• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zip blokskes stinken

Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik gebruik de witte Zip blokskes voor de houtcassette aan te steken.



Ik leg dus eerst wat klein hout erin en een zipblokske ertussen. I steek het blokske aan, maar tegen dat ik de deur heb toegedaan hangt er al zo een sterke zweem van die vebrandde zipblok.



Hoe kan ik dat vermijden?





Ik heb al eens van die blokjes met geperste vezels gehad, maar die durven al eens uitgaan al rokend. Zip brandt altijd...



Andere merken eventueel??
 

JVH

Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
942
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hadden in onze vorig (huur) appartement een open haard. Ik gebruikte altijd van die geperste blokjes van natuurlijk materiaal. Een beetje aanmaakhout en wat geduld en gezonder verstand en zo'n vuurtje brandde op een 10 tal minuutjes. Ik wou altijd zo'n grote blokken aansteken (30cm lang 10cm diameter), daar heb je dus wel nog een beetje meer geduld en vooral voldoende aanmaakhout voor nodig. En ogen in uwe kop.



Ik vond dat net de charme eraan. Je moet er een beetje aandacht aan spenderen om het goed te laten gaan.



In een cassette met een deurtje aan heb ik geen flauw idee hoe je dat opstart...
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Ik gebruik nooit aanmaakblokjes. Gewoon een prop krantenpapier (redelijk veel werkt het best) en daarop droog sprokkelhout/sprokkeltakjes. Als dat sprokkelhout brandt een klein blokje erop en dan weer een iets dikkere indien nodig...
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
voesjdoen wrote:
Ik gebruik de witte Zip blokskes voor de houtcassette aan te steken.



Ik leg dus eerst wat klein hout erin en een zipblokske ertussen. I steek het blokske aan, maar tegen dat ik de deur heb toegedaan hangt er al zo een sterke zweem van die vebrandde zipblok.



Hoe kan ik dat vermijden?





Ik heb al eens van die blokjes met geperste vezels gehad, maar die durven al eens uitgaan al rokend. Zip brandt altijd...



Andere merken eventueel??



die geperste vezels werken hier wel goed...
 
Lid geworden
6 jan 2009
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook geen probleem met die geperste blokjes, geven geen geur af.



Het merk is FLITS van de Colruyt
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
en dan de assen van de stoof, die aangestoken is zoals altijd met zo'n blokjes, openstrooien op "het land" (de moestuin) heeft heel de volgende lente en zomer niets meer willen groeien op die plaatsen.

heel gezonde blokjes....
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
en dan de assen van de stoof, die aangestoken is zoals altijd met zo'n blokjes, openstrooien op "het land" (de moestuin) heeft heel de volgende lente en zomer niets meer willen groeien op die plaatsen.

heel gezonde blokjes....

Wij strooien die niet uit. Dat gaat in de vuilbak (restafval).
 
G

Guest

Guest
en ik gebruik altijd zipblokjes, en die ruik ik niet.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
MyriamC wrote:
hoow wrote:
en dan de assen van de stoof, die aangestoken is zoals altijd met zo'n blokjes, openstrooien op "het land" (de moestuin) heeft heel de volgende lente en zomer niets meer willen groeien op die plaatsen.

heel gezonde blokjes....

Wij strooien die niet uit. Dat gaat in de vuilbak (restafval).



Dat mag gerust op de composthoop.

Maar niet als je zo'n blokjes gebruikt dus..
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Bij mijn ouders: the old fashioned way gelijk monalisa uitgelegd heeft. En de asse gaat op de composthoop.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Hier steek ik eerst een wit stinkblokje aan en daarmee een geperst blokje en daarmee een opgepropte krant en daarmee wat stro en daarmee fijn aanmaakhout en daarmee takjes en daarmee haardhout... brandt in 1 minuut... :lol:
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Stoof aansteken zonder zipblokken voor beginners:



1. Men neme een krant. Men propt deze niet zomaar op om ze in de kachel te rammen, maar men neemt een tweetal pagina's en men draait deze op tot een worst. (Niet oprollen, maar de uiteinden in tegenovergestelde richting draaien). Niet te strak aandraaien, maar ook niet te los.

Men make zulk een vier-tal worsten.

Eentje leg je in de langsrichting, de andere drie in de dwarsrichting haaks over die ene.



2. Men neme fijn aanmaakhout (+- 2cm diameter) en men stapelt dit weer in de langsrichting, haaks op de drie bovenste papierworsten.



3. Men neme 1 of twee grotere blokken hout en stapelt deze opnieuw in de dwarsrichting, haaks over het aanmaakhout



4. Men steekt de onderste papierworst aan met een lucifer. Men beperkt de luchttoevoer, zodat het papier niet te snel opbrandt.



5. Zodra het aanmaakhout vuur vat, gooie men de luchttoevoer volledig open.



6. Eenmaal de grote houtblokken vuur vatten kan de luchttoevoer weer geleidelijk gesmoord worden, tot het gewenste regime.





Werkt al jaaaaaaaaren voor mij.
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
Marburg wrote:
Stoof aansteken zonder zipblokken voor beginners:



1. Men neme een krant. Men propt deze niet zomaar op om ze in de kachel te rammen, maar men neemt een tweetal pagina's en men draait deze op tot een worst. (Niet oprollen, maar de uiteinden in tegenovergestelde richting draaien). Niet te strak aandraaien, maar ook niet te los.

Men make zulk een vier-tal worsten.

Eentje leg je in de langsrichting, de andere drie in de dwarsrichting haaks over die ene.



2. Men neme fijn aanmaakhout (+- 2cm diameter) en men stapelt dit weer in de langsrichting, haaks op de drie bovenste papierworsten.



3. Men neme 1 of twee grotere blokken hout en stapelt deze opnieuw in de dwarsrichting, haaks over het aanmaakhout



4. Men steekt de onderste papierworst aan met een lucifer. Men beperkt de luchttoevoer, zodat het papier niet te snel opbrandt.



5. Zodra het aanmaakhout vuur vat, gooie men de luchttoevoer volledig open.



6. Eenmaal de grote houtblokken vuur vatten kan de luchttoevoer weer geleidelijk gesmoord worden, tot het gewenste regime.





Werkt al jaaaaaaaaren voor mij.



we hebben zelfs een heuse haard-aanmaakcursus gevolgd van flam. Mét zipblokjes :)
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Marburg wrote:
Stoof aansteken zonder zipblokken voor beginners:



1. Men neme een krant. Men propt deze niet zomaar op om ze in de kachel te rammen, maar men neemt een tweetal pagina's en men draait deze op tot een worst. (Niet oprollen, maar de uiteinden in tegenovergestelde richting draaien). Niet te strak aandraaien, maar ook niet te los.

Men make zulk een vier-tal worsten.

Eentje leg je in de langsrichting, de andere drie in de dwarsrichting haaks over die ene.



2. Men neme fijn aanmaakhout (+- 2cm diameter) en men stapelt dit weer in de langsrichting, haaks op de drie bovenste papierworsten.



3. Men neme 1 of twee grotere blokken hout en stapelt deze opnieuw in de dwarsrichting, haaks over het aanmaakhout



4. Men steekt de onderste papierworst aan met een lucifer. Men beperkt de luchttoevoer, zodat het papier niet te snel opbrandt.



5. Zodra het aanmaakhout vuur vat, gooie men de luchttoevoer volledig open.



6. Eenmaal de grote houtblokken vuur vatten kan de luchttoevoer weer geleidelijk gesmoord worden, tot het gewenste regime.





Werkt al jaaaaaaaaren voor mij.



Ja, zo doe ik het dus ook ongeveer. :lol:
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Vroeger staken wij de kachel ook aan met kranten, maar dat maakt het raam zo snel vuil.

Vandaar de overstap op de bruine blokjes. Met 1 blokje krijg ik de kachel altijd aan.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
de bruine zijn de eco variant op die met kerozine/mazout in?
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
julien wrote:
Vroeger staken wij de kachel ook aan met kranten, maar dat maakt het raam zo snel vuil.

Vandaar de overstap op de bruine blokjes. Met 1 blokje krijg ik de kachel altijd aan.



Als je een kachel hebt met 'airwash'-systeem wordt het glas toch niet snel vuil, ook niet met kranten? Ik zie die luchtstroom voor het glas echt werken als de kachel pas aan is en er nog witte rook in de kachel hangt: de rook komt niet tot aan het glas, maar tot op ongeveer een cm van het glas.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan