• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Zigbee in combinatie met Eltako teleruptoren

Lid geworden
30 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden

We hebben recent een woning gekocht waar wel wat werk is aan de elektriciteit (AREI afgekeurd). Op basis van het AREIrapport kan ik echter de meeste problemen oplossen zonder dat ik al mijn muren weer moet open slijpen.

De meerderheid van de schakelaars in ons huis zijn impulsschakelaars met Eltako teleruptoren in de elektriciteitskast. Op sommige plaatsen zitten echter nog klassieke wisselschakelaars. We hadden graag alles-uit knoppen in onze woning voorzien die ALLE verlichting zou kunnen uitdoen (ook de verlichting achter zo'n klassieke wisselschakelaar).

Zo kwam ik uiteindelijk terecht bij Zigbee schakelaars (zoals bvb hier verkocht: https://www.robbshop.nl/slimme-schakelaars/inbouw-schakelaars/zigbee). Ik zou dan zo'n Zigbee schakelaar in de muur vijzen zodat mijn oude schakelaar nog steeds blijft functioneren maar kan dan (adhv een Zigbee Hub zoals bvb Homey) ook via een app op mijn smartphone het licht aan of uit doen.

Ik ben echter op zoek naar een Zigbee Hub die ook in staat is om 24V signalen naar de Eltako's uit te lezen (zodat die weet dat er recent een impuls verzonden is naar de Eltako teleruptoren) en om 24V signalen op signalisatiedraad te zetten zodat als ik met die Zigbee Hub het commando geef om al het licht uit te doen, ook de Eltako's naar een alles uit positie springen.

Weten jullie van een commercieel product dat:
  • ik op een DIN rail in mijn elektriciteitskast kan hangen
  • Zigbee ondersteunt
  • meerdere 24V inputs heeft om impulsen van de Eltako's uit te lezen
  • meerdere 24V outputs heeft om impulsen op de Eltako's te kunnen zetten
Ik weet niet goed hoe zo'n product zou moeten heten of waar ik op moet zoeken.

Mijn excuses als ik daardoor een vraag stel die al eerder op dit forum is gesteld.

Ik zou alvast niet teveel focussen op "Zigbee" alleen, da's enkel maar een radio-protocol. Zo gebruik ik thuis zowel Zigbee als Zwave alsook zelfs enkele Wifi schakelaars (merk "Shelly")

Een oplossing voor je vraagstelling is redelijk complex, maar is het mischien niet mogelijk om een inbouw-schakelaar te nemen die ook gewoon "stroommeting" doet ? Op die manier weet je eigenlijk of vb een lamp aangeschakeld is geweest. Eigenlijk kan je dan beter je Eltako's gelijk eruit gooien en elk van die elementen vervangen door een centrale sturing met de nodige "inputs" en "outputs"
Vb

Dit is op basis van een Raspberry PI, met uitbreidings-modules etc,etc.

Nu heb je ook nog een "overkoepelend" stukje nodig, die het overzicht zal houden over de sturing via vb zo'n Unipi alsook verschillende Zigbee/Zwave/Wifi "schakelaars" etc in je woning. De leer-curve gaat helaas hier behoorlijk de hoogte in (en het prijskaartje mogelijks ook)

Ik ben niet op de hoogte van de laatste Domotica mogelijkheden en er bestaan tientallen fabrikanten. De meest zullen ook wel een Zwave/Zigbee "module" hebben om die vb die schakelaars in je potjes mee te integreren.

Ikzelf gebruik thuis voornamelijk "Home Assistant" wat op een kleine zuining SBC (Single-Board-Computer) draai met Zigbee/Zwave "radios" (= usb-sticks) en daar stuur ik tientallen elementen mee doorheen de woning/tuin etc.

Probeer voor de basisfunctionaliteit zo veel mogelijk weg te blijven van huis-tuin-en-keuken-oplossingen zoals een mikmak van oplossingen en dan een bridge zoals Home Assistant (HA) op een goedkoop processorbord dat geen lange-termijn kwaliteit heeft maar bedoeld is als les-materiaal.
Je kan daar nog altijd voor jezelf de bells and whistles mee bouwen bovenop de basis, maar iets dat niet door een derde onderhoudbaar is vormt een minwaarde bij verkoop.

Eltako integreren is erg moeilijk. Je hebt eigenlijk een bord nodig dat de 230V uitgangen van de Eltako kan lezen. Het lezen van de ingangssignalen is niet betrouwbaar, dat raakt uit synch, bvb bij power fails.
Maar als het alleen maar voor alles-uit is, en niet voor individuele sturing, dan heb je eigenlijk maar 1 enkel relais nodig dat een signaaltje naar de alles-uit ingang van alle Eltako’s stuurt. Dat kan even goed een shelly zijn.

Alle schakelaars en drukknoppen vervangen door shelly’s is op zich ook nog zo slecht niet. De basisfuncties zijn gegarandeerd (je kan een schakelaar vervangen door een shelly en de gekoppelde schakelaars door een drukknop die naar de shelly aangesloten is) en daarnaast kan je ze via google of home assistant ook aansturen voor bvb sferen, of op afstand, of voor aanwezigheidssimulatie en noem maar op.
Met Shelly pro heb je ook spul voor op din rail in de kast.
Ik weet wel niet of de gewone shelly met shelly pro kan praten, maar dat lost de HA dan wel op.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan