• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zoldervloer isoleren?

Lid geworden
6 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ben begonnen met de zolder te renoveren (lees: inrichten) tot een bureau en een (kinder)kamer.

Op de gewelven komt een houten roostering van 5 à 8 cm hoog (opvangen van kabels, buizen en oneffenheden).

Momenteel is het dak nog niet geïsoleerd, maar ik kan theoretisch 24cm plaatsen (kepers 6cm + spanten 18cm). Ben er nog niet uit hoeveel cm juist.

Mijn vraag is de volgende: is het niet wat overkill om de zoldervloer ook te isoleren als er al (waarschijnlijk) minstens 18cm in het dak komt te zitten?

En zelfs voor het dak denk ik dat 24cm nogal wat veel van het goeie is. Ik weet dat "je niet kan overisoleren", maar toch...

Hey,

Ik denk dat die 24 cm in uw dak zeker geen kwaad kan. Het lijkt me zelfs het beste om uw geld en moeite in uw dakschild te steken, dan om die zoldervloer extra te isoleren.

Zorg er eerst voor dat alle vertrekken waarin u woont binnen één en dezelfde, continue isolatieschil zitten (m.n. buitenmuren én dak). De warmteverliezen tussen de vertrekken onderling zijn dan van secundair belang.

Groet,

B.B.

Nog een vraag die er bij komt: zelf isoleren of laten doen.

Als ik het zelf doe:

- materiaal aan 21% btw

- premie energieleverancier van €4/m²

Als ik het laat doen:

- materiaal aan 6% btw

- uren aannemen (die kan ik helpen)

- premie energieleverancier van €4/m²

- inbreng in belastingen (moet nog opzoeken welk voordeel dat juist geeft)

als ik dan 24cm steek, kan ik waarschijnlijk heel veel besparen op de btw + belastingsaftrek door het te laten doen.

vind ik een moeilijk dilemma...

dan ga je eens moeten rekenen hé...

Ik zou het laten doen, en meehelpen.

Voordeel :

- je hebt 6% btw

- je hebt je premie

- je hebt een officiele factuur, die je ook nog eens kunt inbrengen

Nadeel :

- Kans bestaat dat je een dagje verlof moet nemen...

Maar 15% op de ganse factuur + premies + belastingsinbreng, weegt niet op tegen het allemaal zelf te doen denk ik.

Waarom zou 24 cm overkill zijn?

Ik heb in mijn renovatie in functie van de beschikbare ruimte en de aanwezige isolatie (5cm styrofoamplaten recyclage) ook geprobeerd 24 cm te krijgen tussen elk contact leefruimte-buitenkant-dak.

isolatie.gif

@ Marburg: je hebt bij jou dus tussen leef- en slaapruimte (zoldervloer in mijn geval) niet geïsoleerd?

Als ik spreek over 24cm als mogelijke overkill, bedenk ik hoe lang het wel niet zou duren om het prijsverschil terug te winnen tegenover 18cm.

Helaas, bestaande verbouwing. Tussen leefruimte en slaapkamers is een gegoten betonnen dek met 3cm chappe op. niet veel mogelijkheden daar.

ik ben toch voorstander van tussen de verdiepingen te isoleren..

de warmte van de woonruimte stijgt naar de zolder, en kan door de goede isolatie in het dak niet weg..

Als de vloer ook is geïsoleerd, blijft de warmte een beetje meer op zijn plaats..

(vooral in de zomer dan..)

Mijn voorkeur ook, maar ik zit met een grote trappenhal en te weinig plaats in de vloer op 1e verdiep. Verbouwen is compromissen sluiten met de bestaande infrastructuur :?

Heb het daarnet met mijn collega's (oa MrSensitive :D ) over gehad, en persoonlijk vind ik nu dat het plaatsen van thermische isolatie in de zoldervloer minder waarschijnlijk is.

Reden: de ruimtes eronder zijn slaapkamers die omzeggens niet verwarmd worden en er is een vaste trap naar de zolder. Dus in de zomer krijgt de warmte die al binnen zit toch vrij spel tot boven.

Ik denk dan eerder dat geluidsisolatie een betere zet is dan vb rockwool.

Marburg wrote:
Verbouwen is compromissen sluiten met de bestaande infrastructuur :?

ge moogt gerust zijn..

onze septische put zit onder de keuken..wat niet zo erg is als het klinkt trouwens..

onze verdiepingen zijn nog houten balken, daar ben ik nu overal 15 of 18 cm isolatie aan het insteken.

christophethelen wrote:
Ik denk dan eerder dat geluidsisolatie een betere zet is dan vb rockwool.

Een goede geluidsisolatie zou rockwool kunnen zijn...

Of anders, de meeste oplossingen die geluidswerend gaan zijn in je vloer gaan over het algemeen ook warmteisolerend zijn.

Walter

ik bedoel dat ik de isolatieschil aan de buitenzijde zou laten en dat binnenin ik dan voor 't zelfde geld misschien meer geluid kan isoleren.

Ik ga er van uit dat voor dezelfde prijs/m² specifieke geluidsisolatie het geluid beter isoleert dan rockwool.

Heb idd op de fiches van rockwool gezien dat vb rockflex214 idd goed acoustisch isoleert.

het beste lijkt me nu om een hoop aannemers te contacteren en offertes te vragen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan