Zelf thuisbatterij installeren

Lid geworden
4 mei 2015
Waarderingsscore
35
Punten
18
Ik weet dat ik een controversieel thema open 😊
  • Alvast meegeven dat de zonnestroom hier nu al optimaal ingezet wordt
  • De digitale meter wordt uitgelezen, verbruikers geschakeld naargelang overschot
  • Ook een “virtuele” batterij draait mee, om in te schatten hoe zinvol die is (dus een stukje simulatiesoftware dat “laadt” en “ontlaadt” zoals een echte batterij zou doen)
Vanaf dit jaar lijkt die batterij interessant:
  • Mijn injectietarief is gezakt van 7,5 naar 2 cent
  • Batterij & omvormer fors gedaald in prijs
  • Nettarieven stijgen in 2025
Ik zou zo’n 1300 KWh (ca. 520 €) jaarlijks besparen met batterij. Minus 30 € misgelopen injectievergoeding voor 1500 KWh (gemiddeld rendement omvormer ca. 80%).
  • Geeft elk jaar toch een besparing van ongeveer 500 €
  • Moet dan wel eerst 2000 € uitgeven (batterij 1000 €, omvormer 500 €, installatiemateriaal 350 € en keuring 150 €)
Er zijn duurdere hobby’s 😊

Hier de eerste vraag: is een remautomaat van 63 A correct?
  • Schema 1: de actuele situatie, een (deel van de) installatie uit 2015, uitgebreid met zonnepanelen in 2022:
schema1.jpg
  • Schema 2: met de batterij erbij zou (theoretisch) 72A mogelijk zijn, dus ik voorzie een rem van 63A zoals hieronder ingetekend:

schema2.jpg

(sorry voor het knip- & plakwerk, voor de keuring zorg ik voor een netter schema :cool: )

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fuss
Op mijn-thuisbatterij.be kan je je fluvius bestand opladen (In chrome werkt het momenteel niet precies, mozilla wel)
Dan zie je wat die batterij je opbrengt

Ik begin ook in die richting te denken, ik zit op een winst van 400 euro per jaar met 5kwh batterij. Dus terugverdientijd gaat richting 5j wat acceptabel is.
Interessanter is misschien nog als je de omvormer ineens mee vervangt door de RS solar? Dan kan je je huidige omvormer nog verkopen op de 2e hands markt.

Waar haal je de batterij? Goeie referentie is altijd leuk te horen

Op mijn-thuisbatterij.be kan je je fluvius bestand opladen (In chrome werkt het momenteel niet precies, mozilla wel)
Dat had ik eerder moeten weten! Moeizaam zelf een simulatie ineengeflanst, wel met wat meer details:

IMG_1224.png

Interessanter is misschien nog als je de omvormer ineens mee vervangt door de RS solar? Dan kan je je huidige omvormer nog verkopen op de 2e hands markt.

Had inderdaad een hybride omvormer overwogen zoals de Fronius Primo. Die moet echter 1700 kosten, meer dus dan de omvormer van Victron (450) en batterij van Pylontech (1000) samen. En Victron is makkelijk aan te sturen via modbus (bvb ‘s nachts laden bij overschot windenergie). Ideaal voor nerds zoals ik 🙈

Nkon in Eindhoven

Dat had ik eerder moeten weten! Moeizaam zelf een simulatie ineengeflanst, wel met wat meer details:

Bekijk bijlage 108428

Had inderdaad een hybride omvormer overwogen zoals de Fronius Primo. Die moet echter 1700 kosten, meer dus dan de omvormer van Victron (450) en batterij van Pylontech (1000) samen. En Victron is makkelijk aan te sturen via modbus (bvb ‘s nachts laden bij overschot windenergie). Ideaal voor nerds zoals ik 🙈

Nkon in Eindhoven
Vermogen batterij?
Vermogen omvormer?
Batterij snachts laden is een raar gegeven, meestal snachts ontladen, laden als er zo’n is

Bekijk bijlage 108428

Nkon in Eindhoven
Vermogen batterij?
Vermogen omvormer?
Batterij snachts laden is een raar gegeven, meestal snachts ontladen, laden als er zo’n is
In donkere maanden, laden als prijs laag is. Geen opbrengst PV

mmm dit is de eerste keer dat ik een interessant topic over een batterij zie :). 1.000€ voor een batterij van 5kWh...

Is het echt zo eenvoudig als het er uitziet? bak ergens zetten, kabeltjes tussen omvormer & batterij hangen, en klaar is kees?

mmm dit is de eerste keer dat ik een interessant topic over een batterij zie :). 1.000€ voor een batterij van 5kWh...

Is het echt zo eenvoudig als het er uitziet? bak ergens zetten, kabeltjes tussen omvormer & batterij hangen, en klaar is kees?
1200 incl BTW

Ik volg graag even mee. Kan je hiermee NOM aansturen ?

Welke type victron bedoel je hier dan?
Misschien de link naar het exact model als het gaat :)

Voor je simulatie, waarom niet de batterij-simulator gebruikt in home assistant? Ik gebruik deze, heb je misschien iets fout gemerkt.

Laatst bewerkt:

• Het zijn wel 2 bakken: batterij én omvormer 😆
  • Het vraagt ook wat configuratie, dus niet plug & play
  • Batterij is idd 1000€, maar met omvormer, installatiemateriaal en keuring, zal het rond 2000€ uitkomen
1200 incl BTW
1024,95€ incl btw om juist te zijn.
Dus geen 1200..
  • Batterij zakt maandelijks een tiental euro, dus gok in maart op 1000 € 😉
  • in augustus was het nog 1259: de prijsdalingen gingen aanvankelijk zo snel dat de besparing door te wachten groter was dan de mogelijke besparing op de stroomkosten 🤣
  • Wel een misser wat de omvormer betreft: die is 575 inclusief BTW
Ik volg graag even mee. Kan je hiermee NOM aansturen ?
  • Jazeker!
Welke type victron bedoel je hier dan?
Misschien de link naar het exact model als het gaat :)

Voor je simulatie, waarom niet de batterij-simulator gebruikt in home assistant? Ik gebruik deze, heb je misschien iets fout gemerkt.
  • Het is de Victron Multiplus 2 GX 3000 (gehomologeerd door Synergrid - niet alle modellen overigens)
  • Is een Zwitsers zakmes uit de marinewereld: je kan er naast batterij ook zonnepanelen, generator en walstroom aanhangen, en de Multiplus zal voor een stabiel boordnet zorgen
  • Ja, die batterijsimulatie is in Home Assistant. Batterij was nog niet leeg vanmorgen, al 3 dagen (virtueel) geen stroom moeten kopen 🤩
IMG_1227.png

• Maar tussen 5 en 15 februari was die batterij - bij gebrek aan zon - bijna altijd “plat” 😱
IMG_1228.jpeg

Laatst bewerkt:
Die omvormer had ik inderdaad verwacht.
Heb je ook de 5000w omvormer overwogen?

Al 3 dagen niet leeg? dan verbruik je zo al niet veel , geen warmtepomp vermoed ik ;)

Je kan ook eens kijken naar een Seplos bms+rack (700euro) en dan 16 lossen cellen (16x83= 1328euro).
is dan totaal een 3000 euro (incl omvormer en klein materiaal), maar dan heb je wel 16kwh.

Ik heb hier ook 2 batterij simulaties lopen, een voor 5kWh en een van 10kWh . En moet wel toegeven dat de 5kwh veel nuttiger gebruikt wordt dan de 10kwh.
sinds 1augustus: 5kWh accu opbrengst van 518kWh totaal en de 10kWh accu heeft in vergelijking maar 670kWh opgebracht.

Hoe plan je dit aan te sturen? Heb je verder geen hardware nodig buiten home assistent om dit te sturen?
Wat verwacht je van de efficiëntie? Want je moet toch van DC-AC naar AC-DC naar DC-AC.

Hoe dan ook een leuk topic om te volgen. Hou ons op de hoogte.

Nadeel aan Victron is dat hun mppt’s zo duur zijn. Als je een geïntegreerd systeem wil waarbij de PV rechtstreeks de batterij kan laden op DC, dan ben je voor 20 panelen serieus wat geld kwijt aan die trackers.

Nadeel aan Victron is dat hun mppt’s zo duur zijn. Als je een geïntegreerd systeem wil waarbij de PV rechtstreeks de batterij kan laden op DC, dan ben je voor 20 panelen serieus wat geld kwijt aan die trackers.
het is dus niet: ik heb een huawei hybride omvormer hangen, ik koop zo ne victron, ik verbind die met elkaar, en klaar is kees...
De dag dat het zou wordt, wil ik voor 1.000€ wel 5kWh batterij kopen, en voor het dubbele een 10kWh

het is dus niet: ik heb een huawei hybride omvormer hangen, ik koop zo ne victron, ik verbind die met elkaar, en klaar is kees...
De dag dat het zou wordt, wil ik voor 1.000€ wel 5kWh batterij kopen, en voor het dubbele een 10kWh
Dat kan ook. Maar ik wil alles op DC samen.
Mijn huidige omvormer heeft 2 mppt’s van 650V zitten, en kost inclusief omvormergedeelte maar evenveel als 1 victron mppt van 450V. Daar heb ik er dan 4 van nodig voor 20 panelen. En ik zou er graag nog wat bij leggen. Is nu zó goedkoop dat het gewoon stom is om niet te doen, zelfs met digitale meter. Maar met die prijszetting zal het toch niet gaan.

Alle DC samen is vooral vanuit oorlogsperspectief. Als het net uitvalt, dan stoppen de AC zonnepanelen ermee, en wordt de batterij niet meer bijgeladen. Energie-infrastructuur is het eerste wat aangevallen wordt…

zie dat jullie brandverzekering op orde is en ik verwacht hier jaarlijkse updates :p
voor mezelf is dat een DIY waar ik niet aan durf beginnen

zie dat jullie brandverzekering op orde is en ik verwacht hier jaarlijkse updates :p
Als alle onderdelen een CE keur hebben, en een eventuele synergrid certificatie, en het is gekeurd, dan is er voor de brandverzekering niks bijzonders te vertellen.

Als alle onderdelen een CE keur hebben, en een eventuele synergrid certificatie, en het is gekeurd, dan is er voor de brandverzekering niks bijzonders te vertellen.
Desalniettemin zou ik nooit zo'n batterij in mijn huis hangen. Al zeker niet in een berging of een ruimte dicht bij de woonruimtes en vluchtwegen. Afgesloten kelder eventueel nog wel maar liefst van al gewoon in het tuinhuisje.

Hier zou dat ook in een aanpalende (maar niet inpandige) garage komen.
Zeker het Chinese spul van 1000€ / 5kWh.

Ook electrische fietsen staan in een fietsenstalling met brandmelders.

De digitale meter wordt uitgelezen, verbruikers geschakeld naargelang overschot

Welke verbruikers zijn dat dan?

Heb nu bijna een jaar zonnepanelen en een homewizard P1 meter..

Begin nu ook rond te kijken, helaas is die homewizard batterij nog te duur (wel een vereiste, stopcontact in en klaar)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan