Zelfbouwers: hoe gaan jullie te werk?

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Glas, gips, vezelplaten, dakhout, ... krijg je allemaal gratis weg naar containerpark of gratis stookhout.
Sloophout apart, ongewapend beton is ook soms goedkoper (vroeger zelfs gratis) af te voeren. Ik had een groot voordeel met de containervrachtwagen van mijn schoonvader (tuinaannemer), waardoor die een oude kleine container hier jaren heeft laten staan. Container vol, afvoeren naar afvalverwerkingsbedrijf. Per kleine container (zou het 5 of 7m³ geweest zijn?) was dat zo'n 20 euro.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
322
Punten
63
Sorteren is inderdaad prijsgunstig. Heb je veel tijd, dan kan je dakpannen en gevelstenen gratis weggeven als je zo mooi afbreekt. Dat bespaart op aantal containers. Fundering laat je uithalen samen met de grondwerken van je nieuwe fundering lijkt me.
Ik denk dat de fundering opruimen als de woning gesloopt wordt logischer is. Dan is het terein bouwklaar. Dan uitpalen en fundering graven. Als je dan nog moet beginnen "roeren" om dat er stukken fundering in de grond zitten wordt het misschien wel een zootje. Als ze toch aan het graven en afvoeren zijn van steenpuin. waarom dat niet erbij nemen?

Lid geworden
2 jun 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ondertussen al wat prijsoffertes gevraagd aan een 4-tal slopers. De woning is door mij volledig gestript, dus er blijft in feite enkel maar steen en (helaas) het asbestdak over. De dakconstructie zouden ze afbreken en het hout laten liggen (kennis van ons kan dit als brandhout gebruiken). De meeste prijzen varieren tussen de €7000 en €8500 excl. btw.

Los van het asbest, is dat eigenlijk wel haalbaar om zelf te slopen? Het is een bungalow, dus dat is al een voordeel qua hoogte, maar de zoldervloer is volledig in beton. Is dat niet gekkenwerk om met een breekhamer een huis te beginnen slopen? De funderingen zijn dan nog niet weg, dus dan moet ik sowieso een grondwerker laten komen, en liever niet op hetzelfde moment wanneer de nieuwe funderingen gegraven moeten worden.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
lijkt mij een afweging van kosten vs uw eigen tijd en uw eigen rug zoals ge zelf al aangaf.

ivm het ruwbouwen.
wij hebben een ruwbouwer aangenomen die alleen werkte en we hebben die dan regelmatig komen helpen.
wat mij opviel is dat da metsen valt allemaal wel mee, maar die lijnen uitzetten, die profielen, die waterkeringen en al die dinges waar ik te laat zou aan gedacht hebben...

ik had een scheef huis gehad en had waarschijnlijk verschillende keren dingen mogen afbreken en opnieuw beginnen als ik het zelf had gedaan.
Zonder bouwkraan is er ook geen beginnen aan trouwens. dat moet ge dan ook weer zelf voorzien als je geen ruwbouwer aanneemt.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.001
Punten
113
Heb je overal vrije ruimte rondom je bungalow? of naastliggende bebouwing? verder hangt het natuurlijk van jezelf en je helpers af.
Asbestdak afbreken is eigenlijk erg simpel, en kan wel eens een grote besparing zijn. Met een preekhamer slopen kan, vroeger deden ze dat zelfs met hamer en beitel, maar je moet natuurlijk rekening houden met de besparing en wat het je aan uren en moeite kost. Een betonnen verdiep zou ik zelf nooit met breekhamer slopen, maar zelf zou ik een kraan huren, daar ligt het snel mee beneden, je werkt je niet kapot, en het is nog eens leuk ook. Dan moet je wel wat ervaring hebben of erg handig zijn om met een kraan te werken, en op een verantwoorde en veilige manier te slopen. Afbraak van ruwbouw en graven funderingen kan vaak door dezelfde en in 1 werk gebeuren.

Verder lijken me dat geen onrealistische prijzen te zijn voor afbraak dak met asbest en afbraak woning (inclusief afvoer van sloopmateriaal dan)

Lid geworden
2 jun 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
We hebben ondertussen ook een ruwbouwaannemer gevonden die ook alleen werkt en ons af en toe in regie een handje wil helpen, vooral op de cruciale momenten zoals uitzetten en de funderingen.

We hebben rondom tamelijk wat bewegingsruimte. 2m van buur links, 10m rechts. Vooraan 8m, achteraan 20m.

Het asbestdak zelf afbreken zou ons al snel €2000 besparen, maar asbest schrikt me wat af (gezondheid you know). Het werk zelf zie ik wel zitten. Die leien hangen gewoon met 1 haakje vast. Misschien dat ik eens paar probeer af te halen om te zien hoe vlot dat gaat zonder te breken.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.001
Punten
113
Gezondheid moet je niets mee inzitten. Ik ga je niet bang maken, maar de kans is groter dat je asbest binnenkrijgt van er rond te lopen en strippen dan als je ze effectief en verantwoord afbreekt. Als je geen bang hebt van een dak (wat bij bungalow meestal al meevalt) is het echt makkelijk werkt.
Je huurt een container met inliner zak voor asbestafval, bij een plaatselijke containerfirma. Je maakt de leien licht vochtig. Je schraapt nooit mos of aangekoekte vervuiling van de leien. Je doet een witte wegwerpoverall aan, wegwerpschoenen, wegwerphandschoenen, stofmasker en bril aan (eventueel face-hield maar is wat overdreven) je maakt met een koevoet elk haakje los (soms gaat dit zelfs zonder koevoet) en je geeft de leien door aan een helper die ze in de container 'legt'. hou de leien altijd licht vochtig, spoel materiaal nadien af, en gooi weg wat je aanhad. Dan moet je voor je gezondheid helemaal geen schrik hebben.
Schrik is overigens de beste raadgever om voorbereid en veilig te gaan werken. Bij een buur zag ik onlangs een 'professionele' firma de asbestleien verwijderen. Van 5 meter hoog de leien in de container gooien enzo, zonder stofmasker,.. die rekenen wel de volle pot, maar eventuele asbestvezels zullen op die grond veel maar aanwezig zijn dan als jij het volgens de regels van de kunst doet.

Voor eventuele kraanhulp bij afbraak en dan uitgraven fundering zal die aannemer misschien wel iemand kennen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.797
Punten
113
Je doet meer kankerverwekkende stoffen binnen aan de BBQ dan dat je voorzichtig die dakplaten demonteer en afvoert.

Bovenaan