• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zoldervloer isoleren zonder dampscherm

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
19
Punten
18
Dag allemaal,

We hebben een woning gekocht en plannen momenteel de verbouwingen. Ik liet een renovatieadviseur van de provincie langskomen en had het daarmee o.a. over de isolatie van onze zolder. We gaan die enkel gebruiken als bergruimte, dus hoeft die niet verwarmd te worden. Ik ga dus de zoldervloer isoleren, met 30cm glaswol om meteen goed te zitten. Het dak is niet geïsoleerd, maar in prima staat met een kwalitatief onderdak, herdaan in 2018.

Probleem: die zoldervloer bestaat uit een wirwar van spanten met daaronder gipsplaten die het plafond van de 1ste verdieping vormen.

De adviseur zei dat het quasi ondoenbaar is om een luchtdicht dampscherm te plaatsen met al die spanten, dus adviseerde ze mij om voor mijn onderste laag glaswol flensdekens te gebruiken (met zo'n alu onderlaag) en daarbovenop glaswol zonder alu laag. Daarboven komen dan OSB-platen. Om toch een dampscherm te hebben, adviseerde ze me om de plafonds van de 1ste verdieping te laten bepleisteren en te laten schilderen met een dampdichte verf.

Enkele vragen hierbij:
  • Is dit goed advies? Ze heeft wel een punt dat een luchtdicht dampscherm plaatsen op die zoldervloer quasi ondoenbaar is.
  • Sowieso ga ik boven de badkamer wel een dampscherm plaatsen op de zoldervloer, hoe moeilijk dat ook is. Dat lijkt me de ruimte met de meeste kans op condensatie. Bij de andere kamers (slaapkamers, bureau en gang) lijkt die kans me kleiner.
  • Zijn er betere oplossingen om de plafonds van de 1ste verdieping dampdicht te maken dan pleisterwerk en verf? Vliesbehang (gaan we ook op de muren zetten), behangpapier? Of eerst een waterdichte primer en dan afwerking naar keuze?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Geen probleem maak een vloer van planken en leg deze niet aaneengesloten. Wel voor ventilatie zorgen op je zolder.
Wat voor dakbeschot heeft het pannendak.

De hout naar muuraansluitingen gaan werken en zorgen meestal voor scheuren. Op deze plaats gaat je dampdichting er dus niet meer zijn.

Tja wat wil je, mijn eerste reactie was: wat voor een k*t advies is dit nu weer.

Een optie kan ook zijn een dampscherm plaatsen aan de onderkant van het plafond, hierop een lattenwerk aanbrengen en een vals plafond plaatsen. Je kunt dan het dampscherm mooi aansluiten op de muren en scheuren hebben, op voorwaarde dat jij de aansluiting mooi gemaakt hebt, dan geen invloed meer op je dampdichtheid.

Eventueel toch overwegen het dak te isoleren? Dan kan je het wel tegoei afwerken en ook dergelijk aan werken i.p.v. tussen de vloerspanten te sukkelen. EN je zal geruster zijn i.v.m. mogelijke condensatie. Het scheelt misschien wat extra m² isolatie ² dampscherm maar je krijgt er een extra vorstvrije ruimte bij en een gerust hart ... :)

dat advies van de provincie lijkt me vooral te passen onder het motto 'beter iets dan niets'.
Door het flensdeken strak aan te drukken zodat de flens stevig zijwaarts tegen het hout gedrukt wordt zal er al heel wat damptransport minder zijn, en het hout werkt ook een beetje regulerend. Je zou met een erg dun eerste deken kunnen werken en de flenzen overal lijmen met kit, maar dat gaat een fortuin kosten.
Ik vermoed dat er gerekend wordt op de opslagcapaciteit van het geheel (in de winter) en dat dit in de zomer voldoende zal kunnen uitdrogen om geen problemen te hebben op lange termijn.
Door voldoende dampopen naar buiten te werken kan je dat uitdrogen ook versnellen (bvb zoals @w.g.b. ook al zei)
Ipv (redelijk dampdichte) OSB op zolder zou je een luchtige plankenvloer of een dampopen materiaal kunnen gebruiken (pavatex is niet bedoeld om op te lopen, dus weet niet of dat geschikt is, maar wellicht bestaat er wel iets dat past)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan