• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zitten we goed met dit voorstel?

Lid geworden
19 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn momenteel aan het praten met een SOD firma (ja ik weet er zullen tegenstanders zijn, maar laten we die discusie hier niet opnieuw open trekken). We hebben over het algemeen een goed gevoel bij en van de firma's waar we mee babbelen hebben we wel het beste gevoel.

Hun voorstel lijkt ook degelijk te zijn maar waar we weinig kaas van hebben gegeten is het hele energiezuinig bouwen. Met alle waarden, normen en technieken waar je online heel der boeken over vind hebben we eigenlijk geen goed zicht op of het voorstel dat we kregen degelijk is op vlak van energiezuinigheid. Het zou dus fijn zijn wat input te krijgen en eventueel dingen om op te letten.

Type bouw: klassiek, HOB (onze buur zou tegen het oosten komen)
Afmetingen: 162m2 (gelijkvloers van 7.2 * 9 en 1 ste verdiep idem + klassiek dak).
2 slaapkamers op het eerste, een bureau op de hal (op termijn zouden we zelf de zolder dan inrichten voor een extra slaapkamer).
Grote raam op de tuin gericht (voornamelijk Noord-gericht, een tikkeltje West).
Rolluiken voorzien voor de raam aan de straatkant en aan de zijkant van de woning, alsook op de slaapkamers en hal. Badkamer niet want daar zouden we een kleindere/hogere raam voorzien (badkamer komt aan het Noorden).

Vloerverwarming op het gelijkvloers, in de badkamer boven en op de hal/bureau. Ik twijfel om het ineens te laten door trekken naar de slaapkamers (zouden anders radiatoren zijn).
Aansturing is voorzien op een Vaillant EcoTec Plus. We zouden binnen budget eventueel kunnen upgraden naar een L/W warmtepomp als we wat cosmetische upgrades laten vallen (gevelsteen, dakpan, ...) maar daar heb ik nog geen technische gegevens van.

8 Zonnepanelen (Aleo S19 – 300 Wp modules.)

Ventilatiesysteem D

Isolatie:
Fundering: EPS of Utherm
Vloer: 10cm PUR
Dak: glaswolplaat 22cm (Isover Isoconfort 35), dampscherm met PE folie
Spouw: UTHERM Wall lamda 0.023 (12cm)

Glaswerk: 6 kamerprofiel Schüco, dubbele beglazing K-waarde van 1.0 (K=1,0W/m2), een upgrade naar 3 dubbel glas zou "maar" een 1500 euro zijn.

Er wordt ook een blowerdoortest voorzien.

Wat willen we bereiken? Hoe zuiniger de woning hoe beter natuurlijk. Onder de E30 duiken zou fijn zijn voor de korting op het KI en een korting op onze rentevoet. Voor de rest begrijp ik dat het E-peil weinig zegt over hoe zuinig de woning nu is.

Lid geworden
19 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn laatste alinea had wat uitgebreider moeten zijn: hoe zuiniger hoe beter, maar het moet natuurlijk nog binnen het budget passen. Het is vooral de bedoeling dat de woning die we zetten op vlak van energie nog verantwoord is voor deze tijd.

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
148
Punten
63
Qua verwarming: ik raad in een nieuwbouw af om vloerverwarming en radiatoren te combineren, leg gewoon overal vloerverwarming. qua installatieprijs zou dat echt niet veel mogen uitmaken, want je hebt een complexere technische opzet (verschillende temperaturen) - en de radiatoren zijn ook niet gratis. Qua verbruik achteraf zou vloerverwarming beter moeten uitvallen: lagere temperaturen, dus efficiënter zowel  voor gascondensatieketel als voor warmtepomp.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
352
Punten
83

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
semo zei:
Qua verwarming: ik raad in een nieuwbouw af om vloerverwarming en radiatoren te combineren, leg gewoon overal vloerverwarming. qua installatieprijs zou dat echt niet veel mogen uitmaken, want je hebt een complexere technische opzet (verschillende temperaturen) - en de radiatoren zijn ook niet gratis. Qua verbruik achteraf zou vloerverwarming beter moeten uitvallen: lagere temperaturen, dus efficiënter zowel  voor gascondensatieketel als voor warmtepomp.

Aangezien herhaling de moeder is van alle leerstof 
angel_smile.png

de installaties die ik voorzie of onze opdrachtgevers zijn vloerverwarming samen met ventiloconvectoren. Die kan je beide op LT doen en dus een simpele, betrouwbare sturing (oa geen evenwichtsfles) is voldoende.

het laat je toe om bv als het net iets te koud is, om enkel de convectoren aan te zetten of ook als het snel moet gaan. 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
765
Punten
113
Een SOD zal dan ook niet altijd slecht zijn :) zolang alles maar duidelijk in je meetstaat staat en je een beetje hebt nagegaan wat de ervaringen van anderen zijn met die firma.
  • - Wat is het E-peil en S-peil naar waar ze streven?
  • - Je zou ook kunnen nadenken over geen verwarming op de slaapkamers.

Voor het overige lijkt het me vrij standaard te zijn.

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
130
Punten
43
Persoonlijke vind ik de isolatiediktes ook niet echt wauw. De woning isoleren kan je maar 1x, een nieuwe, mooiere en duurdere keuken kan je na 10 jaar wel nog steeds plaatsen. Beter iets meee budget steken in de isolatie en luchtdichting en iets minder in zaken die je later nog kan vervangen.

Prijsverschil van 2 voudig naar 3 voudig glas valt ook best goed mee. Niet over twijfelen, Welke K waarde voor het 3 voudig glas?

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
525
Punten
93
VdE zei:
Persoonlijke vind ik de isolatiediktes ook niet echt wauw. De woning isoleren kan je maar 1x, een nieuwe, mooiere en duurdere keuken kan je na 10 jaar wel nog steeds plaatsen. Beter iets meee budget steken in de isolatie en luchtdichting en iets minder in zaken die je later nog kan vervangen.

Prijsverschil van 2 voudig naar 3 voudig glas valt ook best goed mee. Niet over twijfelen, Welke K waarde voor het 3 voudig glas?

Ik vind  de isolatie diktes ook niet zo geweldig. onze bouwaanvraag dateert van 2017 en wij hebben 12 pur vloer, 14 muren, 24 cm dak. ( ter vergelijking)

Ik zie het nut niet van verwarming in slaapkamers. D systeem en voldoende isolatie zorgen ervoor dat die kamers acceptabel blijven van temperatuur.

Om al te counteren tegen het argument van "later moet daar misschien een kind studeren en is 18 graden te koud": daar zijn  andere oplossingen voor om tijdelijk wat te verwarmen, zoals een IR paneel. vvw is veel te traag om een kamer een paar uur te verwarmen en dan weer fris te hebben om te slapen, en radiatoren zorgen voor een te complex en dure verwarmingsinstallatie.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan