• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zin en onzin over luchtdichtheidsfolies

TMG

Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumleden



Ik weet dat er al heel veel zin en onzin is geschreven over dit forum over luchtdichtheidsfolies.



We hebben momenteel een offerte voor het BUSW binnen. Als optie kunnen we opteren voor Reynaconnect, 15€ de lopende meter, dit voor 93 lm. Totaal van 1395 ex BTW. We kunnen natuurlijk ook voor een Soudal gaan, dat zal waarschijnlijk aanzienlijk minder zijn vermoed ik . We kunnen indien we de raamfolie zelf gaan plaatsen, deze enkel achteraf plaatsen, wat mij best onhandig lijkt.

Reynaconnect wordt vooraf geplaatst en mag enkel door de schrijnwerker geplaatst worden.



Ik vraag me ook wel af of luchtdichtheidfolies wel enige zin hebben, vermits ik hier al veel over multiplexkasten heb gelezen. De schrijnwerkers zelf die we tot nu toe hebben bezocht zijn er ook niet echt over te spreken. Ik ga dit zowiezo nog opnemen met onze EPB-adviseurs en onze architect, maar wou toch eens wat raad vragen aan jullie.



Alvast bedankt voor jullie reacties,



Mvg
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
vertel nu eens eerst wat je wil bereiken met deze folies!



waarom deze toepassen voor nieuwe ramen? neem gewoon beter glas, zal zeker neit duurder zijn, voor beter resultaat
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Heb je het over raamfolies of over tape voor luchtdichtheid ?

Initieel dacht ik nl. dat je het had over folies die je op de ruit kleeft, maar dan vraag ik me af wat het verband is met de multiplexkader die rond het raam wordt geplaatst waar je het over hebt.



Ik denk er bv wel over om een folie te laten plaatsen tegen UV stralen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
F-B;1900903 wrote:
Heb je het over raamfolies of over tape voor luchtdichtheid ?

Initieel dacht ik nl. dat je het had over folies die je op de ruit kleeft, maar dan vraag ik me af wat het verband is met de multiplexkader die rond het raam wordt geplaatst waar je het over hebt.



Ik denk er bv wel over om een folie te laten plaatsen tegen UV stralen.



nu je het zegt, zou best kunnen ;-)

maar alles behalve duidelijk
 

TMG

Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste



Excuses voor de onduidelijkheid, het gaat inderdaad om luchtdichtheidsfolies, heb het topic aangepast.



Mvg
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
die 15 € per meter is niet veel op voorwaarde dat ze luchtdicht zijn

als je hier gaat lezen, loopt dit niet altijd goed af !!!



dus eis dat er een blowerdoortest gedaan zal worden op het einde en geen betaling tot alles dicht is.



en zoals bij ander topic, hoe heb je deze ramenplaatser gekozen? referenties? met luchtdicht werk nagekeken?
 

TMG

Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag Stefan



We zijn bij deze schrijnwerker beland via een opendeurdag, maar onze architect heeft er heel goede ervaringen mee. Tevens al heel wat positieve ervaringen ook via bouwinfo over Jaeken in Neerglabbeek vernomen. Is wel een hele goede opmerking van u om de schijf van de luchtdichtheidsfolies achterwege te houden tot na de blowerdoor.



Mvg,



T
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
TMG;1900898 wrote:
...Ik vraag me ook wel af of luchtdichtheidfolies wel enige zin hebben, vermits ik hier al veel over multiplexkasten heb gelezen. De schrijnwerkers zelf die we tot nu toe hebben bezocht zijn er ook niet echt over te spreken.



Ja, da's wel proper en stevig precies, maar als wij ook nog eens moeten beginnen sleuren met een afkortzaag, al dat multiplex hout, een schaafmachine enzo, pfff,... nu doen we ne werf op 1 a 2 dagen, wat gaat dat dan worden?



Zei de ramenboer.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
TMG;1900922 wrote:
Dag Stefan



We zijn bij deze schrijnwerker beland via een opendeurdag, maar onze architect heeft er heel goede ervaringen mee. Tevens al heel wat positieve ervaringen ook via bouwinfo over Jaeken in Neerglabbeek vernomen. Is wel een hele goede opmerking van u om de schijf van de luchtdichtheidsfolies achterwege te houden tot na de blowerdoor.



Mvg,



T



Ga op een werf van hen kijken om te zien hoe ze de folies aanbrengen en vastmaken aan de ruwbouw. Het allerbelangrijkste bij die folies is dat ze volledig correct en volgens de regels geplaatst worden, anders hebben ze geen zin. Dit is detailwerk, om die reden zou ik het zelf eerst moeten zien hoe ze het uitvoeren alvorens ik hen ervoor betaal.



Correct geplaatst zijn die folies het makkelijkst, de plakker pleistert ze gewoon mee met de dagkanten, en klaar is kees.
 
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1901427 wrote:
TMG;1900922 wrote:
Dag Stefan



We zijn bij deze schrijnwerker beland via een opendeurdag, maar onze architect heeft er heel goede ervaringen mee. Tevens al heel wat positieve ervaringen ook via bouwinfo over Jaeken in Neerglabbeek vernomen. Is wel een hele goede opmerking van u om de schijf van de luchtdichtheidsfolies achterwege te houden tot na de blowerdoor.



Mvg,



T



Ga op een werf van hen kijken om te zien hoe ze de folies aanbrengen en vastmaken aan de ruwbouw. Het allerbelangrijkste bij die folies is dat ze volledig correct en volgens de regels geplaatst worden, anders hebben ze geen zin. Dit is detailwerk, om die reden zou ik het zelf eerst moeten zien hoe ze het uitvoeren alvorens ik hen ervoor betaal.



Correct geplaatst zijn die folies het makkelijkst, de plakker pleistert ze gewoon mee met de dagkanten, en klaar is kees.





Heb de soudalfolie op maat gesneden, ramenman heeft ze op de profielen geplakt en momenteel ben ik bezig met de verlijming ...wel wa werk, hopelijk loont het de moeite bij de blowertest

Mvg

Kezze
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
kezze;1922332 wrote:
VVS;1901427 wrote:
TMG;1900922 wrote:
Dag Stefan



We zijn bij deze schrijnwerker beland via een opendeurdag, maar onze architect heeft er heel goede ervaringen mee. Tevens al heel wat positieve ervaringen ook via bouwinfo over Jaeken in Neerglabbeek vernomen. Is wel een hele goede opmerking van u om de schijf van de luchtdichtheidsfolies achterwege te houden tot na de blowerdoor.



Mvg,



T



Ga op een werf van hen kijken om te zien hoe ze de folies aanbrengen en vastmaken aan de ruwbouw. Het allerbelangrijkste bij die folies is dat ze volledig correct en volgens de regels geplaatst worden, anders hebben ze geen zin. Dit is detailwerk, om die reden zou ik het zelf eerst moeten zien hoe ze het uitvoeren alvorens ik hen ervoor betaal.



Correct geplaatst zijn die folies het makkelijkst, de plakker pleistert ze gewoon mee met de dagkanten, en klaar is kees.





Heb de soudalfolie op maat gesneden, ramenman heeft ze op de profielen geplakt en momenteel ben ik bezig met de verlijming ...wel wa werk, hopelijk loont het de moeite bij de blowertest

Mvg

Kezze



Dit gaat absoluut lonen. Het is gewoon zonde vandaag nog ramen te plaatsen zonder hieraan te werken, en nochtans gebeurt dit vermoedelijk in de meerderheid van de gevallen nog altijd niet.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
awel deze week zijn ze bij ons de blowertest komen doen.

wij hebben nergens tapes gebruikt in gans de woning (enkel isolatieplaten afgetaped).

De ramen bij ons zijn echt wel lappen van ramen en zelfs een schuifraam van 330 cm hoog.

Alles in de HI 86 en de 130 Hi van reynaers, dus goed, maar niet de absolute TOP.



Tijdens de test is gebleken dat er aan GEEN enkel raam een lek zat aan het kader (bij 1 raam zat er een minilekje in een hoek van het raam zelf (vermoedelijk een rubber dat niet goed aansluit).



Wel hebben wij overal alles netjes opgespoten met pur EN de vensterbanken met de grootste zorg geplaatst en netjes gekit.



Zelfs onze standaard garagepoort was zo goed als volledig luchtdicht. Dit heeft ons wel 3 dagen gekost om de omkasting te maken.



Waar zaten de lekken dan wel?

Op de zolder waar de 20 cm rotswol niet overal nets bleek aan te sluiten in de nok van het dak. Mits tijd voor een nieuwe test konden we dit oplossen en gingen we vermoedelijk zeer dicht tegen de passiefnorm uitkomen. Nu zitten we op 0,91.



Op zich een meer dan behoorlijk resultaat, zeker ervan uitgaande dat we dus die dure tapes en houten kaders rond de ramen niet gedaan hebben. En al zeker als blijkt dat daar het lek NIET zat maar wel voor het overgrote deel op zolder. (zelfs het grote schuifraam was potdicht).
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Proficiat. Doe over twee winters de test nog eens, als alles de tijd gehad heeft zich een paar keer te zetten, dan ben ik benieuwd of de PUR die nu luchtdicht aansluit dat dan nog gaat doen.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
ooooh, maar er zijn al 2 winters over gegaan ;-), ramen zijn geplaatst eind 2012.

Dus de zeer koude wintermaanden met pakken sneeuw begin 2013 hebben we al doorzwommen en de kwakkelwinter van 2013 op 2014. Daarboven dan nog es de hete zomer van 2013. Dus zetten en trekken zal het al genoeg gedaan hebben en extra pur bij de ramen hebben we niet meer zitten spuiten. Enkel netjes afgekit aan de vensterbanken.



O ja door de blowertest is het e-peil maar liefst 15 punten gezakt. Investering meer dan waard dus.
 
Lid geworden
18 feb 2007
Berichten
656
Waarderingsscore
1
Punten
0
en toch, maak te test in 10 of 20 jaar nog eens over. Puurschuim houd niet op steen en bezetwerk niet op jullie raam. Afplekken is de enige manier. Maar daarvoor moet men geen raamkozijn zetten, het bestaan ander methodes.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja ma, nu zitten we al op 20 jaar (ipv 2 jaar ;-) .

ik denk dat als je veel woning gaat bekijken binnen 20 jaar je rare ogen gaat trekken.



zo een folie gekleefd op de muren ... pf zit in de folie branche en folie blijft folie zenne, en lijm blijft lijm. Na verloop van tijd gaat alles lossen in mijn ogen.

Het is maar de vraag in hoeverre de vrij grote meerkost (bij relatief veel ramen) gaat opwegen tegen de mogelijke winsten.



Als je het raam tussen de dorpels en kozijn netjes gaan kitten dan heb je al 1/4 dat perfect dicht is. Ik ben ook voorstander van een klein randje silicone aan de vensterbanken (je ziet het amper en het is wel dicht afgewerkt).



Wij hebben bewust gekozen om te kijken om alles zo dicht mogelijk af te werken zonder folie's of houten kaders. Het was voor ons de meerkost niet waard. Dat er dan na verloop van tijd 10 à 15% verlies is (bovenop de nu gekende leukjes) daar neem ik graag vrede mee.
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier zelfde resultaat bij de blowerdoortest, geen folies gebruikt en tijdens de test was er aan geen enkel raam een lek te vinden. Ik kan jocca zijn redenering volgen, de meerkost van die folies haal je er denk ik niet uit en ik stel mij ook de vraag hoe luchtdicht die nog gaan zijn binnen 10-20 jaar.



Neem nu het geval van de TS, dat is bijna 1700EUR incl. btw. Voor die prijs kan ik mijn woning bijna 3 jaar lang verwarmen, die kost verdien je nooit terug.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ja maar jij gaat in de tocht zitten ! wat is een tochtvrije woning je waard?



en na 4 jaar betaal jij ieder jaar extra ...



die tapes zijn in andere landen al jaren in gebruik, en worden ook blijvend getest in een aantal gebouwen, opstellingen



je zou evengoed kunnen zeggen dat je snelbouwstenen niet langer dan 5 jaar stevig zullen blijven en daarna beginnen instorten? welke garantie heb je daar over???
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kijk hé ik heb niets tegen luchtdichtheid, ik heb er zelf ook veel aandacht aan gegeven maar dan wel op budgetvriendelijk wijze. Iedereen moet natuurlijk voor zijn eigen uitmaken hoever hij wil raken, maar ik ben op dit vlak niet echt fan van <20% aan te pakken met 80% van de kosten.



Quote:
ja maar jij gaat in de tocht zitten ! wat is een tochtvrije woning je waard?



en na 4 jaar betaal jij ieder jaar extra ...

Niet overdrijven hé, bij jocca is er na 2 jaar nog geen enkel lek te vinden. Stel dat op termijn allerlei miniscule lekjes vormen die mijn raamaansluiting zo hard doen lekken dat gemiddeld 2 percent van mijn jaarlijks verbruik daar in rook opgaat. Tegen 10EUR per jaar met stijgende energieprijs a rato van 4% per jaar zit je dan met een terugverdientijd van 50 jaar, langer dan de levensduur van de ramen. Steek dan dat geld in extra isolatie zou ik zeggen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Meer geld in isolatie - akkoord, maar ook in luchtdichting. We zijn op een punt gekomen dat de effecten van ongecontroleerde luchtlekken zwaarder doorwegen dan bv. van 35 naar 40 cm dakisolatie te gaan.



Schattingen genre "2% van mijn energie weg door luchtlekjes" zijn uit de lucht gegrepen. Bij een beetje wind kan door een spleetje van 1 mm de hele luchtinhoud van je huis weggetrokken worden op een uur. Bovendien ga je met een ventilatiesysteem ook continue bepaalde kamers in onderdruk zetten en bij systeem D ook op overdruk waardoor die luchtlekken continue tot energieverlies leiden. Bij ZLEW en PH zijn de energievragen dermate klein dat dit disproportioneel een impact gaat hebben.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan