Zolder - hoe kamers maken en indelen ?

Lid geworden
14 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even de situatie schetsen:

In 2008 kochten we bouwgrond en begonnen we te bouwen met SOD. Aangezien we plannen hadden voor gezinsuitbreiding was het onze bedoeling om later op zolder kamers (2) te maken. We vroegen hen toen of dit mogelijk zou zijn met het plan dat toen voorlag en dit was volgens hen haalbaar. Toen het dak erop lag, begonnen we hier al stevig aan te twijfelen. Nu we de zolder zelf al anderhalf jaar als slaapkamer gebruiken, lijkt het ons ontzettend moeilijk om er twee kamers op kwijt te raken. De twee grootste hinderpalen zijn de (beperkte) dakhelling (40°) en het erg centraal geplaatste trapgat.

Intussen is de gezinsuitbreiding een feit. Aangezien we terug wat spaargeld hebben bijeengesprokkeld, zijn we aan het rondkijken voor een (creatieve) oplossing voor de kamers op zolder. Ik heb zelf al wat in Sketchup getekend en dingen uitgeprobeerd maar de oplossingen die ik vond (binnen de bestaande situatie) zijn verre van ideaal.

Vervolgens dachten we aan wat drastischer (lees: duurdere) ingrepen: een idee was bvb. om achteraan een halfrond dak te laten zetten (als dat al technisch mogelijk was), maar bij navraag op de Dienst Stedebouw kregen we een ‘njet’ te horen: het viel buiten de verkavelingsvoorschriften. Het gabarit moet gevolgd worden. (Aangezien het hier over een GB gaat, is een wijziging van die voorschriften vermoedelijk niet haalbaar).

De enige manier om meer vrije loopruimte te creëren is o.i. om met een dakkapel te werken. We kregen van Dienst Stedebouw mee dat de kapel maximum 120 cm opstand mag hebben en dat het minimum op 1 meter van de zijgevels mag beginnen. Aangezien ons huis 9 meter breed is, betekent dit dat de kapel maximum 7 meter lang mag worden.

Ook die optie heb ik in Sketchup uitgetekend, maar we kunnen ons desondanks moeilijk voorstellen of het de moeite waard is om er onze tijd en spaarcenten in te steken. We verwachten niet dat we er megakamers van zullen kunnen maken, maar we willen achteraf niet tot de vaststelling komen dat het uiteindelijk niet meer dan groot uitgevallen bergkasten zijn. Vandaar ook deze post zodat jullie je licht erop kunnen laten schijnen. Om het geheel wat te visualiseren stuur ik de Picasa weblink mee waar de tekeningen staan die ik maakte in SU.

http://picasaweb.google.be/FlapsyD/Zolder?authkey=Gv1sRgCLqJz6WW3L6BiQE&feat=directlink

(Ik ben een half uur aan het proberen om die tekeningen rechtstreeks hier te plaatsen maar het lukt me niet: welke link moet tussen die 'img' code geplakt worden ???)

SU-liefhebbers die met het model aan de slag willen: downloaden kan hier http://dl.dropbox.com/u/2367762/Zolder%20Schuifelaar%20daksimulaties%20opgekuist.skp

We zitten er al zo lang op te staren dat we het gewoon niet meer zien dus alle input/ideeën/opmerkingen/creatieve inzichten zijn meer dan welkom.

Zien jullie nog andere oplossingen ?

Zou de indeling nog verbeterd kunnen worden ? (Hoe dan ?)

Wat zou het ons kunnen kosten (zal wel offertes opvragen maar zou fijn zijn als we al de grootte-orde zouden kennen) als we het voorgelegde ‘ontwerp’ zouden laten uitvoeren ?

Alvast bedankt !

David

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op zich toch al een fraaie oplossing die je bedacht hebt met die geintegreerd overkapping van de trap. Zonder dakkapel zijn de kamers echter wel erg klein.

Kun je ze niet wat langer trekken - of heb je die overloop ergens voor nodig?

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Kan je geen traphalletje maken als je recht boven komt ad trap? Dus de zijkanten vd trap ahw verlenge n en daar links en rechts de deuren in plaatsen. Ok, de kamers blijven wel smal maar wel een dikke 2m langer. Op die manier kun je bureau en bed na elkaar plaatsen, wat een 'opener' karakter vd kamer geeft. ev 2 veluxen per kamer. (of zo van die balkonveluxen zijn ook tof (lees=duur, een dakkapel zal nog duurder worden)

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het niet efficiënter om zelf boven 1 grote slaapkamer te behouden en de ruimte van de vrijgekomen mbr (=Master BedRoom) in de woning om te vormen tot (2) slaapkamers?

het is maar wat je als doenbaar ondervind, maar mij zou het bijna de indruk geven dat ik in een kast kruip ipv in een slaapkamer. Het is wel erg klein om 2 kamers van te maken. :)

Lid geworden
13 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
Is het niet efficiënter om zelf boven 1 grote slaapkamer te behouden en de ruimte van de vrijgekomen mbr (=Master BedRoom) in de woning om te vormen tot (2) slaapkamers?

het is maar wat je als doenbaar ondervind, maar mij zou het bijna de indruk geven dat ik in een kast kruip ipv in een slaapkamer. Het is wel erg klein om 2 kamers van te maken. :)

Als het lukt om beneden 2 kamers te maken, lijkt het mij ook leuker om er 1 master bedroom van te maken.

Indien niet, tja, de kamers zijn aan de kleine kant. Anderzijds, het zijn kinder/tienerkamers. Ik moest thuis mijn kamer delen met mijn zus. Ik zou superblij geweest zijn met een eigen kamer, ook al is ze klein. Als tiener kan je daar wel aan wennen lijkt mij. Tiener kan bv ook zijn bed inruilen voor paletten en matras op de grond, onder de laagste kant van het dak. Of voor een kleiner kind kan je zo een "kamp" maken van zijn bed, lekker stoer.

Hoe kleiner de kamer, hoe meer ze beneden spelen en hoe meer je ze in t oog kan houden :wink:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoe diep is je woning eigenlijk? Breed is het 9 meter.

edit: gevonden, stond op 1 van de tekeningen :mrgreen:

ons dak is 38°, maar het oppervlak is wel 9 meter breed op 10 meter diep en daar kan ik perfect 4 kamers in maken zelfs als het moet.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
is die muur noodzakelijk daar of is dat een gyprocmuur gewoon.

Kun de zolder niet in de andere helft verdelen, in de diepte ipv in de breedte, had natuurlijk beter geweest indien de trap in andere richting gelegen had.

Lid geworden
14 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de snelle reacties iedereen !!

Even proberen antwoorden op een aantal vragen:

* Bijna vergeten te vermelden: we hebben 4 kinderen (3M/1J) - leeftijden variërend van 10,5 - 8 - 5 - 8 mnd

* @acl: op de eerste verdieping hebben we al drie slaapkamers en de badkamer. Eén van die kamers is voorlopig nog groot genoeg om er twee kinderen te slapen te leggen (is nu het geval trouwens), maar ik ben een beetje bang dat wanneer ze groter worden ze een eigen plek nodig hebben waar ze zich kunnen terugtrekken. Is nu met de oudste al het geval. Een master bedroom hebben we dus niet. (ik heb het idee van een MB trouwens nooit gesnapt: de 'grotemensenkamer' dient toch enkel om te slapen/lezen/vr... => waarom de ruimte verspillen ?)

* @kidcool: De trap komt inderdaad slecht uit, maar we hebben ook te horen gekregen dat het zo goed als onmogelijk is om hem te verplaatsen. (Laten we maar stellen dat we véééél te weinig tijd hebben genomen om de consequenties van ons plan goed te overdenken. Anderzijds zaten we op dat moment ook in ontzettende tijdnood.). De gyprocmuren staan er nog niet: was enkel om aan te geven hoe ik het dacht te doen. Nu is alles nog één open ruimte (met veel dozen)

* @Jeanhup & janvanlandeghem: we zouden idd een traphalletje kunnen maken, maar we hadden graag ook nog een beetje zolderruimte overgelaten om dingen te stockeren (kleding van de kinderen, Kerstversieringen bvb.). Zijn ook een beetje bang voor een tunneleffect. We waren dan ook nieuwsgierig of dat tunneleffect met een dakkapel zou verdwijnen. We kennen niemand die zoiets op zijn dak heeft staan om eens te kijken hoe het voelt in zo'n ruimte.

We gaan er sowieso van uit dat het geen grote kamers zullen worden, maar ik wou wel weten of het als kamers zou kunnen dienen. Een kast hoeft er niet in te staan: daar kunnen we wel een oplossing voor vinden. Dus enkel bureau en bed. Ik had een beetje het idee van Mientje: als tiener heb je misschien liever een kleine maar "eigen" kamer dan een grote "gedeelde" kamer. (ik was toch blij dat ik op mijn 12e eindelijk een eigen kamer kreeg en van het gezelschap van mijn broer verlost was en vice versa...)

We wouden het nu laten doen aangezien de rest van ons huis toch nog verder afgewerkt moet worden (schilderen, plintjes ...) en het dan (iets) minder erg is als ze tijdens de werken de muren zouden raken.

Niemand die een idee heeft wat het ons zou kunnen kosten om met de dakkapel te werken ?

Lid geworden
17 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben hetzelfde voor, een verdieping van 8.2*10.5 met een teruggetrokken dak met een helling van 40°(45° is niet mooi bij die breedte + kostelijker).

Nog minder ruimte dan jullie dus. Wel voorzien we een draaitrap, dat neemt iets minder plaats in.

Oorspronkelijk hadden we hetzelfde idee om er 2 slaapkamers in de lengte van te maken voor 't geval er meer kinderen komen dan voorzien.

Maar bij het uittekenen bleek al snel dat je met je kop tegen de helling aanstormt.

Op zich kan je daar mee leven hoor, ik had dit vroeger ook en vond dit net gezellig. Dat je wat scheef groeit moet je er maar bijnemen. ;)

Nu is het 1 kamer geworden in de breedte tot tegen de draaitrap. Dan een lange smalle ruimte die we als bureau kunnen inrichten. En de 3de kleinere ruimte is dan de technische ruimte.

Ik zou in jullie geval er gewoon een super gezellige ruime master bedroom van maken. Of als er toch 2 kinderkamers moeten komen de volledige lengte benutten. Inclusief jullie goed idee om over de trap heen te werken.

Dit is bij ons de indeling, maar daar ben je op zich niks mee:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je zou eventueel ook in plaats van de splitsing te maken in het midden van de trap, de splitsing maken voor de ene kamer boven de trap en de andere kamer naast de trap. Dat zijn dan 2 mooie ruimtes voor een inbouwkast en je verlies minder vloeroppervlak.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
nu ja, als het huis er niet echt geschikt voor is om elk kind desnoods een aparte slaapkamer te geven, dan is dat toch geen ramp. Je moet je daar toch niet voor in onmogelijke bochten gaan wringen. Hij/zij kan dat misschien wel leuk vinden, maar als ouder beslis je dat nog wel altijd zelf.

Kijk ook eens op de website van Junior 4 (http://application.mm-one.com/junior4/index2.htm), persoonlijk vind ik dat zij leuke ontwerpen hebben van kinderkamers en dit met als motto: zoveel mogelijk op zo weinig mogelijke plaats.

Hou er ook rekening mee dat er eventueel een vluchtweg is ingeval van ...

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien zit je gewoon op de limiet van het aantal mogelijke bewoners van je huis. Zoals je aangeeft is het nooit ontworpen voor zoveel mensen te huisvesten. Verkopen en groter huis zoeken kan ook een oplossing bieden.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
Misschien zit je gewoon op de limiet van het aantal mogelijke bewoners van je huis. Zoals je aangeeft is het nooit ontworpen voor zoveel mensen te huisvesten. Verkopen en groter huis zoeken kan ook een oplossing bieden.

denk dat er veel landen zijn waar ze met meer volk wonen in zo'n huis en vaak nog kleiner behuisd zijn sowieso. Het is omdat we er hier blijkbaar steeds van moeten uitgaan dat ieder individu zijn eigen privé-vertrek heeft in zijn privé-woning :lol: .

Lid geworden
14 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
@acl: Wel, in principe is het wel gevraagd geweest om het op die manier te ontwerpen: 4 kinderen op termijn dus zolder moet omgebouwd kunnen worden tot slaapkamers.

Maar combinatie van SOD + tijdsdruk + budgetbeperking + te laat ontdekken van het bouwforum heeft tot deze moeilijkheid geleid.

Begin toch steeds meer en meer te neigen naar het werken met een dakkapel (dat hadden jullie waarschijnlijk zien aankomen :roll: ). Is in principe ruimer dan het dak zo te laten en er kamers onder te maken of mis ik iets ?

Iemand een idee van de grootte-orde van de kostprijs van zo'n dakkapel ? Heb zelf geen flauw idee en hoor in mijn omgeving bedragen tussen 9000 en 30.000 euro vallen. Geen dakwerkers op't forum of mensen die zelf ervaring met zoiets hebben ?

Intussen al bedankt voor de waardevolle reacties !

@ kidcool: website van Junior 4 is eentje voor in mijn favorieten ... (het "zoveel mogelijk op zo weinig mogelijk plaats" is me er wel een beetje ontgaan. Zo klein leken me de opstellingen niet)

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
@flapsy: ja, weet het, maar je moet maar eens onder Bunk Beds High Sleepers & fitted beds kijken, staan volgens mij toch enkele mooie dingen tussen. Oh ja, en je stelt dat in principe samen zoals jij wil. Ze tekenen dat uit naargelang de afmetingen, het is dus niet dat je gewoon een model uitkiest. Je gaat zelf combineren met elementen.

Bovenaan