• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zolder afwerken met Gyproc

Lid geworden
29 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,

Sinds vorige week ben ik begonnen aan het afwerken van het dakgedeelte.
Dit loopt langs 2 kanten schuin en er is ook nog een plat dak.
Ik ben met de schuine kanten gestart en heb ruiters PlaGyp PD60/60 vastgeschroeft op elke spant, HOH 45 cm.
De profielen liggen op HOH 40 cm van elkaar. 
Tegen de muren heb ik een randprofiel laten lopen waar al die plafondprofielen mooi inklikken.

Is dit ok?
Ik merk dat sommige profielen wat 'los' over die ruiters kunnen bewegen, soort van speling van een kleine cm.
Het is een enkel regelwerk, PlaGyp S type.

Schuin dak zit vooraan en langs 1 zijkant in L-vorm.

Hoe werk ik die hoek af?
Ik kan daar geen ruiters zetten op die hoek.

Voor  het plat dak wou ik op dezelfde manier werken, dus ook enkel systeem met opnieuw die ruiters tegen de steunbalken te vijzen.
Nu heb ik hier een probleem.
Er lopen poutrellen van de dakconstructie die ik graag zichtbaar wil laten en op die poutrellen ligt een houten steunbalk van 7 cm dikte waar vervolgens de dakcontructie op gemaakt is.
Wanneer ik dus ruiters hang op die steunbalken, ik hang er een plafondprofiel aan en tenslotte Gyproc dan zak ik onvoldoende om de Gyproc mooi gelijk te laten lopen met de bovenkant van die poutrelle, dat scheelt ongeveer een halve cm dacht ik.

Hoe kan ik dat oplossen?
Met PlaGyp PU60/125 hangers werken zodat ik de profielen op gewenste hoogte kan vastzetten met tekvijzen? 
Alle hulp en tips welkom. :)
Alvast bedankt,

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.152
Punten
113
Onder horizontale balkenlaag gebruik je best ph60/200, kan je mooi uitlijnen en traploos van o tot 200 mm zakken.
In gyproc afwerken van L-hoek van schuin dak... ja, dat kan en nee, je kan daar geen ruiters zetten... dit is vooral een kwestie van wiskunde om alles goed uit te rekenen en inventief zijn om je gyproc aan elkaar te zetten. Dit valt buiten het "normale" en hangt deels af hoe (recht) die L is uitgetimmerd, hoeveel plaats je daar hebt voor één en ander... Let op met die ruiters zo op je keepers te schroeven: als die niet goed zijn uitgelijnd, krijg je de aanzet in die L nooit recht.

Lid geworden
29 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reactie.
Het klopt inderdaad dat die 60/200 hangers de beste optie zijn, maar helaas kan ik die niet gebruiken omdat er overal tussen spanten isolatie + dampscherm is aangebracht.  
Ik ga die wel gebruiken voor het plafond van de benedenverdieping af te werken, is een houten balkenstructuur.

Wat is hier dus mijn beste optie?

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
1.152
Punten
113
Er zijn geen aanhechtingsmogelijkheden voor ruiters en er zit isolatie+dampscherm waar je niet doorkan. Wat zijn je opties? Dan worden de mogelijkheden redelijk klein natuurlijk. Iets uittimmeren met latten dat je "ergens" kan vastmaken? m.a.w. het betere knutselwerk, daar komt elke dhz of aannemer vroeg of laat voor te staan.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan