• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zelfplaatsing isolatieplaten onder vloerverwarming

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
699
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik ga beginnen aan het leggen van de isolatieplaten op de uitvulchape (betopor), daarop komt later de vvw.

Ik ga werken in twee lagen. De eerste laag om de boven de betopor uitstekende leidingen uit te snijden en dan de tweede laag ononderbroken. De leidingen die nog een beetje zichtbaar zijn zijn bv. van het stofzuigsysteem en afvoeren.

Eenmaal ik zal bezig zijn, zullen er waarschijnlijk wel nog vragen komen, maar tips van ervaringsdeskundigen zijn nu al welkom:



1) Is het te vermijden dat er kleine holtes zouden onstaan onder de bovenste laag isolatie? Dit kan bv. gebeuren door:

- Op bepaalde kleine plaatsen is er niet volledig betopor voorzien door de chaper. Bv: tussen een muur en een afvoerleiding (dus ong. een spleet van 5cm op 15cm tussen muur en leiding).

- bij het uitsnijden van leidingen lijkt het mij praktisch zeer moeilijk om dit zo perfect te doen zodat er geen holtes overblijven tussen leidingen en isolatie. Beetje PUR spuiten in de uitgesneden holte alvorens te plaatsen?

- fijne overblijvende spleten tussen muren en isolatie? Opspuiten met PUR?

Om de nodige ruimte uit de onderste laag platen te snijden => kan ik dan best bv. met een vettige stift de leidingen kleuren en de plaat daarop aandrukken zodat ik zie waar ik moet snijden? Of zijn er betere tips?



2) Mag je de platen gewoon los leggen, of maak je ze beter vast? Met vast bedoel ik: verlijmen, beetje silicone, ...



3) De vloerplaten van Recticel en Unilin zijn zonder tand en groef en zijn veel groter. Is het meer aangewezen om de kleinere versie (gevelisolatie) te nemen? Dan heb je tand en groef waardoor het geheel dus wel wat steviger in elkaar zit. En de chape zal ook niet overal perfect egaal liggen waardoor grotere platen meer kunnen "opwippen".



4) Uiteraard voorzie ik graag zoveel mogelijk isolatie => hoeveel cm. boven de isolatie hou ik nog over? Is 8 voldoende (6,5cm gewapende chape en 1,5 lijm+tegel)?



Andere praktische tips zijn zeker welkom.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb zelf isolatie platen onlangs geplaatst en zowel onder als boven een PE folie geplaatst. Ik heb voldoende overlap voorzien (>50cm) tussen 2 stukken.

Die platen plaatsen vond ik één van de gemakkelijker jobs aan de bouw tot nu toe, en verrassend weinig afval over. Met een universele houtzaag sneed dat gemakkelijk. Belangrijk dat uw ondergrond vlak en proper is.
welk merk platen heb je genomen als ik vragen mag?
Dat speelt echt geen rol hoor. Koop de goedkoopste ?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ik heb zelf isolatie platen onlangs geplaatst en zowel onder als boven een PE folie geplaatst. Ik heb voldoende overlap voorzien (>50cm) tussen 2 stukken.

Die platen plaatsen vond ik één van de gemakkelijker jobs aan de bouw tot nu toe, en verrassend weinig afval over. Met een universele houtzaag sneed dat gemakkelijk. Belangrijk dat uw ondergrond vlak en proper is.
welk merk platen heb je genomen als ik vragen mag?
Ik heb 2 lagen Recitel eurofloor 80mm geplaatst, aangekocht via mijn metser omdat goedkoper was dan rechtstreeks gaan. Hij had er nog zijn % op maar als het win-win is lig ik daar niet wakker van. Hij heeft die wel al bij start bouw besteld en dan gratis in zijn hangar gestockeerd tegen dat ik ze nodig had, dus lange levertermijn was geen probleem.

welk merk platen heb je genomen als ik vragen mag?
Dat speelt echt geen rol hoor. Koop de goedkoopste ?

Buiten dat ze toch wel aan een minimum van technische eisen moeten voldoen natuurlijk :) . Kijk specifiek voor isolatieplaten voor vloeropbouw die genoeg druk kunnen opvangen, normaal ben je goed met alle bestaande merken op de markt in België.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Destijds (2012) heb ik ook zelf mijn PIR platen onder de VVW-en-chape gelegd. In samenspraak met mijn architect en EPB'er gewoon ergens "tweede keus" gekocht. Redenering : deze zijn tweede keus o.w.v. foutjes in maatvoering, kleurverschil, evt beschadiging aan cachering ... Allemaal niet relevant voor platen die je onder een chape steekt. De draagkracht is hoger dan bij gespoten PUR en de isolatiewaarde is OK.
Net zoals Tornadinho vond ik dit het leukste en makkelijkste werkje van de hele bouw. Rond 16:00 begonnen en om 2:00 's nachts lag alles erin (t was maar 60 M2), en wij 's ochtends op vakantie vertrokken.
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
ik ga eens informeren bij deze leverancier: https://amtoutlet.be/isolatie/14-alu-pir-isolatie-12060cm-pg.html#/69-pir_diktes-40mm
dit zijn pir platen gemaakt in de grootste Poolse pir fabriek. (die trouwens onlangs overgenomen is door recticel, waarschijnlijk om hun macht in het pir wereldje te verstevigen)

de platen zijn 1200 op 600 maar wel met tand en groef. Doordat ze 600 breed zijn (recticel 1200x1200) en tand groef zullen ze even gemakkelijk liggen...
Op mijn project tov recticel scheelt het toch een dikke 400 euro
iemand ervaring met deze platen?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Destijds (2012) heb ik ook zelf mijn PIR platen onder de VVW-en-chape gelegd. In samenspraak met mijn architect en EPB'er gewoon ergens "tweede keus" gekocht. Redenering : deze zijn tweede keus o.w.v. foutjes in maatvoering, kleurverschil, evt beschadiging aan cachering ... Allemaal niet relevant voor platen die je onder een chape steekt. De draagkracht is hoger dan bij gespoten PUR en de isolatiewaarde is OK.
Voor mij de hoofdreden om met platen te werken omdat je meer zeker bent van draagkracht ipv gespoten omdat ik er van uit ga dat een fabrieksproces meer constante kwaliteit gaat geven.

Op verdiep wel een 7 cm gespoten PUR gedaan om leidingen in te werken vooraleer vloerverwarming op te leggen.

Net zoals Tornadinho vond ik dit het leukste en makkelijkste werkje van de hele bouw. Rond 16:00 begonnen en om 2:00 's nachts lag alles erin (t was maar 60 M2), en wij 's ochtends op vakantie vertrokken.
Voor mij was het 155 m² (met een paar kleine ruimtes als toilet, bijkeuken, wasplaats, kleine badkamer) op gelijkvloers en op ons gemak hebben we dat in weekend gedaan met twee (8:30 starten tot rond 16:30). Ik denk dat het leuk is omdat het zo vooruit gaat en uw ruimte plots anders overkomt omdat je hoger staat. Het werk zit in het snijden en afmeten, daarom dat een grote ruimte niet zoveel meer tijd vraagt dan een kleine.
Verder nog praktische tip: voor afvoeren bvb kon ik gewoon de zaag door de plaat duwen en zo vierkant uitzagen/uitduwen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan