• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zoldervloer geluidsdicht en thermisch isoleren

Lid geworden
31 jan 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik ben bezig met een oude zolder op te ruimen en wil nu de oneffen houten vloer (verschil +/- 6cm) van boven isoleren. De zoldervloer (+2) is het plafond van de het eerste verdiep (+1) . Op deze zoldervloer liggen ook de kabels voor de verlichting van het eerste verdiep. De zoldervloer loopt over de oppervlakte van het hele huis (+/- 100m²) en een gedeelte ligt boven de badkamer (= vocht). Later wil ik hier ook nog een vloer opleggen & de hele zolder inrichten als extra kamer / verdiep. De isolatie moet vnl. geluidsisolerend zijn, het dak wordt thermisch geïsoleerd.

Een houten constructie maken en die opvullen met isolatie, lijkt me vooral veel werk, duur en overkill.
Daarom ben ik nu aan het kijken naar rockfloor platen / matten.
Is een dampscherm nodig als er een dampscherm bij de dakisolatie wordt gebruikt?

Wat zijn jullie voorstellen/ ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

PIeter-Jan
 

Bijlagen

  • 20210105_175144b (1).jpg
    20210105_175144b (1).jpg
    151,1 KB · Weergaven: 10
  • 20210105_175006b (1).jpg
    20210105_175006b (1).jpg
    224,4 KB · Weergaven: 10
  • 20210105_175138b (1).jpg
    20210105_175138b (1).jpg
    178,5 KB · Weergaven: 9

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Eerste punt om aan te pakken, zeker in de badkamer, maar ook in slaapkamers
de doorstekende kamers luchtdicht afwerken, samen met rest van het plafond zodat er geen vocht in dit nieuw vloerpakket kan komen
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Basis voor een goede geluidswering is luchtdichtheid.

In dit geval moet je zowel de zoldervloer luchtdicht maken als het plafond eronder, dus twee luchtschermen voorzien.
Daartussen steek je dan geluidswerende isolatie. Ik denk wel dat je best de houten zoldervloer opneemt om tussen de dragende balken te isoleren en alles op gelijk niveau te brengen. Rockfloor gaat het niveauverschil niet oplossen.

Omdat akoestische isolatie ook thermisch isoleert, is het aangewezen dat de twee luchtschermen een gelijke dampremmendheid hebben. Dat geeft de minste problemen op condens, bijv. wanneer de zolder even niet verwarmd wordt.

Als luchtscherm kan je ook bouwplaten nemen (OSB, MDF, vezelplaat, multiplex,...) waarvan je de naden luchtdicht afwerkt (kit, tape). Op die manier heb je meteen een basis voor de verdere afwerking van de vloer of plafond.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
First things first !
Als je toch ooit die zolder verder wilt inrichten dan kan je nu beter je geld en energie steken in het definitief isoleren van de dakhelling. Die isolatie werk je dan af met een dampscherm waaronder je later een verdere afwerking kunt aanbrengen.
Op die manier heb je vanaf dan al het warmteverlies van de woning zeer sterk verminderd en het comfort verbeterd.
Het afwerken van de zoldervloer is dan iets wat je later nog op vele verschillende manieren kunt oplossen, je hoeft dan enkel nog te denken aan geluidsisolatie, niet aan thermische isolatie of dampscherm wat een verloren investering zou zijn.
Thermische isolatie en/of dampscherm tussen ruimtes binnen het totaal geïsoleerde volume hebben weinig of geen zin !
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan