• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelfbouw tuinhuis

Lid geworden
21 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Eind maart volgend jaar staat er op de planning om een nieuw tuinhuis te plaatsen. Bedoeling is dat dit komt op een betonvloer. De bedoeling is om het zelf uit te voeren, aan de hand van een houtconstructie.

De afmetingen van het tuinhuis zijn als volgt: ( bepaald aan de grote van het huidig tuinhuis )

Lengte 5 meter

Breedte 2.3meter

Hoogte 2.3 meter

Enkel de hoogte kan ik nog veranderen.

Het design wil ik simpel houden. Geen ramen en een dubbele deur. In bijlage een foto ter inspiratie.

De muren wil ik als volgt opbouwen van binnen naar buiten:
  • Osb 18mm
  • GLS constructie
  • Eventueel dampscherm
  • Thermowood verticaal
Nu merk ik dat sommige op de GLS balken horizontale laten bevestigen om het thermowood te bevestigen. Is dit een absolute must? Ikzelf zat namelijk te denken om de dwarsbalken van de GLS constructie te gebruiken om daar dus het thermowood op te bevestigen.

Voor het dak had ik graag metalen golfplaten gebruikt, rechtstreeks bevestigd op de dwarsbalken voorzien voor het dak. Dit lijkt mij eerst en vooral makkelijker, maar vooral omdat het tuinhuis gelegen is onder bomen vrees ik voor een hoop afval op een eventueel plat dak. Aangezien die golfplaten een stuk makkelijker zijn om te reinigen ( bladeren, takken etc ) kies ik dus bij voorkeur voor deze optie. Nadeel is wel het op maat snijden.. Hoe ik de spatie tussen de dakrails en metalen golfplaten zou overbruggen is wel nog een denkpunt!?

De achterkant is niet zichtbaar dus daar had ik graag ook die metalen golfplaten gebruikt.

Tips? Zeker ivm het metalen dak dat ik zou willen gebruiken, alternatieven?

Screenshot_2024-10-23-08-58-30-37_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Je bedoelt SLS-CLS balkjes in plaats van GLS? GLS keniknie.

Die horizontale latten achter de gevelbekleding (normaal op verticale afstandslatjes nog gemonteerd) dient om die gevelbekleding te laten 'ademen' aan de achterkant. Zodat die niet vochtig blijven staan. Dat kost toch 2 keer niets dus zou ik zeker zo uitvoeren.
Ik zou er nog wat isolatie insteken. Je dampscherm bedoel je waarschijnlijk geeen dampscherm mee maar wel een dampopen waterdichte geveldoek?

Dus : OSB, SLS constructie met isolatie tussen, waterdichte dampopen geveldoek, verticale afstandslatjes, horizontale kepers, thermowood gevelbekleding. Naar mijn mening he.

Je kan die metalen dakplaten op maat laten leveren of aankopen. Dan moet je dat zelf niet doen. Mogen ze zichtbaar zijn vooraan of achteraan op het dak? Je kan met dakprofielen de oversteek van op de gevelbekleding tot op de metalen platen steken, of EPDM op kleven, of allebei.

Dit jaar ook een tuinhuis gebouwd. Heb daarbij de volgende opbouw gevolgd: Douglas constructie, OSB, dampopen doek, dubbele verlatting, verticale planchetten. Alles zelf op maat verzaagd.

Dubbele laag planchetten, zoals Carato aangeeft om de planchetten geventileerd te houden. De dakrand is ook zo uitgevoerd dat de spouw langs boven open blijft (dakrand dus zwevend ten opzichte van de planchetten).

Zorg ervoor dat je planchetten afwateren buiten je betonplaat.

Dak heb ik afgewerkt met EPDM (als je dat nog nooit gedaan hebt, zorg dat je hulp hebt, want zo een folie is best zwaar…). In het dak nog een dakraam uitgewerkt (zag dat beter zitten dan het uitwerken van ramen in het vlak.

Heb wat foto’s toegevoegd van de opbouw van de constructie. Op de foto aan de kant van de deuren zie je nog een kleurverschil in de planchetten, doordat die niet allemaal tezelfdertijd zijn geplaatst. Ondertussen zijn die allemaal gelijk verkleurd :).

De zinken kraal moet er nog op, dat is een taakje voor de komende weken :).

Bijlagen

• IMG_4979.jpeg
    IMG_4979.jpeg
    261,3 KB · Weergaven: 55
  • IMG_4974.jpeg
    IMG_4974.jpeg
    299 KB · Weergaven: 55
  • IMG_4957.jpeg
    IMG_4957.jpeg
    322,8 KB · Weergaven: 57
  • IMG_4882.jpeg
    IMG_4882.jpeg
    348,9 KB · Weergaven: 57
  • IMG_4846.jpeg
    IMG_4846.jpeg
    338,3 KB · Weergaven: 54
  • IMG_4832.jpeg
    IMG_4832.jpeg
    343 KB · Weergaven: 53
  • IMG_4844.jpeg
    IMG_4844.jpeg
    314,9 KB · Weergaven: 53
Je bedoelt SLS-CLS balkjes in plaats van GLS? GLS keniknie.

Die horizontale latten achter de gevelbekleding (normaal op verticale afstandslatjes nog gemonteerd) dient om die gevelbekleding te laten 'ademen' aan de achterkant. Zodat die niet vochtig blijven staan. Dat kost toch 2 keer niets dus zou ik zeker zo uitvoeren.
Ik zou er nog wat isolatie insteken. Je dampscherm bedoel je waarschijnlijk geeen dampscherm mee maar wel een dampopen waterdichte geveldoek?

Dus : OSB, SLS constructie met isolatie tussen, waterdichte dampopen geveldoek, verticale afstandslatjes, horizontale kepers, thermowood gevelbekleding. Naar mijn mening he.

Je kan die metalen dakplaten op maat laten leveren of aankopen. Dan moet je dat zelf niet doen. Mogen ze zichtbaar zijn vooraan of achteraan op het dak? Je kan met dakprofielen de oversteek van op de gevelbekleding tot op de metalen platen steken, of EPDM op kleven, of allebei.

Ik bedoel inderdaad SLS CLS balken.

Hout moet goed kunnen ademen, dus die horizontale latten zal ik dan zeker ook doen. En omtrent het dampscherm bedoel ik zoals je zelf aangeeft een waterdichte geveldoek.

Wel alvast een goeie tip om die op maat te laten maken, ik wist niet dat dit mogelijk is.

Het is de bedoeling om het thermowood iets hoger te laten komen, en dan inderdaad een overbrugging ( de oversteek ) te maken met dakprofielen, tot op de metalen platen. Hierover ben ik wel wat onzeker of ik dakprofielen zal vinden die groot genoeg zijn om die oversteek te maken. En ook in het algemeen of ik dit volledig waterdicht krijg.

Ik denk dat je best eens lansgaat bij een leverancier van zulke panelen, of zoek al eens bijproducenten op hun websites. Sommige merken van panelen hebben ook voorgevormde randen, maar dat hangt allemaal van merk en situatie af. En die kunnen jou ineens een prijsindicatie geven. Veel bouwhandels kunnen die platen leveren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan