• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zolder isoleren + afwerken met Gyproc op houten latten.

Lid geworden
1 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gegroet,

Zolder bestaat uit hellend dak met horizontale kepers van 22 cm hoog en 480 cm lang, waarop houten rooster zit met reeds 5 à 8 cm isolatie onder de dakpannen.
Tussen de kepers zit nog geen isolatie, enkel er boven. Afstand tussen de kepers is maximum 170 cm en minimum 110 cm.
Ik wou dit extra isoleren met 15 cm glaswol (R waarde 3,75) tussen de kepers en afwerken met OSB-platen.
Ze hebben me aangeraden om de OSB te bevestigen op duimse planken verticaal tussen kepers geslagen om de 60 cm.
Nu willen we van de zolder een kamer maken en dus afwerken met Gyproc. 
Aangezien we 15 cm dik gaan isoleren en kepers 22 cm hoog zijn willen we dus kepers deels blijven zien en mee schilderen, lijkt wel mooi.

Nu is mijn vraag of ik Gyproc ook kan bevestigen op duimse planken van 10 of 12 cm hoog (?) om de 60 cm?
Ik heb namelijk de rollen glaswol van 60 cm breed al gekocht.

Of is deze overspanning te veel voor Gyproc?
Ik kan wel op elk uiteinde van van de Gyproc-plaat een extra panlat plaatsen?
Neem ik Gyproc-platen van 9 of 12,5 mm?
Metal Stud profielen gaat lastig worden met mijn rollen isolatie die ik reeds heb liggen.
Samengevat wil ik dus werken met duimse planken die ik om de 60 cm verticaal aanbreng tussen de kepers, daartussen mijn glaswol van 60 cm breedte en 15 cm dik en nadien Gyproc schroeven op de planken.
Bij voorbaat dank voor de goede raad.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.027
Punten
113
gebruik eerder de volle 22cm om te isoleren, ga je geen spijt van krijgen. Vergeet u dampscherm niet

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
484
Punten
83
De kepers van 8 cm "verbreden" tot aan de voorkant van de GORDINGEN en zoals aangegeven volledig isoleren . Dit kan in meerdere lagen , zorg er alleen voor dat je dan verspringende naden hebt.

Als je alles netjes "uitvlakt" tot net voor de gordingen dan krijg je automatisch een rechte muur.

Hou er dus rekening mee dat je dak in het midden doorgebogen is én dat daar het laagste punt is. Je verliest hier amper iets mee van ruimte maar hebt wel kaarsrechte muren....Als je gordingen tenminste alles goed kunnen dragen ...want extra gewicht is extra doorbuigen.

Je zou de onderste gording ( een foto zou handig zijn voor meer raad ! ) kunnen verstevigen door een extra gording  hierop te bevestigen . Desnoods bovenaan ook. Wel verankeren in/aan de muur natuurlijk.

Persoonlijk zou ik alle gordingen uit het zicht laten ...een vlakke strakke muur is zoveel mooier en makkelijker af te werken.

Hou dus eerst ff rekening met het extra gewicht dat je gaat krijgen door al deze aanpassingen.

In principe zijn gordingen van 220 mm voldoende....

Na het isoleren idd een dampscherm , wil je ruimte tussen je gyproc en het dampscherm ( voor kabels ) dan kan je op je uitgevlakte latten ( die waar het dampscherm dus tegen zit) nogmaals latten schroeven van bvb 40x20 mm en daarop je gyproc vijzen.

Wat is de grootte van de zolder in totaal...lengte -breedte + hoogte ?

Er is toch reeds een onderdak geplaatst onder de pannen ? ....is absoluut vereist voor je gaat isoleren.

Kijk dit dus eerst na en haal een stukje van de bestaande isolatie weg.......is er nu ook reeds een dampscherm voorzien ?????

Indien een onderdak voorzien is , dan zal je het bestaande dampscherm ( indien dit er dus ook is en dat zou moeten.....) moeten doorprikken....

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan