Zitmaaier

• Tags buitenleven Elektrisch gereedschap Gereedschap tuin
  • Lid geworden
    10 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Een 4 tal maanden geleden zitmaaier binnen gedaan voor groot onderhoud.
    Gisteren pas voor de 2x weer uitgehaald.
    Tijdens het 1ste halfuur kwam er af en toe wat grijze rook uit de motor. Daarna viel die stil.
    Ik krijg die niet meer aangetrokken. De koord krijg ik met kleine snokjes helemaal uit,maar om te starten blokt die.
    Ik had gelezen dat het aan de messen kan liggen,maar als ik eraan duw met mijn handen,draaien deze mooi rond.
    Wat zou het kunnen zijn?

Een 4 tal maanden geleden zitmaaier binnen gedaan voor groot onderhoud.
    Gisteren pas voor de 2x weer uitgehaald.
    Tijdens het 1ste halfuur kwam er af en toe wat grijze rook uit de motor. Daarna viel die stil.
    Ik krijg die niet meer aangetrokken. De koord krijg ik met kleine snokjes helemaal uit,maar om te starten blokt die.
    Ik had gelezen dat het aan de messen kan liggen,maar als ik eraan duw met mijn handen,draaien deze mooi rond.
    Wat zou het kunnen zijn?
    Oliepeil al nagekeken ?

Grijze rook?
    Draaien de messen direct mee bij het starten van de motor? Normaal bij een zitmaaier start je eerst en dan pas activeer je zelf de messen. Met mechanische hendel of met een elektrisch contact. Welk merk en model, eventueel foto's?

Grijze rook?
    Draaien de messen direct mee bij het starten van de motor? Normaal bij een zitmaaier start je eerst en dan pas activeer je zelf de messen. Met mechanische hendel of met een elektrisch contact. Welk merk en model, eventueel foto's?
    tja,wat wil je, :p witte rook is voorbehouden voor de paus

Olie mee verbrand.
    Hoe oud is die maaier ?
    Bougies al eens bekeken ?

wit grijze rook is vocht in de motor
    zwarte rook is olie

Olie is blauwe rook. Zwarte rook is bij dieselvoertuigen. Vocht zou dan van water in de benzine moeten komen want een normaal model zitmaaier is luchtgekoeld. (Enkel de grotere zijn watergekoeld.) Motor vastgelopen dan.

Olie is blauwe rook. Zwarte rook is bij dieselvoertuigen. Vocht zou dan van water in de benzine moeten komen want een normaal model zitmaaier is luchtgekoeld. (Enkel de grotere zijn watergekoeld.) Motor vastgelopen dan.
    was ook mijn eerste gedacht .
    Zou de eerste niet zijn waarin geen nieuwe olie wordt gedaan na aftappen van de oude olie

Ik durf het bijna niet te zeggen en het is met grote schaamte dat ik nu mijn ervaring deel.

Mijn meer dan 20 jaar oude Honda grasmaaier, een HRB476C met hydraulische koppeling, gaf ik jaarlijks nieuwe olie.
    Aflaten na gebruik, dus goed warm.
    Indien niet direct nieuwe olie, steeds een aanduiding er vast aan dat er geen in was.

Door de steeds slechter wordende gezondheid van mijn moeder, met steeds meer problemen om haar thuis nog te kunnen verzorgen, palliatief geworden en recent overleden, was ik blijkbaar minder helder en die aanduiding niet aangebracht.
    De machine startte perfect zoals altijd, maar na een tijdje liep de motor zwaarder en viel stil.
    Na een tijdje startte ze opnieuw, maar viel dan nogmaals na een tijdje stil, definitief dan.

Ik kan nog altijd niet vatten dat ik:
    - Die aanduiding er niet aan gemaakt heb, en dus de motor laten draaien zonder olie, zal in de chaos van het moment geweest zijn.
    - Niet vlugger gedacht om eerst toch eens het meest logische te checken, waarschijnlijk doordat die machine mij al die jaren probleemloos heeft gediend.

Er was daarbij geen speciale rookontwikkeling, wel dus zwaarder gaan draaien en stilvallen.
    Bleek dat de bevestiging van de drijfstang aan de krukas was gebroken.

Moest ik in een rustiger moment van mijn leven zitten, zou dat een leuk projectje zijn om volledig te demonteren en met nieuwe onderdelen er terug een werkende machine van te maken.
    Maar bijkomend heb ik al enkele jaren een Stihl grasmachine op batterijen en dat is toch wel supermakkelijk.
    De Honda werd enkel nog gebruikt voor de eerste keer van het seizoen te maaien (de tuin grenst aan een bos en heeft zelf ook 'wilde stukken').
    Of om ergens wat minder onderhouden gras te maaien.

Daarmee die in zijn defecte staat weg gedaan.
    Gek genoeg heb ik daar nog 120 euro van gekregen.
    Die Honda maaiers staan wel bekend als zeer goed en betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
    Maar bijkomend heb ik al enkele jaren een Stihl grasmachine op batterijen en dat is toch wel supermakkelijk.
    Ben ook de afweging aan het maken om een grasmaaier op batterij te kopen ipv benzinemotor. Hoeveel m² maai je met die graasmaaier voordat de batterij opgeladen dient te worden? Was de Stihl RME235 aan het overwegen maar stel me vragen bij de prestaties van een grasmaaier op batterij. Wat als het gras eens wat hoger komt door dat men de plicht heeft laten verzuimen om het gras wekelijks af te rijden?

Ik kan nog altijd niet vatten dat ik:
    - Die aanduiding er niet aan gemaakt heb, en dus de motor laten draaien zonder olie, zal in de chaos van het moment geweest zijn.
    - Niet vlugger gedacht om eerst toch eens het meest logische te checken, waarschijnlijk doordat die machine mij al die jaren probleemloos heeft gediend.
    Iedereen heeft zo'n momenten hoor.
    Dat je kop aan het ontploffen is met vanalle gedachten en dan ga je "fouten" maken of zaken vergeten die in een normale situatie routine zijn en je vaneigens niet vergeet. En dan voel ik mezelf zo stom, maar we zijn allemaal maar mensen.

Als mijn Honda er hier mee kapt, dan denk ik dat er een Makita LM002G in de plaats komt. Dan heb ik ineens een excuus om mijn LXT 18V accu gamma uit te breiden met het XGT 40V gamma. ;)

Ben ook de afweging aan het maken om een grasmaaier op batterij te kopen ipv benzinemotor. Hoeveel m² maai je met die graasmaaier voordat de batterij opgeladen dient te worden? Was de Stihl RME235 aan het overwegen maar stel me vragen bij de prestaties van een grasmaaier op batterij. Wat als het gras eens wat hoger komt door dat men de plicht heeft laten verzuimen om het gras wekelijks af te rijden?
    Van bovenvermeldde Makita lees ik toch dat die zelfs krachtiger zou zijn dan grasmaaiers op benzinemotor. (wat niet kan gezegd worden van de grasmaaiers met LXT18V batterij...)

Hangt ervan af welke batterij je gebruikt
    AK10 zal een 150 m² zijn AK20 het dubbele.
    Maar ook hoe hard de machine moet werken.
    100 schroeven in dennenhout draaien gaat minder batterij kosten dan diezelfde schroeven in een azobé te schroeven.

Is het een zelftrekker of een duwer... weer verschil. 235 is een duwer dacht ik.

Hoe groot is jou gazon, want de 25 is voor een opp tot een 300m²

Hangt ervan af welke batterij je gebruikt
    AK10 zal een 150 m² zijn AK20 het dubbele.
    Maar ook hoe hard de machine moet werken.
    100 schroeven in dennenhout draaien gaat minder batterij kosten dan diezelfde schroeven in een azobé te schroeven.

Is het een zelftrekker of een duwer... weer verschil. 235 is een duwer dacht ik.

Hoe groot is jou gazon, want de 25 is voor een opp tot een 300m²
    Een magere 110m².
    Voorlopig kan ik het kroost nog niet delegeren om het gras af te rijden omdat ze nog te klein zijn, duwer volstaat voorlopig dus wel.
    Maar denk dat ik toch voor eentje ga kijken die kan mulchen, heletijd met die bak liggen klooien wordt niemand vrolijk van.
    En mezelf kennende daarna spijt krijgen dat het toch een duwer is geworden..

Hoeveel m² maai je met die grasmaaier voordat de batterij opgeladen dient te worden?
    Wel, ik heb hier twee batterijen, 227 en 281 Wh, die ik beiden gedeeltelijk gebruik om het gras van een 300 m² te maaien.
    Het is een beetje een L-vorm bestaande uit twee rechthoeken, en tussen de twee wissel ik even.
    Ik heb ook 'wilde-bloemen-stukken' liggen en dan ga ik ook tussen die stukken en nog eens rond alles.

De kleinste zou meer dan genoeg zijn voor alles, maar ik laad die batterijen maar tot 80 % op ('k heb de lader aangepast) en na gebruik bij het wekelijks grasmaaien zijn ze nog een 40 %.
    Zou is de levensduur véél hoger, namelijk niet 100 % opladen, en niet te diep ontladen.
    Ook bij niet-gebruik grofweg halfvol wegleggen draagt daar toe bij (zeker niet volledig opgeladen wegleggen).

Laatst bewerkt:
    maar stel me vragen bij de prestaties van een grasmaaier op batterij. Wat als het gras eens wat hoger komt door dat men de plicht heeft laten verzuimen om het gras wekelijks af te rijden?
    Ik kan enkel spreken voor deze machine, een Stihl RMA 448 PC
    Die werkt met de AP-reeks batterijen.
    Is niet goedkoop, maar een groot plezier om mee te werken.

Die breedte kan je enkel als zelftrekker kopen, maar de aandrijving gebruik ik nooit, de machine is heel licht en makkelijk te gebruiken.

En nee, 'op batterijen' is in dit geval echt geen compromis.
    Ik gebruik zo ook een Stihl bosmaaier van de AP-reeks, allez de KMA135R Combi met diverse gereedschappen, ongelooflijk krachtig !

Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan