• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zijkant betonplaat behandelen of niet ?

matt07

Nieuw Lid
Lid geworden
27 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste Forumleden,

Ik heb vorig jaar mijn betonplaat gegoten voor mijn tuinhuis en ook een gemetselde muur voorzien met dubbele waterkering.
Maar nu wil ik de zijkant graag afwerken met dezelfde betontegels dan ons terras.

Nu viel mijn oog op de zijkant van de betonplaat en vroeg ik me af of ik deze dien te behandelen met een vloeibaar rubber of dergelijke ?
Mij lijkt het redelijk overbodig om dit te doen omdat er geen kruipruimte of dergelijke onder zit. Ook zit het metaal van de betonplaat voldoende ingedekt met beton (40-50mm). Maar de twijfel sloeg in, omdat tegenwoordig vaak de eerste 30cm behandeld ziet bij nieuwbouw woningen. Maar volgens mij is het omdat de betonplaat vaak lager ligt dan het maaiveld. Klopt dit ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord. :)

Grtzz

Kleine schets van de situatie.:

Schermafbeelding 2024-04-16 112258.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Waar zitten de waterkeringen in de muur ?
Is de betonplaat op tekening de afgewerkte vloer binnen ?

matt07

Nieuw Lid
Lid geworden
27 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Waar zitten de waterkeringen in de muur ?
Is de betonplaat op tekening de afgewerkte vloer binnen ?

Waterkering zit onder de 1ste gevelsteen en betonplaat en loopt door tot onder mijn snelbouw.
De 2e zit tussen de 1e en 2e gevelsteen en boven mijn 1ste snelbouw.

Neen, de afgewerkte vloer komt nog hoger. De betonplaat is niet de afgewerkte vloer.
Maakt dit verschil in dien dit wel zo was ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
En waar zit degene die de fundering afsluit met de vloerplaat ?
Of zit EN de fundering EN de vloerplaat met een folie tussen beton en grond?

Water wordt nu capillair aangezogen via de ondergrond/stabilisé en betontegel zo beton in en dan naar de afgewerkte vloer.
Je gevels gaan geen last hebben van vocht maar de vloer binnen wel

matt07

Nieuw Lid
Lid geworden
27 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
En waar zit degene die de fundering afsluit met de vloerplaat ?
Of zit EN de fundering EN de vloerplaat met een folie tussen beton en grond?

Water wordt nu capillair aangezogen via de ondergrond/stabilisé en betontegel zo beton in en dan naar de afgewerkte vloer.
Je gevels gaan geen last hebben van vocht maar de vloer binnen wel
Ja onder de vloerplaat en hoestend is er een folie voorzien.

Misschien een onrechtstreekse vraag:
Bij mijn woning heeft de tuinaannemer net hetzelfde gedaan. Geen extra bescherming waar de stabilisé en betontegels liggen. En ons huis heeft ongeveer dezelfde muuropbouw. Maar is de vloeropbouw hoger. En hier zit ook een plastiek folie tussen de isolatie (pur) en de anhydrietchape.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Ik dacht dat ik ergens een foto had van waterkeringen en funderingen
moment
nee , niet dus
bij deze
wk nog es.png

Als ik zou lees hoe dit in de woning is gedaan en wat je tuinaannemer voor de bescherming heeft gedaan ....
Dan heb ik serieuse twijfels over de correcte uitvoering hiervan.

Maar dan moet er te plaatse ff worden gekeken en wat gezocht worden

matt07

Nieuw Lid
Lid geworden
27 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de informatie.
Wk1 zit zeker onder de betonplaat. Dit staat op plan. Woning is gebouwd in 2007 en wij hebben dit enkele jaren aangekocht.

Maar volgens mij en de plannen is de vorstrand en betonplaat in 1 geheel gegoten.

Bij het verwijderen van de oude oprit en terras. Heb ik enkel een verrotte vezelplaat gevonden. Ik denk nog restanten van een verloren bekisting.

Aannemer heeft wel randisolatie gebruikt. Maar dit is voor het uitzetten van de tegels.

In ieder geval voor de betonplaat van mijn tuinhuis zal ik dus de folie tot de bovenzijde laten doorlopen. Tot net boven de betontegels.

Voor mijn woning zie ik het totaal niet zitten om alles uit te breken om dan 20cm waterwerend te maken. Wetende dat daaronder ook niets is voorzien. (Vorstrand loopt door tot 80cm diepte).

Allezins bedankt voor de reacties Lukanar.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Oke
2007 gebouwd en nergens vochtsporen in de woning dan zit je iet of wat gerust.
Volg het gewoon ff nauw op .

Bij het samen gieten van vorstrand en plaat wordt de folie zowel in de funderingssleuf gestoken als onder de plaat en dit in 1stuk.

Verrotte bekistingsplaat, logisch niet? De grond is nat. Grond is 50% zanddeeltjes, 25% lucht en 25% water :cool:

Randisolatie voor buitenverharding is inderdaad alleen maar met de bedoeling om uitzetting op te vangen. Dit heeft NIETS te maken met waterkeringen !!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan