• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelfbouw sierschouw met bio-ethanol haard, de foto's.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Omdat ik de sierschouwen ontzettend duur vond had ik besloten om zelf eens een poging te wagen en er eentje te bouwen. Er moest uiteraard een bio-ethanol open haard in en een kast om mijn digibox, blue-ray speler e.t.c. + alle kabels te verbergen.

Het geraamte met ingebouwde kast

Bekijk bijlage 9508Bekijk bijlage 9509

Uitgekleed met mdf en de nis waar de haard in zit met promatect platen

Bekijk bijlage 9510Bekijk bijlage 9511



Bekijk bijlage 9512

Primer erop

Bekijk bijlage 9517

Geschilderd, inox plintje en indirecte verlichting als afwerking

Bekijk bijlage 9514Bekijk bijlage 9515Bekijk bijlage 9516

Het vlammenspel

Bekijk bijlage 9513



Ik ga nog foto's plaatsen bij daglicht want nu was het al donker.

Prijskaartje:

Hout+zaagwerk= 175 euro

Inbouwkast= 100 euro

Bio-ethanol haard= 300 euro (normaal 900 euro maar door een opruiming van een winkel aan een derde van de prijs gekregen)

RVS plinten= 80 euro

Verf= 180 euro

Indirecte verlichting= 50 euro

Promatect platen= 50 euro (overschot kunnen opkopen van particulier)

Tec 7= 16 euro

Vijzen= 10 euro

Totaal= 961 euro

Offertes die ik gekregen heb voor iets gelijkaardigs waren x 10

Er kruipen wel veel werkuren in natuurlijk maar al bij al vind ik mijn project geslaagd.

Geef gerust feed-back.

Ik sta nog in twijfel om de kastdeuren in het zwart te lakken om de lijn van de haard door te trekken.
 

Bijlagen

  • IMG_3005.jpg
    IMG_3005.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_3003.jpg
    IMG_3003.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_3170.jpg
    IMG_3170.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_3172.jpg
    IMG_3172.jpg
    15 KB · Weergaven: 3
  • IMG_3171.jpg
    IMG_3171.jpg
    15 KB · Weergaven: 2
  • IMG_3548.jpg
    IMG_3548.jpg
    12,8 KB · Weergaven: 5
  • IMG_3919.jpg
    IMG_3919.jpg
    16,7 KB · Weergaven: 7
  • IMG_3916.jpg
    IMG_3916.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG_3918.jpg
    IMG_3918.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG_3300.jpg
    IMG_3300.jpg
    13,4 KB · Weergaven: 5

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Er komt wel nog een andere tv in die beter in de uitsparing past en gelijk komt met de muur van de schouw. Mijn verjaardag komt eraan dus subtiele hint naar mijn vrouw:p
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
janus wago;1887701 wrote:

Had ik al eens gezien en je moet er idd voorzichtig mee omspringen.

Ik vul die altijd minstens een dag op voorhand en dan is hij goed om minstens 12u te branden. Eenmaal uitgebrand zal ik hem de dag zelf nooit bijvullen want je weet nooit dat er nog een blauw vlammetje aanwezig is of door de warmte. Nu gebruiken wij die enkel als soort kaars, voor de gezelligheid s'avonds en niet als verwarming.
 
Lid geworden
21 nov 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Knap gemaakt !!!

Het enige wat me een beetje stoort is de montagehoogte van de Tv. Lijkt me niet comfortabel om in de lucht te moeten staren. Wat zit er achter de deurtjes rechts van de haard ?
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
white cabbie;1888350 wrote:
Knap gemaakt !!!

Het enige wat me een beetje stoort is de montagehoogte van de Tv. Lijkt me niet comfortabel om in de lucht te moeten staren. Wat zit er achter de deurtjes rechts van de haard ?



Hoogte valt mee hoor, 1m van de grond en als je in een zetel zit zit je met een hoogte verschil van 40 cm. Ik kan bijna gewoon recht voor mij uitkijken. In de kast zit mijn digicorder en Blue-ray speler/versterker van mijn surround systeem. De subwoofer zit verborgen achter de kast en er is voldoende verluchting voorzien om oververhitting tegen te gaan. De andere helft van de kast is gewoon extra opbergruimte.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Zoals altijd krijg je dan de neiging om gaan uit te rekenen wat de vakman zou verdiend hebben per uur als je niet eens goed uitgekeken had ...



En reken dan eerlijkheidshalve de haard etc nog aan de volle prijs ...



...



k.b.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
K.B.;1888363 wrote:
Zoals altijd krijg je dan de neiging om gaan uit te rekenen wat de vakman zou verdiend hebben per uur als je niet eens goed uitgekeken had ...



En reken dan eerlijkheidshalve de haard etc nog aan de volle prijs ...



...



k.b.



Idd



Ik vond het gewoon teveel geld om louter voor de gezelligheid wat vlammetjes te hebben s'avonds. Indien het als verwarming moest geplaatst worden zou ik er misschien mee kunnen leven hebben. Wel heb ik alles voorzien om eventueel over te schakelen naar een gashaard, zo heb ik de nis volledig uitgekleed in brandvrije platen, achter de muur zit een gasaansluiting en kan de rookafvoer geplaatst worden. Het is niet direct de bedoeling maar je weet nooit. De bio-haard heeft wel degelijk warmte, tot 24 graden zonder bijverwarming.

Nadeel is dat je het toch ruikt als je bv van buiten binnen komt is het precies alsof je juist een kaars aangestoken hebt, het stoort niet maar toch niet geheel reukloos.
 

m0117627

Lid
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
747
Waarderingsscore
10
Punten
18
Woumen;1887692 wrote:
Ik sta nog in twijfel om de kastdeuren in het zwart te lakken om de lijn van de haard door te trekken.



Wat mij betreft zeker de deurtjes zwart lakken. Nu is de lijn niet mooi aanwezig, en oogt het geheel wat rommelig.



Overigens wel mooi gedaan, en zeker nuttig voor anderen dat je het hier toont.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Woumen;1888368 wrote:
Het is niet direct de bedoeling maar je weet nooit. De bio-haard heeft wel degelijk warmte, tot 24 graden zonder bijverwarming.

...



Wat verbruikt hij dan op een "avondje" ... enkel litertjes ?



Ik heb in de "haardzone" geen gas gelegd ( want we gaan voor stookolie) maar wel liggen er twee CV leidingen die naar de CV brander gaan ...



Als ik later houtkachel / pelletbrander zet kan ik de warmte gedeeltelijk toch naar de rest van het huis transporteren ...



k.b.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Als de haard 10 uren volledig open brand dan ben ik toch 6 liter kwijt. Aan 1,25 euro de liter niet bepaald voordelig!
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Regis07;1888379 wrote:
Woumen;1887692 wrote:
Ik sta nog in twijfel om de kastdeuren in het zwart te lakken om de lijn van de haard door te trekken.

Maakt ook de achterwand waar uw tv zit zwart, geeft een ruimer effect (cinema gevoel) bij het tv kijken.

Geen slecht idee en ik zal hoogstwaarschijnlijk toch nog de witte deurtjes zwart lakken kan ik die ineens mee schilderen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Woumen;1888485 wrote:
Als de haard 10 uren volledig open brand dan ben ik toch 6 liter kwijt. Aan 1,25 euro de liter niet bepaald voordelig!





Zal dus ergens een 5 a 6 kw zijn ...



Allé diegenen die nog een "verwarming" zoeken voor hun passief of nagenoeg passief ... kunnen hier ook eens over denken ...

En misschien vallen "sfeerhaarden" bij hen onder een ander economisch regime en zijn ze wel bereid 10 euro / dag te betalen voor hun stook ...



k.b.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Regis07;1888379 wrote:
Woumen;1887692 wrote:
Ik sta nog in twijfel om de kastdeuren in het zwart te lakken om de lijn van de haard door te trekken.

Maakt ook de achterwand waar uw tv zit zwart, geeft een ruimer effect (cinema gevoel) bij het tv kijken.

De witte laag op de kastdeurtjes is een soort formica en geen verflaag. Welke primer zou ik daarvoor moeten gebruiken?
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Thx!

Vandaag begin ik aan het zwart lakken van de witte deurtjes.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan