Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Zelfstandig EPB-verslaggever in bijberoep

• Tags energie energieneutraal epb
  • Lid geworden
    5 dec 2011
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

Ik ben aan het overwegen om zelfstandige EPB-verslaggever in bijberoep te worden.

Zijn er hier toevallig mensen die dit ook zijn? Is dit voordelig?

Vrij persoonlijke vraag he..Moet jij voor- en nadelen afwegen en beslissing nemen. Indien je reeds professioneel bezig bent hiermee en dus sowieso op de hoogte moet zijn etc, kan je het zeker overwegen.

Is je redenering: ik ga hier rap een cent verdienen, is niks moeilijk aan...tsja bespaar jezelf de moeite want vroeg of laat loop je tegen de lamp..

SDH;1721053 wrote:
    Vrij persoonlijke vraag he..Moet jij voor- en nadelen afwegen en beslissing nemen. Indien je reeds professioneel bezig bent hiermee en dus sowieso op de hoogte moet zijn etc, kan je het zeker overwegen.

Is je redenering: ik ga hier rap een cent verdienen, is niks moeilijk aan...tsja bespaar jezelf de moeite want vroeg of laat loop je tegen de lamp..

Indien je hiermaa al prof. bezig bent ... dan is de kans uiteraard bestaande dat je dit niet zomaar mag aanvatten in bijberoep ...

Kwestie van uw hoofdberoep niet in gevaar te brengen.

k.b.

Doe dit nu 40u/week, dus ik denk (hoop) dat ik er wel iets van weet ;-)

Zou gewoon graag weten hoe het zit met het aangeven van onkosten (bv laptop en auto), de bijdrage die betaald moet worden, de kosten die je nog hebt (boekhouder, ..)

Heb er al het een en ander van gelezen maar snap het niet voor de volle 100%.

Ik dacht 70 euro / sociale bijdrage / kwartaal.

Voor de rest heb ik niet direct een idee van kosten.

Voor laptop, wagen ... zal van je omzet gaan afhangen, omzet van 3000 euro / jaar en dan een wagen daarop pakken gaat volgens mij niet echt pakken bij de fiscus.

(+ ge komt bovendrijven met hun analyse software)

Je kan met btw of zonder btw, zonder btw is omzet onder 5000 euro / jaar.

Je kan dan ook wel geen btw terug vorderen op zaken die je aankoopt - als je later alsnog verandert, dan kan je zaken toch nog inbrengen op basis van hun afschrijving.

Bv. laptop aangekocht en laat je afschrijven op 3 jaar, na 1 jaar ga je toch voor btw-plichtig => je kan dan nog 2/3 btw reçupereren.

Maar best eens gaan klappen met een boekhouder (vaak is een eerste gesprek gratis)

Hou ook rekening met je arbeidscontract ... mag je hetzelfde wel in bijberoep uitvoeren?

Lijkt me sterk dat je werkgever daar "gelukkig" mee gaat zijn dat jij dat in bijberoep gaat uitoefenen. Tenzij je als (schijn)zelfstandige voor hem gaat werken mss.

"energiedeskundige"...

Ik passeer dagelijks op 6km zo 4 bordjes geloof ik. 't is zo iets als een kapper, op elke hoek van de straat vind je ze.

73 is het minimum denk aan sociale bijdrage per kwartaal. Maar als de winst omhoog gaat kan je dat best ook mee laten stijgen. Anders kan je na 3 jaar wel eens verschieten

en ga inderdaad eens langs een boekhouder, die kunnen u dat met hand en tand uitleggen hoe het allemaal in z'n werk gaat

chime;1721079 wrote:
    Ik dacht 70 euro / sociale bijdrage / kwartaal.

Voor de rest heb ik niet direct een idee van kosten.

Voor laptop, wagen ... zal van je omzet gaan afhangen, omzet van 3000 euro / jaar en dan een wagen daarop pakken gaat volgens mij niet echt pakken bij de fiscus.

(+ ge komt bovendrijven met hun analyse software)

Je kan dan ook wel geen btw terug vorderen op zaken die je aankoopt - als je later alsnog verandert, dan kan je zaken toch nog inbrengen op basis van hun afschrijving.

Bv. laptop aangekocht en laat je afschrijven op 3 jaar, na 1 jaar ga je toch voor btw-plichtig => je kan dan nog 2/3 btw reçupereren.

Maar best eens gaan klappen met een boekhouder (vaak is een eerste gesprek gratis)

Hou ook rekening met je arbeidscontract ... mag je hetzelfde wel in bijberoep uitvoeren?

Nevermore;1721093 wrote:
    Lijkt me sterk dat je werkgever daar "gelukkig" mee gaat zijn dat jij dat in bijberoep gaat uitoefenen. Tenzij je als (schijn)zelfstandige voor hem gaat werken mss.

"energiedeskundige"...

Ik passeer dagelijks op 6km zo 4 bordjes geloof ik. 't is zo iets als een kapper, op elke hoek van de straat vind je ze.

Ik doe dit nu bij een architectenbureau, enkel voor hun dossiers.

Ze hebben er geen probleem mee dat ik dit zelfstandig zou beginnen doen, maar volledig zelfstandig zie ik zelf nog niet zitten.

Er komt vraag van bevriende architecten en aannemers, dus ik zal zeker werk hebben als ik eraan begin :)

Ik wil gewoon niet teveel gaan verdienen en er dan mijn broek aan scheuren.

In verband met die auto lees je verschillende dingen. Sommigen zeggen dat dit geen probleem is omdat je in je contract staan hebt dat je werfbezoeken moet doen, dus het is nodig om je beroep te kunnen uitoefenen. Idem voor laptop.

Iemand die weet als je eventueel bij Unizo ofzo op eerste (gratis) gesprek kan?

chime;1721079 wrote:

En wat is het voordeel dan om zonder btw te doen?

Nevermore;1721093 wrote:

"energiedeskundige"...

Na aftrek van hun auto en home office zijn ze waarschijnlijk allemaal verlieslatend :D

Maar als je net om deze voordelen te doen was ... dan kan je dit blijven aanhouden / aanzien.

En al eens gestopt om advies te vragen ...

"Een spaarlamp verbruikt enkel minder energie als je deze doet branden" :mad: ...

of andere adviezen van dit niveau zijn zeker een toegevoegde waarde voor onze maatschappij ...

k.b.

hoe meer je verdiend hoe meer je belastingen betaald... is toch logisch, maar een goeie boekhouder maakt u daar wel attent op. En inderdaad een auto gaat ook in bijberoep, is bij mij ook zo. maar ik maak ook wel een omzet van om en bij de 20000€ met mijn bijberoep. en denk eraan dat een personenwagen maar 50% aftrekbaar is op je belastingen he. Neem je een lichte vracht om camionette kan je deze op 100% zetten indien je nog een andere wagen hebt... en het voordeel van met btw is dat je je btw terugkrijgt dat je betaald... ds je koopt je wagen 21% goedkoper zogezegd he... maar je moet gewoon naar boekhouder gaan, ik heb daar met eerste gesprek bijna 2.5 uur gezeten denk om alles uit te vlooien en vragen te stellen.

Bouwdingske;1721111 wrote:
    Nevermore;1721093 wrote:

"energiedeskundige"...

Ik doe dit nu bij een architectenbureau, enkel voor hun dossiers.

Ze hebben er geen probleem mee dat ik dit zelfstandig zou beginnen doen, maar volledig zelfstandig zie ik zelf nog niet zitten.

Er komt vraag van bevriende architecten en aannemers, dus ik zal zeker werk hebben als ik eraan begin :)

Ik wil gewoon niet teveel gaan verdienen en er dan mijn broek aan scheuren.

In verband met die auto lees je verschillende dingen. Sommigen zeggen dat dit geen probleem is omdat je in je contract staan hebt dat je werfbezoeken moet doen, dus het is nodig om je beroep te kunnen uitoefenen. Idem voor laptop.

Iemand die weet als je eventueel bij Unizo ofzo op eerste (gratis) gesprek kan?

Ik vermoed dat er binnenkort een heel deel EPC- en EPB-deskundigen gaan mee stoppen, vooral de bijberoepers met beperkte omzet. Immers, men heeft sinds kort een verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig, die al rap tussen de 500 en 750 EUR zou kosten. Is misschien een stuikelblok voor iemand die slechts een kleine omzet haalt in EPC/EPB.

Bouwdingske;1721113 wrote:
    chime;1721079 wrote:

En wat is het voordeel dan om zonder btw te doen?

Wat minder administratie.

Wat goedkoper voor je klanten (die betalen geen btw)

Maar eigenlijk alleen van tel bij echt kleine omzet.

Voor de auto, dat is inderdaad maar beperkt (vraag me niet hoeveel %)

Maar je kan bijvoorbeeld auto gewoon privé houden, maar brandstof inbrengen als kosten.

(Een fiets kan je bijvoorbeeld ook perfect inbrengen)

Lichte vracht is ook voor een gewone particulier interessant, kan je dan ook tot wel 90% aftrekken van je belastingen.

Nu, je kent de prijzen.

Je weet ongeveer hoeveel je naast je uren erbij kunt pakken.

Hoeveel tijd wil je erin steken en kan je opleveren.

Aan de hand van de vragen van bevriende architecten/aannemers heb je ook een idee van hoeveel je verkocht kunt krijgen.

=> Idee van wat je kunt verdienen. (heel ruw: 1/3 zal je netto overhouden)

Daarna moet je gewoon es even zien wat een verzekering kost (aansprakelijkheid enzo mochten er bv. fouten in een verslag staan en je klant boetes moet betalen, ... )

Wat heb je nog nodig: pc, licentie op software?, ...

Vervolgens stap je daar mee naar een boekhouder voor een (gratis) gesprekje.

Dan heb je een idee van wat je kunt verwachten en kan je alsnog beslissen om ermee door te gaan.

Maar auto inbrengen in de zaak: begin daar nog niet direct mee, dat is misschien iets voor later als het goed draait en je een nieuwe wagen nodig zou hebben.

Nu 10 jaar later, hoe is dit verlopen/geëvolueerd ivm EPC/EPB-verslaggevers?

Ik ben van plan te starten in bijberoep met het opmaken van asbestattesten.
    Iemand tips/opmerkingen/ervaringen?

Nu 10 jaar later, hoe is dit verlopen/geëvolueerd ivm EPC/EPB-verslaggevers?

Ik ben van plan te starten in bijberoep met het opmaken van asbestattesten.
    Iemand tips/opmerkingen/ervaringen?
    Ik had pas een asbestinventaris nodig in het kader van een renovatie. (Ik ben een aankoper bij een overheidsinstelling)
    Prijzen tussen 750 en 1800 euro excl btw.
    Tja, qua resultaat identiek... Dus denk goed na over je prijszetting. Het zijn dan toch vaak de grote bedrijven die een streepje voor hebben. De particuliere markt ken ik helemaal niet, daar spreek ik me niet over uit.

Het is zeker het moment om met asbestinventarissen te starten. Mijn EPB-keurders bedrijfje werkt met een man of 5. Daar waren er nu 2 in opleiding voor asbestinventarissen op te maken. Die sprak van al zeker een 500 a 600 euro excl btw voor particuliere woonst. Denk dat ze zich zelf nog wel wat moeten inwerken in de materie en prijszetting..
    Als bijberoeper die begint zou ik mezelf al snel aangeven bij zo een bedrijven die wel op de kar willen springen maar nog niet volledig mee zijn, of werk te veel hebben, en je daarvoor in onderaanneming kan opstarten. Zij brengen klanten aan en reclame, of hebben al een bestaande naam of klantenbestand.
    Een goede website of online aanwezigheid helpt ook enorm. Daarvoor voorbeeld nemen aan nederlandse webshops en bedrijven.

Als je goede FT job hebt, wat hou je dan netto nog over van bijberoep?

45% netto. Maar je kan veel kosten maken, deel prive inkomsten verschuiven naar je zaak (deel auto, laptop, iphone,ditjes en datjes,opleidingen, noem maar op)

Kan ook opstap zijn naar volledig zelfstandig, of gewoon omdat je graag dat werk doet, of je ei kwijt kan.

45% netto. Maar je kan veel kosten maken, deel prive inkomsten verschuiven naar je zaak (deel auto, laptop, iphone,ditjes en datjes,opleidingen, noem maar op)
    auto?
    nee hoor: dan word je 3 keer belast:
    1 keer via de vennootschap
    1 keer via VAA
    1 keer via vennootschapsbelasting op VAA (niet aftrekbaar)

laptop?
    nee hoor; dan word je ook in pb belast wegens VAA.

Terug
Bovenaan