Zigbee

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
2.828
Punten
113
Zijn hier mensen met (technische) ervaring met Zigbee-gebaseerde systemen?

Mijn vraag is: kan je, in het systeem dat jij gebruikt, zien wat de signaalkwaliteit van de toestellen (lampen, knoppen,...) is? Ook indien deze via het meshed netwerk hun verbinding maken? Dus als ze "tussenstappen" nodig hebben om bij de router, hub, controller, hoe je het ook wil noemen... te geraken met hun signaal?

De toestellen waarmee ik gewerkt heb, tonen dat niet. Betekent niet dat het niet kan, wel dat ik het nog niet ben tegengekomen

Ik verwacht dat dit aanwezig is in de gebruikte software stack maar of het naar buiten is gevoerd is een andere vraag.

Wat zegt de systeem ontwikkelaar?

In Home assistent kun je wel wat zien maar om het juist te interpreteren is erg lastig heb ik begrepen, het is zeker niet zo als met Wifi dat je weet wat de dBm betekent.

e6c8b11fclc41.png

Ik heb zo'n deel zigbee van Ikea en op de Homey. Veel devices hebben een infopagina in de app, waar het hardwareadres en de signaalserkte wordt gegeven. De stappen zelf niet. Al denk ik dat dat op Homey wel kan. Meer vermits alle powered devices meshen, hoef je daar doorgaans niet te veel zorgen over te maken. Dat systeem regelt zichzelf redelijk goed.

Tegenvraag: waarom zou je dat willen weten?

Wat zegt de systeem ontwikkelaar?
Die zegt dat dat onmogelijk is, en "eigen aan het systeem" Zigbee. Ik heb nu eerlijk gezegd niet de neiging om die 600 bladzijden specificatie door te lezen dus ik vroeg me af of er andere systemen zijn die het kunnen.

Bij Niko Home Control lijkt het me wel degelijk te werken, daar kan je op de diagnosepagina toch de signaalsterkte van alle toestellen zien, maar ik weet niet zeker of de toestellen waarvan ik het zag dan via een extender hun verbinding maken of niet.

Hier gaat het eigenlijk over een paar toestellen die onbetrouwbaar verbinding maken, waar volgens mij een voldoende kleine afstand is tussen extender en toestellen, maar waar ik dus niet kan zien of het daadwerkelijk het geval is of niet.

Ik hoef niet per se te weten hoè die toestellen hun verbinding maken, zo lang ik maar weet dat de signaalkwaliteit voldoende is om een betrouwbaar netwerk te maken. Ik kan toch moeilijk om de 5 meter een extender gaan zetten "om zeker te zijn".

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Ik kan toch moeilijk om de 5 meter een extender gaan zetten "om zeker te zijn".
Welke afstanden gaat het dan nu om?
Persoonlijk vind ik 5meter al redelijk ver, zeker indien er muren tussen zitten.
Op welk kanaal zend je Zigbee uit?
Is er een Wifi punt in de buurt?

Ik heb dat ook gehad maar dat bleek dan een slechte lamp te zijn. Verder geen klagen van de zigbee setup.
Wifi kan inderdaad ook roet in het eten gooien. Kanaal van de wifi wijzigen, kan dan al een oplossing zijn.

Ik kan toch moeilijk om de 5 meter een extender gaan zetten "om zeker te zijn".
Welke afstanden gaat het dan nu om?
Persoonlijk vind ik 5meter al redelijk ver, zeker indien er muren tussen zitten.
Op welk kanaal zend je Zigbee uit?
Is er een Wifi punt in de buurt?
10m ongeveer, zoals de specs van de fabrikant aangeven. Binnenshuis, soms door een houten vloer.

Bij deze fabrikant kan ik ook het kanaal niet zien. De enige informatie die ik heb is de signaalsterkte van de rechtstreeks met de hoofdinterface verbonden module.

Probleem is bijkomend dat de fabrikant in zijn technische fiches aangeeft dat alle (net)gevoede modules een meshed netwerk vormen, maar men meldt mij nu dat (wel degelijk netgevoede) achterbouwrelais blijkbaar toch geen dienst doen als extender.
Anders had ik wel degelijk om de ongeveer 5m een extender zitten.

Ik ga niet blindelings nog meer spullen van die fabrikant kopen in de hoop dat het zal werken, als ik geen diagnosetools heb om te zien of het bereik voldoende is of de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.

in HA kan je dat visualiseren. maar het is niet altijd evident. Ervaring leert dat er gigantisch veel verschil zit tussen verschillende vendoren.
het klinkt cheapo, maar de smartplugs uit de lidl doen het eigenlijk best goed. (en werken ook als extender).
eigenlijk alles wat in verbinding staat met een 230V bron (plugs, lampen,...hebben extender functies)

Niet enkel de 230V gevoede maar ook een aantal batterij gevoede doen dat. In die zin zijn radiatorkranen bv ideaal om een goed netwerk op te zetten.

In Homeassistant in de zigbee2mqtt implementatie is de link kwaliteit gewoon een eigenschap van iedere deelnemer in het netwerk.
En zoals Janus hierboven al meldde heb je een zicht op het netwerk - wie met wie verbindt incl de verbindingskwaliteiten.
voorlopig hen ik hier thuis nooit een probleem gehad. Enkel in de garage heb ik een wifi energiemeter vervangen door een zigbee voor de dekking. En al de rolluik en zonnescherm sturingen zijn zigbee. Die dekken al zowat het het hele huis af....

Niet enkel de 230V gevoede maar ook een aantal batterij gevoede doen dat. In die zin zijn radiatorkranen bv ideaal om een goed netwerk op te zetten.
Heb je een idee welk merk kranen dit doet?
Bij deze fabrikant wordt expliciet gemeld in de technische fiche dat de batterijgevoede modules geen dienst doen als repeater. Ik heb 12 radiatorkranen zitten maar die doen dus niks voor het netwerk.

Nog erger is dat een netgevoed achterbouwrelais blijkbaar óók geen dienst doet als repeater, hoewel de fabrikant eerst zei dat alle "gevoede" modules dienst doen als repeater, maar dat heb ik hierboven al gezegd.

Het probleem is dat één van de radiatorkranen (in mijn vakantiewoning) geen correcte gemeten temperatuur doorgaf.
De verwarming heeft dik 1 maand afgestaan, maar in één kamer bleef het zogezegd permanent exact 21,5°C, terwijl de andere allemaal naar 15-16° zakten in de visualisatie. Het ketelcontact van de mazoutbrander heeft al die tijd afgestaan dus het water in de CV-leidingen was koud.

De fabrikant denkt dat het een "externe factor" moet zijn.
Vermoedelijk heeft er dus een inbreker gedurende een paar maand een tot op de halve graad nauwkeurig geregeld elektrisch vuurtje onder die ene thermostaatkraan heeft gezet terwijl ik afwezig was...
De enige externe factor was ikzelf die de kraan dan maar opnieuw geadresseerd heeft, waarna ze de correcte temperatuur doorgaf... Maar ja, volgens de fabrikant ben ik de enige met dit probleem.

Het dichtstbijzijnde wifi access point staat veel dichter bij andere kranen die wel correct werken, en verder zijn daar geen stoorzenders...
Dichtst bijzijnde repeater zal op ca 6m staan, wel met een houten, niet-geïsoleerde plankenvloer (onderaan bezetsel op latjes van 100 jaar geleden) er tussen, en tussen repeater en hoofdmodule schat ik ook zo 'n 5-6m met 1 bakstenen muur tussen.

Bedankt voor de antwoorden iedereen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan