Zelf tuinhuis bouwen - tips

Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onder het motto "Wat je zelf doet, doe je meestal beter" wil ik me wagen aan een eigen tuinhuis maken.



We houden het graag strak & modern en dachten aan iets dergelijks zoals in bijlage.



Vier palen (12cm*12cm) verankeren in de grond.

Hiertussen een raamwerk maken uit drukgeïmpregneerd grenen (9,5cm*3,5cm) (staanders 60cm uit elkaar). Ik las hier al de tip om de onderkant van het raamwerk in hardhout te nemen wegens resistenter tegen vocht (bedankt voor die tip :cool:).



De buitenkant werk ik af met Thermowood-planken (ThermoPlancher) zoals op de afbeelding te zien is.



De bovenkant wordt een plat dak (OSB3 en EPDM).



Kan iemand me hierbij tips geven?

Meer bepaald over de aansluiting van de muren met het dak.

Ook de inwerking van een raam id één van de zijgevels + hoe ik zelf een deur kan maken (of een basic deur kan aanpassen) zodat deze "in" het volume van het tuinhuis zit. Net het zelfde als op de afbeelding dus, ik wil de ThermoPlancher laten doorlopen in de deur.



Koen
 

Bijlagen

  • IMG_cubic.jpg
    IMG_cubic.jpg
    19,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een klein bijkomend vraagje.

Ik kom op internet af en toe een RVS frame tegen voor tuindeuren.



Kan zoiets ingewerkt worden in een tuinhuis om bovenstaand resultaat te krijgen?
 

Bijlagen

  • 07621_15_16_18-640x480.jpg
    07621_15_16_18-640x480.jpg
    8,3 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
3 okt 2011
Berichten
357
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op de foto is ceder. Thermowood is heel wa minder proper
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Is dat niet simpeler om OSB te nemen en daarop die thermowood?

Zou ook aanraden om thermowood met tand en groef te nemen want dat leeft heel veel met nat en droog weer.
 
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even op terugkomen.



@ paso: ik ga de versie met tand en groef nemen, enkel om op veilig te spelen.

Soms lees ik dat Thermowood nog wat leeft en trekt onder invloed van vocht en temperatuurverschillen.

Anderen beweren het tegendeel; dat het hout "gedood" wordt hij het verhitten en dat het niet maar zal leven.





Als ik een houten kader maak (spanten van 45mm dik, hart-op-hart afstand is 54 cm) voor de muren en ik lijm de Thermowood zowel op de spanten als in de tand en groef aan elkaar vast.

Geeft me dat een recept voor problemen achteraf of niet?
 

Hurmie

Actief Lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
368
Waarderingsscore
44
Punten
28
Lijmen alleen zou ik zeker niet doen omwille van het hout dat toch gaat blijven werken.

Ik zou uw tand en groef planken nagelen net onder de tand.
 
Lid geworden
13 aug 2010
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
0
Altijd zorgen dat je hout niet constant 'nat' staat! Het beste is bouwen op een betonnen plaat.



Voor het dak zou ik stalen dakpanplaten gebruiken op een multiplex onderdak.



Jabo
 
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Hurmie



Ik zou ze sowieso nagelen met rvs nagels.

Maar dacht eraan om ze daarbovenop ook te verlijmen.

Kwestie dat het zeker goed vasthangt :cool:.



Maar toen kwam mijn twijfel of dat lijmen wel een goed idee was (~ werking vh hout)...
 
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die staalplaten wil ik niet nemen.

Het tuinhuis komt in de buurt van de slaapkamer te staan, en ik wil vermijden dat ik 's nachts elke regenbui hoor kletteren op het dak.

Ik ben een lichte slaper, dus weet dat ik van zoiets last heb (was in ons vorig huis ook zo).



Sorry Jabo.
 
Lid geworden
13 aug 2010
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die ervaring deel ik niet. Wij slapen op 1m50 (rechte lijn) van dat dak en over geluid(soverlast) klaagt niemand. Vanwege het onderdak en de isolatie die wij geplaatst hebben misschien?? Ook zijn wij goede slapers.

Succes verder.

Jabo
 

Hurmie

Actief Lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
368
Waarderingsscore
44
Punten
28
@koenA



Lijmen zal wel gaan maar dan zou ik eerder lijmen met fix-all of iets gelijkaardigs dit zal genoeg meegeven met de werking van het hout tegenover als je met gewone houtlijm zou werken.
 
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht aan een Rectavit Structan of iets dergelijks.

Een D4 houtlijm op PU-basis. Die zwelt lichtjes om de gaatjes op te vullen én is waterresistent.



Dan beter een gewone Tec7 gebruiken?
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Ik zou ze sowieso nagelen met rvs nagels.

Maar dacht eraan om ze daarbovenop ook te verlijmen.

Kwestie dat het zeker goed vasthangt :cool:.
Zou ik niet doen... kans dat er mischien wat planken gaan barsten? Maak langs binnen een raamwerk en vijs ze langs binnen vast?
 
Bovenaan