• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelfbouwers: hoe gaan jullie te werk?

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Sommigen onder jullie hebben misschien mijn vorige onderwerp ook gelezen waarbij we twijfelden tussen renovatie en nieuwbouw. De kogel is door de kerk en we gaan toch de stap voor nieuwbouw wagen.

Onze architect is bezig met het voorontwerp, wij zijn alvast aan het kijken voor het afsluiten van de nutsvoorzieningen en een aannemer voor de sloopwerken.

Zodra we de bouwvergunning in handen hebben en de woning gesloopt is kunnen we aan de slag. Maar hoe pakken de zelfbouwers op het forum dit precies aan? Nemen jullie een ruwbouw aannemer onder de arm die jullie helpt met de funderingen en de ruwbouw, of doen jullie alles zelf van A tot Z met opvolging door de architect? Denk bv. aan het uitzetten van de bouwlijnen. Op deze pagina wordt dat allemaal mooi uitgelegd, maar is dit haalbaar om zelf te doen volgens het plan van de architect? Ik denk dat aannemers niet echt happig zijn om gewoon even te helpen bij het uitzetten waar de funderingen gegraven moeten worden, ofwel hier goed voor doorekenen. Er zit helaas niemand van de familie of vrienden in de bouwsector. Wat is jullie ervaring of advies?

Eens dat de funderingen klaar zijn en de betonplaat gegoten is kan ik sowieso zelfstandig verder met de binnenmuren aangezien ik daar wel ervaring mee heb.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een aannemer/grondwerker die de volledige funderingen verzorgt van uitzetten tot beton gieten maar geen bouwwerken doet (even Googelen op "funderingswerken"), dan kun je toch zelfstandig voort met de ruwbouw, of interpreteer ik dit verkeerd?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Die sleuven en betonplaat zijn eigenlijk het makkelijkste... Het steekt niet op een cm links rechts...
Een goede grondwerker graaft de sleuven uit op de cm juist. Sommige architecten zetten mee uit, als je hen betaalt.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een aannemer/grondwerker die de volledige funderingen verzorgt van uitzetten tot beton gieten maar geen bouwwerken doet (even Googelen op "funderingswerken"), dan kun je toch zelfstandig voort met de ruwbouw, of interpreteer ik dit verkeerd?
Min of meer. Het is niet dat ik geen betonnetten kan leggen en binden of bekistingen maken. Het gaat mij vooral om een goede start te hebben. Enkel het uitzetten en uitgraven is voor mij iets compleet onbekend.

Heb voor de aanbouw van m'n vorige woning zelf de funderingen gegraven, bekisting, wapening en beton uitgevoerd, maar dat was een rijwoning waarbij het uitzetten niet veel voorstelde. Voor een vrijstaande woning lijkt me dit toch wat delicater.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De gemeente komt normaal de bouw lijn uitzetten. Van daar kan je verder meten.

Als je het uitzetten echt niet ziet zitten doet een landmeter dat ook. Dan is het zeker perfect.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als je zelf funderingen en ruwbouw zou willen doen, waarom sloop je dan niet zelf? Kan je imho ook veel op besparen.
Uitzetten van bouw kan zoals gezegd in samenwerking met architect en/of landmeter. Onlangs stelde de landmeter die de bouwlijn uitzette het zelf voor om heel de bouw uit te zetten, dus geen problemen daar.
Je spreekt over zelf binnenmuren metselen. Ga je ook een buitenblad optrekken? en dit al dan niet zelf doen?
Misschien moet je eens overwegen om een alleenwerkende ruwbouwaannemer te zoeken, er zijn er zo overal wel, vaak goede stielmannen, die alleen werken, maar wel alle materiaal hebben, en die het zien zitten om met hulp van zelfbouwers te werken.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Tja, dat hoort bij die alleenwerkende vakmannen. @TS wat is je tijdsschema eigenlijk om heel de bouw af te hebben vanaf vergunningsaanvraag tot bewoning?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
De gemeente komt normaal de bouw lijn uitzetten. Van daar kan je verder meten.

Als je het uitzetten echt niet ziet zitten doet een landmeter dat ook. Dan is het zeker perfect.
Nope
het uitzetten controleren doen ze
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Sommigen onder jullie hebben misschien mijn vorige onderwerp ook gelezen waarbij we twijfelden tussen renovatie en nieuwbouw. De kogel is door de kerk en we gaan toch de stap voor nieuwbouw wagen.

Onze architect is bezig met het voorontwerp, wij zijn alvast aan het kijken voor het afsluiten van de nutsvoorzieningen en een aannemer voor de sloopwerken.

Zodra we de bouwvergunning in handen hebben en de woning gesloopt is kunnen we aan de slag. Maar hoe pakken de zelfbouwers op het forum dit precies aan? Nemen jullie een ruwbouw aannemer onder de arm die jullie helpt met de funderingen en de ruwbouw, of doen jullie alles zelf van A tot Z met opvolging door de architect? Denk bv. aan het uitzetten van de bouwlijnen. Op deze pagina wordt dat allemaal mooi uitgelegd, maar is dit haalbaar om zelf te doen volgens het plan van de architect? Ik denk dat aannemers niet echt happig zijn om gewoon even te helpen bij het uitzetten waar de funderingen gegraven moeten worden, ofwel hier goed voor doorekenen. Er zit helaas niemand van de familie of vrienden in de bouwsector. Wat is jullie ervaring of advies?

Eens dat de funderingen klaar zijn en de betonplaat gegoten is kan ik sowieso zelfstandig verder met de binnenmuren aangezien ik daar wel ervaring mee heb.
Vraag, zoek een werfleider, ploegbaas van grote werken om hierbij te helpen
die mannen spelen daarmee

wel moet je goed vertrekpunten hebben, van landmeter
als deze nog moet komen om perceel uit te zetten vraag het aan hem, kost je paar 100 €
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
De gemeente komt normaal de bouw lijn uitzetten. Van daar kan je verder meten.

Als je het uitzetten echt niet ziet zitten doet een landmeter dat ook. Dan is het zeker perfect.
Nope
het uitzetten controleren doen ze
Het verschilt van gemeente tot gemeente.

Bij ons stelt de gemeente een landmeter aan en die zet de bouwlijn uit. Geen toelating om dat zelf te doen. (halfopen mag je wel aanbouwen)
In andere gemeentes controleert de gemeente zelf, of controleert een aangestelde landmeter. Of controleren ze helemaal niets.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
De gemeente komt normaal de bouw lijn uitzetten. Van daar kan je verder meten.

Als je het uitzetten echt niet ziet zitten doet een landmeter dat ook. Dan is het zeker perfect.
Nope
het uitzetten controleren doen ze
Het verschilt van gemeente tot gemeente.

Bij ons stelt de gemeente een landmeter aan en die zet de bouwlijn uit. Geen toelating om dat zelf te doen. (halfopen mag je wel aanbouwen)
In andere gemeentes controleert de gemeente zelf, of controleert een aangestelde landmeter. Of controleren ze helemaal niets.
OK maar met voorbouwlijn ben je er nog niet ...
en niet ieder huis is een rechthoek ...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Zodra we de bouwvergunning in handen hebben en de woning gesloopt is kunnen we aan de slag. Maar hoe pakken de zelfbouwers op het forum dit precies aan? Nemen jullie een ruwbouw aannemer onder de arm die jullie helpt met de funderingen en de ruwbouw, of doen jullie alles zelf...
Als zelfbouwer moet je ook de afweging maken, investeer ik geld of investeer ik tijd. Het is immers door er tijd in te investeren dat je geld bespaart.

En de volgende vraag is dan, ga ik voor de traditionele uitvoeringsmethodes of opteer ik voor varianten zodat ik als zelfbouwer wat meer uitvoeringscomfort heb door dat je bijv. geen zware machines moet inzetten (huren) of meer tijd om iets uit te voeren.

Bijv. sleuffunderingen kan je gieten in beton maar kan je ook metselen (kost meer tijd) maar kan je evenzeer uitvoeren in glasschuimgranulaat (geeft u meer uitvoeringsgemak).

Vergeet ook niet dat je als zelfbouwer de kans krijgt om de dingen anders en beter aan te pakken. Niet houdt u tegen om eerst de dragende muren te zetten, dan de ramen winddicht te plaatsen, dan de isolatie, de isolatie te voorzien van een winddicht geveldoek en pas dan de gevelmuren zetten.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Bedankt voor de vele reacties!

Ik zal eerst eens polsen bij de architect en gemeente.

Zelf slopen zou inderdaad een mooie besparing zijn (€8500 volgens de beste offerte), maar zelf die funderingen uithalen die 80cm diep zitten en een betonnen verdieping uitbreken lijkt me niet te doen. Dan alle containers die ik zou moeten vullen, zware breekhamer kopen, loopt ook op denk ik. Moet ook zien dat ik nog niet versleten ben voordat ik eraan begin hé :D Voorlopig zouden we voldoende hebben met de slooppremie van €10k om alle kosten te dekken.

Voor ons project hebben we geen grote tijdsdruk want we wonen nu goed zonder te moeten huren. Toch geven we onszelf ongeveer 3 jaar de tijd (gerekend vanaf verkrijgen vergunning) om de woning bewoonbaar te maken.

Het buitenblad overweeg ik om ook zelf te zetten, maar daar ligt de optie nog open om hier een aannemer voor in te schakelen. Vooral omdat ik een stelling zou moeten huren voor een aanzienlijke termijn.

Net als in m'n voorbije renovatieproject investeer ik eerder (véél) tijd dan geld.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Stelling kopen op 2e hands en daarna terug verkopen
niet huren, termijn is te lang
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Geen gevelstelling, wel een layher stelling.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Wij hebben de sloop zelf gedaan. Kropen wel aantal weekends in, maar we hebben daardoor alles gesorteerd afgevoerd ipv alles op een hoop.
Hadden wel een 9m Manitou ter beschikking. Alleen draaiuren werden gefactureerd.
Oude kelder is mee uitgegraven als ze de onze zijn komen uitgraven met de grondwerken.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
zorg wel dat je veilig kan slopen eh. Doe je het niet zelf, vraag dan prijs na het volledig strippen. Strippen kan je veel zelf doen. Dan kunnen die mannen hun beste prijs geven.
Maar afhankelijk van de hoogte van de woning enzo kan zelf aan de slag gaan met bvb te klein / niet gepast materiaal wel gevaarlijk zijn.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Sorteren is inderdaad prijsgunstig. Heb je veel tijd, dan kan je dakpannen en gevelstenen gratis weggeven als je zo mooi afbreekt. Dat bespaart op aantal containers. Fundering laat je uithalen samen met de grondwerken van je nieuwe fundering lijkt me.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan