• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zolderisolatie met OSB

Lid geworden
30 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

We hebben pas ons hellend dak langs buiten laten isoleren met Sarking en dampscherm en nadien nieuwe pannen erop. De zolder zal een bergzolder worden en daaronder liggen 2 slaapkamers en een badkamer. Mijn vader is ervan overtuigd dat de zoldervloer/slaapkamerplafond dus geïsoleerd moet worden zodat de warmte niet tot boven gaat. Wij waren van plan om enkel een OSB op de balken te leggen om op de zolder te kunnen lopen.

Nu gaan we toch isoleren en blijf ik tobben over volgende vragen:
- leggen we PIR platen tussen de balken en daar OSB op of leggen we PIR met tand en groef tegen elkaar OP de balken met daar OSB op?
- PIR of gewone isolatie voldoende? Ik stel PIR voor wegens het aluminiumlaagje; is in de tussenverdieping een dampscherm nodig tussen gyproc en isolatie?

Alvast bedankt.

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Waarderingsscore
63
Punten
28
Gewoon glaswol nemen zou ik zeggen. Zonder dampscherm.

Lid geworden
30 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Niet nodig boven de badkamer of voor condensatie?

Laatst bewerkt:

BnB2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
388
Punten
63
Natuurlijk is een dampscherm WEL nodig. Als het dauw punt voor welke reden dan ook in de eerste laag isolatie ligt wordt ze nat en is ze waardeloos.

Ps: als je voldoende heb geïsoleerd met je sarking is de tweede laag niet echt nodig.

Lid geworden
30 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Natuurlijk is een dampscherm WEL nodig. Als het dauw punt voor welke reden dan ook in de eerste laag isolatie ligt wordt ze nat en is ze waardeloos.

Ps: als je voldoende heb geïsoleerd met je sarking is de tweede laag niet echt nodig.
OK, we gaan de gehele buitenschil isoleren; mijn vader is van mening dat de warmte naar de zolder zal gaan zonder extra isolatie...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.566
Punten
113
Maar wel even checken hoe goed sarking is uitgevoerd.
In heel veel gevallen zitten daar wel wat luchtlekken in
Ik zou gekozen hebben voor een minerale wol, cellulose.
Beter tegen warmtedoorslag , veel beter tegen geluid....en goedkoper

Huidige isolatie is dan enkel die sarking van 12 cm ?
Ik zou dan idd extra isoleren

• Leuk
Waarderingen: BnB2

BnB2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
388
Punten
63
vader is van mening dat de warmte naar de zolder zal gaan zonder extra isolatie...
Dat klopt inderdaad maar ze is niet verloren. Je hebt nu een vorstvrij zolder. Als dat niet de bedoeling was, had je beter alleen je zoldervloer geïsoleerd. Verder sluit ik me aan bij Mario

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan