• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf tuinhuis maken

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
Hey,

Ik wil zelf een tuinhuisje maken. Doch wil ik eerst eens berekenen wat dit gaat kosten en een afweging maken voor een kant en klare eenheid.

Tuinhuis wordt gebouwd tegen bestaande garage aan. Heb dus maar 3 wanden nodig. K moet twee ingangen krijgen (voor en achter) en dus twee deuren.

Iemand enig idee waar je online prijzen kunt bekijken van zo van die planken met een sleuf en groef die je in elkaar kunt 'klikken'.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
 

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
208
Waarderingsscore
2
Punten
0
Misschien even langsgaan bij een houthandel en daar vrijblijvend je plannen uit de doeken doen?  Daar ga je direct een prijs krijgen van het materiaal...  Kant en klare oplossingen zie ik persoonlijk in dit geval minder zitten omdat je gaat aanwerken aan iets bestaand...  Dus daar iets vinden dat past, mooi is, uw goesting is... Dat wordt zoeken. 

Waar je nog zeker op moet letten?  Moet je er een vergunning voor aanvragen?  We hebben hier in ieder geval wat zaken opgelijst over het bouwen van een tuinhuis / bijgebouw.
 
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
You are from a town called Geistingen 8)

Ik heb mijn dierenhok en een tuinhuis voor de buurman zelf uitgetekend en gemaakt. De buurman had een offerte voor een modern tuinhuis van 7,4m op 4m. Een gedeelte was halfopen. De prijs was zo'n €4500 dacht ik. Ongeplaatst wel te verstaan.

Nu heeft die het staan voor zo'n €1700. En dan heeft hij nu nog dikker hout en 40cm breder. Dat is een mooi verschil, niet.

Ik heb al mijn hout gehaald bij Aerts in Elen.

http://www.aertshout.be/

Daar hebben ze eerlijke 8) prijzen.
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
yes I am :wink:



Aerts, dat is daar richting Rotem schuin inrijden op de Rijksweg hé. Ik denk dat ik daar morgen eens langs ga. Iemand uit de familie had daar ook al iets over gezegd.



Enig idee hoe het zit met deuren? Kant en klaar kopen lijkt mij het beste. Of hebben jullie die ook zelf gemaakt? Ramen heb ik niet direct nodig. Dan liever een deur met glas of melkglas (plexi??) erin.



Voordeel dat ik heb is dat ik al een betonnen dek heb, dus een vloer is niet nodig...
 
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
0
Yep, deuren en ramen heb ik ook zelf gemaakt.

Voor de deur heb ik palen gebruikt van 6,4 op 4,6cm. Daar een groef ingefreesd en dan mijn hout ingeschoven (simpel uitgelegd).

Wel alles goed vast maken want het is zwaar!
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
ik ben bij Aerts geweest. Ze zouden eens gaan tellen en mij een offerte sturen. Zo heb ik ineens een gedacht van prijs en van de benodigdheden.



vandaag of morgen zou ik die hebben, ben benieuwd
 
Lid geworden
10 jan 2008
Berichten
2.780
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vriend en schoonvader hebben van't weekend een dubbele poort in ons tuinhok gezet zodat we er beter in kunnen met de motokes.

Deuren stonden voor 100 € in promotie bij de Gamma.

Met nog wat paslatten, scharnieren, enz komen we aan een budget van 400€.



De schrijnwerker vroeg zo'n 1.200€ :shock:
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
Hmm... de offerte voor de materialen die ik binnenkreeg was wat teleurstellend. Dan maar verderzoeken.



Heb me in de tussentijd wat bezig gehouden met Sketchup en Kerkythea (ook als oefening om wat voeling te krijgen met de rendering en belichting)



Dit zou ik ongeveer willen bekomen:



 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
kan iemand mij verderhelpen? Ik krijg hier nogal wat tegenstrijdige verhalen



Nu zit pa te vertellen over werking van hout. Tuurlijk weet ik dat, maar hij zegt dat mij idee niet goed zou zijn omdat het teveel gaat werken.



Mijn plan was om de rabatdelen in voorgefreesde palen te schuiven. Alles zou via gedrenkt/geïmpregneerd hout gaan. De grootste lengte van een rabatdeel zou 2 meter zijn. Al de rest is korter. Gewoon de rabatdelen op elkaar plaatsen in de palen. Palen langs dakzijde met elkaar verbinden en langs binnenzijde bovenste en onderste rabatdeel met een lat aan elkaar vastzetten zodat er geen (grote) verticale uitzetting kan zijn.



Wat scheelt aan dit plan en hoe zou ik het dan oplossen? Het blokhut principe waarbij je de rabatdelen in elkaar moet zetten op de hoeken lijkt mij nog meer onderhevig aan uitzetten en kromtrekking. Hoe kan ik dit dan oplossen? Of is mijn gedacht toch goed (zie ook vorige post met figuur). De lange zijde die je ziet wordt in het nieuwe ontwerp onderbroken door een paal zodat ik twee vlakken van 1,5 meter krijg. Kwestie van het dak ook in het midden te ondersteunen.
 
Lid geworden
22 apr 2009
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
pthomass wrote:
kan iemand mij verderhelpen? Ik krijg hier nogal wat tegenstrijdige verhalen



Nu zit pa te vertellen over werking van hout. Tuurlijk weet ik dat, maar hij zegt dat mij idee niet goed zou zijn omdat het teveel gaat werken.



Mijn plan was om de rabatdelen in voorgefreesde palen te schuiven. Alles zou via gedrenkt/geïmpregneerd hout gaan. De grootste lengte van een rabatdeel zou 2 meter zijn. Al de rest is korter. Gewoon de rabatdelen op elkaar plaatsen in de palen. Palen langs dakzijde met elkaar verbinden en langs binnenzijde bovenste en onderste rabatdeel met een lat aan elkaar vastzetten zodat er geen (grote) verticale uitzetting kan zijn.



Wat scheelt aan dit plan en hoe zou ik het dan oplossen? Het blokhut principe waarbij je de rabatdelen in elkaar moet zetten op de hoeken lijkt mij nog meer onderhevig aan uitzetten en kromtrekking. Hoe kan ik dit dan oplossen? Of is mijn gedacht toch goed (zie ook vorige post met figuur). De lange zijde die je ziet wordt in het nieuwe ontwerp onderbroken door een paal zodat ik twee vlakken van 1,5 meter krijg. Kwestie van het dak ook in het midden te ondersteunen.



Je maakt 3 muur kaders van CLS. Stijlen om de 50 cm en afhankelijk van raam/deur. Die zet je op je fundering en in dezelfde buitenlijn als de fundering. Daartegen sla je de rabat planken. Zo kan je ook minder dikke planken gebruiken en de kader is handig om binnen wat aan vast te maken zonder door de muur te vijzen. Het zal zeker steviger zijn en minder werken. Buitenhoeken afwerken met twee volle smalle planken.



De 'betere' constructeurs van tuinhuizen werken volgens deze manier. Ik kan het weten, want ik ben gaan spieken aangezien ik zelf een tuinhuis ga ontwerpen en bouwen :).



Je kan ook op uw eerste manier werken, dat wordt zelfs vaak toegepast. Maar naar mijn ervaring zijn dit wel de goedkopere, minder stevige constructies.
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
stijlen...



bedoel jij deze structuur van tuinhuis?



http://www.popularmechanics.com/content ... 20THOMPSON



Daar zit verdomme veel hout in man.



Die van mij moet simpelweg een soort berging worden. Meer niet. Als ik zoiets moet bouwen als op die tekening staat, ben ik het dubbel kwijt aan geld. Toch?
 
Lid geworden
22 apr 2009
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
pthomass wrote:
stijlen...



bedoel jij deze structuur van tuinhuis?



http://www.popularmechanics.com/content ... 20THOMPSON



Daar zit verdomme veel hout in man.



Die van mij moet simpelweg een soort berging worden. Meer niet. Als ik zoiets moet bouwen als op die tekening staat, ben ik het dubbel kwijt aan geld. Toch?



Dat lijkt er sterk op ja, maar dan met een licht hellend plat dak.



Je zal zeker iets meer hout gebruiken. Voor de kaders mag je onbehandeld CLS gebruiken. Hetzelfde hout dat ook gebruikt word voor scheidingswanden in huis. Maar langs de andere kant, kan je met dunnere planken werken van bv. 19mm. Vijf palen en planken van 32 mm kosten ook geld.



Je moet eens uitrekenen wat het verschil zou zijn en waarvoor het moet dienen.
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
het moet meer dienen als berging, en het staat achter de garage.



ik denk dat ik hiermee ook eens ga tellen. Zo blijf je wel bezig hé...
 
Lid geworden
25 aug 2009
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben bezig ons tuinhuis aan het fabriceren. Ik heb kaders gemaakt HOH 50 cm waartegen ik geïmpregneerde planchetten zou plaatsen ( nagelen of vijzen ). Een collega liet me weten dat planchetten mijn tuinhuis niet volledig dicht zullen maken en ik na verloop van tijd spleten zal hebben. Iemand ervaring?
 
Lid geworden
29 jun 2008
Berichten
726
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn vriendin haar ouderlijke thuis zijn er alleszinds spleten +/-1cm.



Ikzelf ben een tuinhuis aan het maken in een 'stalstijl'. Heb eerst een kader gemaakt en ben dit nu aan het bezetten met ruwe planken, ik begin beneden en laat deze telkens overlappen, zodat moest er speling zijn er geen spleten vrijkomen. Er moet nog een en ander gebeuren :)



dsc00199i.jpg
 
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jammer dat die mooie ramen in zoiets lelijk komen te zitten!
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
niet overdrijven he ...





zo mooi zijn die ramen niet



*grin*



nee, graptje ... mooi of lelijk ... elk zijn smaak he mensen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan