Zijkanten dakkapel of zijkanten uitsprong, op wat draagt gevelsteen?

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heeft iemand hier een antwoord op.

Zag onlangs een woning met enkele dakapellen, de zijkanten waren gemetst in de gevelsteen, ik vroeg me af waar deze gevelsteen dan op rust?

Hetzelfde met een uitsprong van een dak, als men de zijkanten daarvan mee opmetst in de gevelsteen, waar draagt deze dan op, op het schrijnwerk van het dak?

Foto ter verduidelijking, heb aangeduid met een rode strook, veronderstellend dat hieronder geen muur staat, draagt deze gevelstaan dan enkel op het schrijnwerk van het dak? Hoe word zoiets afgewerkt?

Bekijk bijlage 5294

Bijlagen

• uitsprong.jpg
    uitsprong.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 3
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vandammes;1804439 wrote:
Heeft iemand hier een antwoord op.

Zag onlangs een woning met enkele dakapellen, de zijkanten waren gemetst in de gevelsteen, ik vroeg me af waar deze gevelsteen dan op rust?

Hetzelfde met een uitsprong van een dak, als men de zijkanten daarvan mee opmetst in de gevelsteen, waar draagt deze dan op, op het schrijnwerk van het dak?

Foto ter verduidelijking, heb aangeduid met een rode strook, veronderstellend dat hieronder geen muur staat, draagt deze gevelstaan dan enkel op het schrijnwerk van het dak? Hoe word zoiets afgewerkt?

Bekijk bijlage 5294

Beste,

Een gemetselde muur wordt normaal nooit op een houten constructie gezet.

In uw voorbeeld zal daar zeker een muur onder staan. Eventueel een schuine betonnen overspanningsbalk die aan weerszijden op een muur steunt. In ieder geval onafhankelijk van de dakconstructie.

Charel

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Charel, bedankt voor de reactie,

De foto komt van een bekende van mij en daaronder staat geen muur daarom de vraag. Heb na wat zoeken een duidelijk foto gevonden van wat de bedoeling zou zijn, hier vraag ik me wel af, hoe sterk de dakconstructie moet verstevigd worden want bij de bouw heeft de schrijnwerker daar geen rekening mee gehouden + waarom het stuk perunsil daar zit.

Bekijk bijlage 5298

Bijlagen

• 1_25.jpg
    1_25.jpg
    10,2 KB · Weergaven: 9
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Beste,

Het binnenspouwblad steunt wel op een muur. Op de foto lijkt het dat het buitenspouwblad op het schrijnwerk steunt maar in werkelijkheid veronderstel ik dat het toch op één of andere manier verankerd is aan het ondersteunde binnenspouwblad. Misschien via de laag Perinsul die tot in het binnenspouwblad zit?

De dakconstructie moet in ieder geval hiervoor niet verzwaard worden omdat de muur daar niet op mag steunen. zelfs bij voldoende stevigheid hiervan zal hout altijd nog iets werken waardoor de metserij kan barsten.

Charel

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan