• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf vloeren leggen

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Hey,



Wij staan nog in de beginfase van ons bouwprojectje, maar we zijn dingen aan het zoeken die we eventueel zelf zouden kunnen doen. Ik ben niet de meest onhandige persoon, en daarom gaan we een groot deel van de binnenafwerking zelf doen. Het bepleisteren en chappen zouden we laten doen, al de rest doe ik in principe zelf. (samen met een doe het zelf firma).

Nu zou ik zelf ook graag vloeren. Aangezien het een nieuwbouw is, kan ik mij wel voorstellen dat de chape die gelegd gaat worden redelijk recht ligt. IS het dan te doen om zelf te vloeren of niet? (in het laatste kwartaal van dit jaar ga ik wel een basisopleiding vloeren volgen...)



Thanks

Tom
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Bobbie the builder wrote:
Kan iemand mij zeggen wat he ideale mengsel is om granieten entreportes te leggen? thx

Allez, nog maar ne keer : 3 chape zand - 1 cbr cement - entreporte erop plaatsen en terug wegnemen - samenstelling nivelleren - entreporte defintief lichtjes inkloppen (anders klop je al het water naar boven) - in 2 lagen is het beter : in de kleeflaag witte natuursteenlijm mixen.

jp
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Bobbie the builder wrote:
Toen ik deze week mijn vloer ging bestellen raadde de verkoper mij een speciale kam aan waar de tandjes schuin staan... volgens hem iets nieuw waardoor je een betere verlijming zou krijgen. Zij lijmen zelfs hun 60*60 tegels ermee, enkel verlijmd met een superflex.. iemand hier ervaring mee?

Die nieuwste italiaanse kammen bestaan reeds een paar jaar - ik gebruik ze dagdagelijks ngl toepassing (reeds eerder vermeld in andere topic).

jp
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp wrote:
Bobbie the builder":sd9bfo5q wrote:
Kan iemand mij zeggen wat he ideale mengsel is om granieten entreportes te leggen? thx

Allez, nog maar ne keer : 3 chape zand - 1 cbr cement - entreporte erop plaatsen en terug wegnemen - samenstelling nivelleren - entreporte defintief lichtjes inkloppen (anders klop je al het water naar boven) - in 2 lagen is het beter : in de kleeflaag witte natuursteenlijm mixen.

jp



en als je gezoete arduin hebt als entreportje. Speelt dat dan ook zo'n rol welk product je gebruikt?[/quote]
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Natuursteen wordt in zuivere witte cement geplaatst - grijze cement is niet zuiver, anders zou die wit zijn.

jp
 
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb ondertussen het ganse topic proberen te lezen, maar heb nog één vraagje (kan zijn dat ik erover gelezen heb).



Kan een chappe te droog zijn? De chappe ligt er al enkele maanden in en is volgens mij helemaal droog (VV heeft al enkele maanden opgestaan)

Dient men deze te bevochtigen alvorens te verlijmen? (flexibele tegellijm)



Tx
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
blaffetuur wrote:
Heb ondertussen het ganse topic proberen te lezen, maar heb nog één vraagje (kan zijn dat ik erover gelezen heb).



Kan een chappe te droog zijn? De chappe ligt er al enkele maanden in en is volgens mij helemaal droog (VV heeft al enkele maanden opgestaan)

Dient men deze te bevochtigen alvorens te verlijmen? (flexibele tegellijm)



Tx



je je hebt er idd over gelezen :wink: (misschien wel in ander topic denk ik..)

voor je begint vloer bevochtigen naargelang je werkt zodat water niet uit lijm gezogen kan worden. Coatingproducten gebruiken wordt ook gedaan zeker op vloeren die compleet uitgedroogd zijn zoals de uwe. Weet wel niet welk product precies..
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Uitgedroogde chape wordt bevochtigd - in sommige gevallen is de toplaag wat korrelig geworden - die wordt geveegd of gestofzuigd en dan wordt een dispersie aangebracht om die toplaag te fixeren, zodat bij het kammen van de lijm geen zandkorrels loskomen - in de lijmlaag, zowel voor tegels als parket, mogen geen zandkorrels zitten.

Benevelen is het beste systeem - dispersie met vachtroller aanbrengen kan ook, maar die roller neemt ook zandkorrels op en kleeft die dan ergens anders op de chape, waardoor een soort braille chape wordt bekomen en dan moet de lijmlaag wat dikker worden of die zandkorrels worden weggeschuurd.

Op anhydriet chape wordt na het schuren van de carbonaathuid altijd een dispersie aangebracht.

jp
 
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Blijkbaar bestaat er dan toch onenigheid onder de professinals. Ik heb de voorbereidingen voor mijn vloerder gedaan ;vegen + stofzuigen, randisolatie op juiste dikte afsnijden, eventuele chappe bramen weggenomen aan uitzetvoegen, een stuk waar de chappe wat omhoog liep afgeschraapt... .Echter toen ik hem vroeg of de chappe niet te droog was en of ik hem eventueel moest bevochtigen zei hij om dit zeker niet te doen.

Ik vermoed dat het geen zwart wit situatie is; niet vochtig = tegels los of vochtig is tegels vast? De tegels ligggen ondertussen in de leefruimten. (niet vochtig gemaakt)

Op dit moment lijken de tegels vastte liggen ? Kan het nog dat deze op termijn toch los komen? evt na opstarten VV?



Ik stelde deze vraag omdat ik in de berging en de garage zelf ga vloeren , steekt net iets minder nauw, is 40*40 ipv 60*60 en met een bredere voeg waardoor het al iets makkelijker is om verschilletjes op te vangen.





Tx,
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
De dag na het verlijmen zijn de tegels beloopbaar en kunnen met een zuignap niet meer worden opgelicht. Hol klinken duidt op een te droge chape of te droog gemixte lijm.

jp
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
benny&lies wrote:
Het bevochtigen van de chape, is dat met zuiver water?

Een te droge chape wordt met leidingwater of regenwater beneveld - is de toplaag beschadigd, dan is het beter een dispersie te gebruiken : dat is een rooskleurige lijm die de zandkorrels doet vasthechten, zodat ze niet in de lijm terecht komen - is de schade zeer groot, dan is een hechtlak de beste oplossing - die lijmen worden ook met een sproeier aangebracht, omdat een vachtroller de zandkorrels opneemt en over de hele chape verspreidt.

jp
 
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een vraagje ivm het plaatsen van plinten.



Ik had al de bezetterij weggekapt onder de DPC (voor de buitenmuren). Is het OK om over de DPC over tot tegen de bezetting op te smeren met een mengsel cement zand compactuna. of moet men met dit opsmeren stoppen onder de DPC zodat er zeker een opening blijft tussen Bezetterij en opgesmeerde specie.



Is het ook nodig om dit voor de binnenmuren te doen of is de kans op vochtindringing hier minder (welliswaar boven een 20cm dikke betonplaat)



Tx,
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Een waterdichte bezetting onder de dpc verhindert transport van vocht naar de bezetting boven de dpc - zit bv onder alle muren een perinsul of andere waterdichting, dan hoeft die waterdichte bezetting niet.

jp
 
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, een voegje krabben zodat de DPC terug bloot komt hoeft dus niet.

Bedankt voor de info.
 
Lid geworden
20 jul 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kheb hier ook een vraagsje :D

Eerst en voorval iedereen een goede dag, klussers! ( men eerste post )



Om een nieuw vloertje te leggen moet ik eerst een betonplaatje gieten.

Ik ging eerst een zeil leggen tegen opstijgend vocht.

Daarna een laag rijnzand leggen en goed aandammen ( is ook isolerend )

Daarop een ijzer netje leggen op 5cm van het rijnzand (4mx3m)

Daarop de elektrische buizen en waterbuizen en ...

En daarop een betonvloertje gieten.



Ben ik een beetje in de goede richting? Tips zijn welkom!! :wink:

Wat is de goede verhouding om betonvloer te gieten?

Kzou die zelf gieten ( betonmolen ) of komt het goedkoper uit als je het laat komen?



Hier een pic van de half agewerkte keuken



dsc00369.jpg
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Oei variantje, dat zand isoleert zou ik hier niet te hard roepen, daar gaan er maar weinig mee akkoord zijn.



De meesten doen het als volgt:



- plastic zeil

- 10 à 15 cm (gewapend) beton

- leidingen en kabels

- gespoten pur of isolatieplaten (EPS/XPS/PUR...) als isolatie (5 à 10 cm)

- chape (5 à 10 cm)

- vloer
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Zand dient niet om te isoleren - het kan wel dienen om een ongelijke ondergrond te nivelleren, daarop de folie en daarop de beton storten.

Beton laten storten is goedkoper, tenzij het een zeer kleine hoeveelheid zou zijn.

Ter aanvulling van @monalisa :

- pe folie,

- gewapend beton,

- leidingen en kabels,

- gespoten pur : betonvloer voorbereiden - pur - folie - chape - vloer,

- isolatieplaten : uitvulchape - folie - isolatie - folie - chape - vloer.

jp
 
Lid geworden
20 jul 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoe ga ik dan juist te werk voor dat gewapend beton + netje?



1 met rijnzand oneffenheden opvullen

2 pe folie leggen

3...



Alvast bedankt voor de snelle reactie
 
Lid geworden
20 jul 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
variantje wrote:
hoe ga ik dan juist te werk voor dat gewapend beton + netje?



1 met rijnzand oneffenheden opvullen

2 pe folie leggen

3...



Alvast bedankt voor de snelle reactie
niemand die me op weg wil hebben? ( opvulhoogte 27cm x 4.00m x 3.00m )
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
is er een verschil met vloer leggen in de badkamer en bv in de woonkamer?

gewoon tegels op de chape lijmen is de bedoeling.

Moet er op de chape nog iets gebeuren in de badkamer?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan