• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zelfstandige, luchpauze bij het uurloon

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Wij zijn volop bezig met een verbouwing. Nu de grote werken klaar zijn komt de afwerking van de woning in gang.
Wij hebben een loodgieter aangesproken die in regie werkt.

Wij hebben onze eerste factuur ontvangen en ik stel vast dat zijn uren gewoon doorgerekend zijn voor heel de dag van 8 tot 17u , terwijl hij een pauze neemt over de middag om te eten. Niet dat hij mag eten, maar ik betaal wel 30min pauze aan 45€ per uur excl. btw. Als ik dat bij de totaliteit werken optel, is dit al vlug 130 euro extra op te factuur..
Ik vraag mij dus af of dit gebruikelijk is, wat ik, noch mijn vrouw worden doorbetaald tijdens onze lunchpauze?
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
tja;..;het is voor mij ongewoon, gezien ik (ook zelfstandig maar geen bouw) noch mijn vrouw doorbetaald zijn bij een pauze.

Akkoord , hij werkt goed door daar heb ik geen klagen over alleen zijn zijn prijzen behoorlijk hoog gegrepen en dan die extra uren storen mij bijgevolg.

Gezien ik de man in kwestie wat ken (geen vriend) gunde ik hem dat werk wel. Ik heb dus geen offerte gevraagd (wat ik bij alle andere werken wel doe) maar ik nam wel aan dat zijn prijzen toch wat concurrentiëlers zou zijn....

bv onze vloerverwarming, enkel gelijkvloers en één badkamer boven, goed voor zo'n 125m2 kost me 3700 ex btw . dit is de prijs voor 48 netten, 1002meter buizen, 3500 clipsen, collector en koppelingen en 2rollen randisolatie (want ik had nog een rol liggen) dit is de prijs zonder de werkuren erbij geteld!...

ik weet het , het zijn vijgen achter pasen....maar het wringt me een beetje...
 
Laatst bewerkt:

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Rekent hij ook transporturen aan en ophalen van materiaal, laden van camionette, of zit dat gewoon ingerekend in die 8-17u?
die zitten er niet bij, dat zou dan heel straf zijn.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Dus u hebt geen prijzen of offertes opgevraagd bij anderen dus kan u zomaar concluderen dat huidige loodgieter vanuit uw idee te hoge prijzen vraagt. Dat is me dunkt een beetje raar om geen vergelijkingspunt te hebben en dan toch tot een besluit te kunnen komen.
Bezint eer ge begint . Die 130 euro lijkt mij nu echt wel een drogreden om te klagen over alle voorgaande want dat zal het verschil niet gaan maken als volgens u de prijzen toch zo hoog zijn. Misschien zou het beter zijn om eerst informatie in te zamelen en dan pas te concluderen of de man in kwestie ongeoorloofde praktijken heeft. En wat zijn ongeoorloofde praktijken dan ? Ik heb eergisteren kabelgoot gekocht bij Gamma 8 euro. Had er wat te weinig en ben dan naar Brico geweest. Daar waren ze bijna anderhalve euro duurder. Is dat ongeoorloofd, neen dat is duur en als ik ze koop is dat mijn verantwoordelijkheid en moet ik niet na de kassa met de vinger naar Brico wijzen. Brico mag ze zelfs aan10 euro verkopen.
 
Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Als de TS zelf zelfstandig is, dan heb ik toch mijn bedenkingen hoe hij zijn commercieel beleid en kostprijsberekening heeft gemaakt.
Een zinloze discussie die vol zit met de TS eigen veronderstellingen zonder effectief een gesprek te maken of gemaakt te hebben met de loodgieter in kwestie.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Heb je de man misschien in de toekomst nog nodig voor onderhoud?
Best niks van zeggen dan. Want hij rekent nu enkele uren meer, maar als je klaagt komt hij volgende keer terug aan 70/u ipv 48/u. Maar hij zal dan wel z'n uren netto rekenen, en jij betaalt meer ??‍♂️
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als de TS zelf zelfstandig is, dan heb ik toch mijn bedenkingen hoe hij zijn commercieel beleid en kostprijsberekening heeft gemaakt.
In de bouw zijn heel wat regels die nergens anders gelden.
Als zelfstandig IT’er bvb moet je niet afkomen dat je net een half uur tot daar gereden hebt. Iedereen moet naar zijn werk rijden. Een product gaan halen in de groothandel? Iedereen moet zijn werkgerief kopen. Had het dan op de werf laten leveren, vaak zelfs gratis. Iets kleins vergeten of extra nodig? Had uw bestelling dan meteen juist gedaan, uw fouten of slechte voorbereiding zijn mijn probleem niet. En zo voorts.
In de bouw vind men dat echter allemaal normaal. Maar ik ben dat nog nergens anders tegengekomen…

Hier ook al gehad: ‘s morgens 1,5u later toekomen dan afgesproken. Ah ja, eerst in de groothandel gerief gaan halen, wel met 3 man in de camionet. Heb ik niet betaald hoor… uw gebrekkig organisatietalent is niet mijn probleem.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Hier word zelf koffie of een pintje of iets anders aangeboden aan de aannemer. Dat schept een betere samenwerking en die mannen mogen van mij ook doorbetaald worden tijdens die kleine pauze.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
@D I Y,
In den bouw gelden regels en in deze topic gaat het effectief over een loodgieter en zijn uurloon.
Het is een fout denken dat er in den bouw gratis wordt geleverd, maar enkel vanaf een bepaald bedrag.
De transportkosten in deze huidige tijd en covid vliegen de pan uit en dat wordt zoals steeds doorgerekend naar de eindverbruiker.
Het is ook juist dat vele bouwvakkers niet werken aan een uurloon van een IT'er, een servicedienst waar soms gewerkt wordt per eenheid/minuut en tarieven waar een bouwvakker maar kan van dromen.

Het zou nuttiger en interessanter zijn zou de TS in gesprek gaan met de persoon in kwestie en het doet er helemaal niet toe of het een goeie kennis is. De TS heeft moeite met wat hij denk wat de extra werkuren zijn en de best geplaatste persoon is de loodgieter om de TS uitleg te geven.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Hier word zelf koffie of een pintje of iets anders aangeboden aan de aannemer. Dat schept een betere samenwerking en die mannen mogen van mij ook doorbetaald worden tijdens die kleine pauze.
Dat is zeer menselijk van u.
Bezoek aan huis van familie, vriend of kennis krijgt toch ook iets te drinken aangeboden of niet soms?

De bouwvakker vraagt geen alcoholische drank (bier), maar voelt zich gewaardeerd door de geste van de klant.
Heden komt het meer voor dat de vakman niets meer aangeboden krijgt, nog geen glas water van de kraan.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Ofwel blijven we verder discussiëren naar de vraag van de TS! Anders is het gewoon ??
En ondertussen worden de zinloze, niets bijbrengende gesprekken verwijderd.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Nee op zich is het aanrekenen van een lunchpauze niet ok.

Maar toch..
Tijdje geleden kreeg ik factuur van een bevriende elektricien. Die heeft zonnepanelen gelegd in regie na het opmaken van een raming. Hij had zijn uren op de offerte geplaatst, en dan op een aparte post half uur lunchpauze in mindering gebracht. Dit vond ik echt niet nodig om in mindering te brengen, en vond ik zelf wat wrang. Ik zou zelf nog niet geweten hebben als hij een half uur later of vroeger had opgeschreven (terwijl ik die dag zelf op den bouw was)
Je hebt een doorgaans goede overeenkomst, als je goed samenwerkt en de persoon levert goed en correct werk, dan zit ik er niets mee in om die zijn middaghalfuurtje nog bij te betalen ook. Als je echt denkt dat iemand te duur is, moet je een andere zoeken. Altijd totaalplaatje in oog houden.

Langs de andere kant heb ik ooit wel eens heel erg moeilijk gedaan omdat een schrijnwerker het nodig vond om transporturen aan te rekenen voor het gaan halen van houten paneel dat hij te kort kwam. Als hij zijn job niet kan en te weinig materiaal meebrengt en dan zonder boe of ba dat zo factureert, dat is weer iets anders dan, en heb ik niet betaald.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan