneer je na een periode terug iemand leert kennen, en die persoon komt eventueel inwonen. Hoe wordt dit meestal financieel geregeld? Wat zijn de mogelijkheden? Je vaste kosten zullen stijgen (verwarming, elektriciteit, water, slijtage van alles, algemene huishoud kosten, ...) Je bent zelf je lening aan het aflossen. Hoe gebeurt de financiële afwikkeling dan meestal?



Word er aan de inwonende partner dan een soort huur aangerekend? Of gebeurt het wel is dat je de partner kosteloos laat inwonen? Bij koppels is het anders, daar draait ieder een stuk van de last/kost. Maar als zelfbouwer/eigenaar?





Een heel goede vraag. BTW, Ik heb ook alleen gebouwd maar niet gedwongen: het was altijd mijn droom om vóór mijn veertigste

verjaardag mijn droomhuis te bouwen vandaar dus.



Ik vind dat je ook moet kijken naar de financiële situatie van uw partner. Indien uw partner met een mooie wedde naar huis komt, dan mag ze toch een beetje in de kosten tussenkomen.



Indien uw partner laat ons zeggen niet te veel chance in het leven heeft gehad: echtscheiding, slecht betaalde job enz. dan vind ik dat ze voor mij zelfs niets moet bijdragen.



Maar ja, ik heb gemakkelijk spreken: op mijn veertigste en bijna binnen :lol: (toch nog 1/3 van de wedde naar lening).
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
MotoFodel wrote:
Indertijd vroeg ik mijn vriend de helft van de lening te betalen.

(ik had toen wel een groot deel eigen kapitaal ingebracht, slechts 58% moeten lenen).

Dat vond hij acceptabel en als 'm alleen hetzelfde zou gaan huren was 'm minstens 3-400€ in de maand meer kwijt (en daar zou 'm nog eens zelf moeten kuisen, wassen, strijken, ... :p )

Van de andere kant bekeken: Het nadeel is natuurlijk dat als je zo inwonend helpt afbetalen, dat je eens de relatie zou afbreken, je ook weer met niets op straat staat.

Als je toch zou huren maakt dat geen verschil, maar je kan ook niets kopen/opbouwen voor jezelf.

Maar misschien zijn daar ook wel mouwen aan te passen.
 
Lid geworden
10 jan 2008
Berichten
2.780
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hij heeft terwijl wel serieus kunnen sparen voor het huisje dat we nu samen gekocht hebben hé :wink:



Maar inderdaad, als't mis had gelopen was 'm de pineut geweest!

Het eerste jaar dat wij samenwoonden heb ik trouwens ook geen 'huur' gevraagd, want toen heeft hij zijn appie doorgehuurd voor in case of emergency toch iets achter de hand te hebben :wink:
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
stonebiker wrote:
acl wrote:
Wat ik me al een tijdje afvraag: als zelfbouwer ga je dus naar alle waarschijnlijkheid alleen een hypothecaire lening aan. Je (ver)bouwt en na een tijdje heb je uw eigendom waar je elke maand een stukje voor afbetaald. fijn zo.



Wanneer je na een periode terug iemand leert kennen, en die persoon komt eventueel inwonen. Hoe wordt dit meestal financieel geregeld? Wat zijn de mogelijkheden? Je vaste kosten zullen stijgen (verwarming, elektriciteit, water, slijtage van alles, algemene huishoud kosten, ...) Je bent zelf je lening aan het aflossen. Hoe gebeurt de financiële afwikkeling dan meestal?



Word er aan de inwonende partner dan een soort huur aangerekend? Of gebeurt het wel is dat je de partner kosteloos laat inwonen? Bij koppels is het anders, daar draait ieder een stuk van de last/kost. Maar als zelfbouwer/eigenaar?





Een heel goede vraag. BTW, Ik heb ook alleen gebouwd maar niet gedwongen: het was altijd mijn droom om vóór mijn veertigste

verjaardag mijn droomhuis te bouwen vandaar dus.



Ik vind dat je ook moet kijken naar de financiële situatie van uw partner. Indien uw partner met een mooie wedde naar huis komt, dan mag ze toch een beetje in de kosten tussenkomen.



Indien uw partner laat ons zeggen niet te veel chance in het leven heeft gehad: echtscheiding, slecht betaalde job enz. dan vind ik dat ze voor mij zelfs niets moet bijdragen.



Maar ja, ik heb gemakkelijk spreken: op mijn veertigste en bijna binnen :lol: (toch nog 1/3 van de wedde naar lening).



Kon wel eens mijn verhaal zijn! ;-)
 
Lid geworden
9 apr 2009
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zou ook willen beginnen te bouwen, heb wel een partner maar deze studeert nog = geen inkomen.



Het zal niet makkelijk zijn, normaal zal het een ruwbouw worden omdat dit alleen finaniceel min of meer haalbaar is, hoe het erna gaat gaan is nog een raadsel.
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
hoow wrote:
...Van de andere kant bekeken: Het nadeel is natuurlijk dat als je zo inwonend helpt afbetalen, dat je eens de relatie zou afbreken, je ook weer met niets op straat staat...



Dat is ook zo in een huurhuis, als 'beveiliging' tegen buitensmijten, misschien werken met een soort van 'huurcontract', alhoewel me dat puur gevoelsmatig bizar zou lijken
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Mijn vriendin en ik delen de vaste kosten; elek, water,...

Het huis is van mij en ik betaal de lening alleen af.



Vind ik best zo, je moet ook rekenen dat de vaste kosten van een woning 'goedkoper' zijn als je ze kan delen met twee personen. Dat is ook een voordeel(tje) voor degene die het huis bezit.



Zowiezo zijn we van plan om samen nog eens te herbeginnen. En dan ga ik zonder veel emotie mijn huis verkopen. Ik ben er nog altijd zeer tevreden over maar met wat ik nu weet zou ik toch veel dingen anders doen.



Moest zoals reeds bovenvermeld mijn vriendin een grootverdiener zijn dan zou ik er misschien anders over denken maar dat is niet zo.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan