• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf steenstrips zagen

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
De gevelsteenfabrikanten rekenen een toeslag van circa 20% op de normale m2-prijs voor steenstrips. Dat vind ik redelijk veel, zeker omdat je van een gevelsteen meestal twee steenstrips kunt zagen. Daarnaast wil ik graag een kruisverband of een Vlaams verband. Dus ik heb redelijk veel kopse kanten nodig.



Nu heb ik nog steeds het idee om de steenstrips zelf te zagen. Is dit überhaupt een optie? Iemand ervaring mee, met bepaalde machines? Een veelvoud aan diamantzaagbladen is voor mij geen probleem. Ik werk voor een fabrikant hiervan.



Bedankt voor de reactie.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Niemand een idee?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
om eerlijk te zijn zou ik da zelf niet zien zitten... Hoeveel tijd ga je daar insteken? Ga je ze allemaal even dik kunnen zagen, is het die 20% wel waard ? Ik ken zo iemand die persé met oude recupstenen wou werken, die 15.000 recupstenen in 2 heeft geslepen om halfsteensverband (denk ik toch) te kunnen maken... Diene mens is 3 weken bezig geweest om al die stenen te slijpen. Hij liever als ik, en jij ook wel denk ik :).
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik snap de redenatie wel, maar het is meer dan 20% per m2. Voorbeeld: stenen kosten € 25,- de m2 + 20% = € 30,- de m2.



Zelf zagen is € 12,50 (want 2 steenstrips uit 1 steen) + 20% extra breuk (?) = € 15,- m2



Verschil is dus € 15,- per m2. Kosten diamant heb ik niet. Machine kan ik goedkoop kopen en tegen kostprijs weer 2dehands verkopen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
snap ik perfect allemaal, maar hoeveel stenen ga je doormidden zagen? Gaan die allemaal dezelfde dikte hebben? en vooral, heb je tijd & goesting om dat te doen...



Indien je op de laatste 2 vragen een goed antwoord hebt, dan zou ik dat zelf durven doen... maar als je het niet ziet zitten om dagen aan een stuk te zagen, begin er dan niet aan :).
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
En hoe ga je de hoeken zagen?
 
Lid geworden
23 nov 2007
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Erik,



Ik heb mijn steenstrips zelf gezaagd, 't is wel een vuil, tijdrovend en bijzonder monotoon werkje, maar het lukt wel goed.



Voor de gewoon strips moet je ongeveer 10sec per strip rekenen, voor de hoekstrips een 2tal minuten.



Belangrijk is met het juiste gereedschap te werken, in mijn geval was dat een tafelzaagmachine ( http://www.boels.be/nl/huren/steen-betonbewerken/zagen/tafelzaagmachines-l600-h105-mm ).



Voor de gewoon strips is er geen enkel probleem, die worden in 1 beweging gezaagd.



Voor de hoekstrips is het een ander verhaal, daar moet je de hoek rondom-rond zo ver mogelijk inzagen en vervolgens de hoek losslaan van de rest van de baksteen met een tik van de hamer. Nadien moet je de binnenhoek dan wat propermaken met een klein slijpschijfje.



Ook logistiek wel wat werk, vergeet dat niet. Er moet serieus wat gestapeld en neergelegd worden en daarvoor moet je de slijpwerken altijd onderbreken.



Ik had erg veel hoekstrips nodig en die kosten 3,5euro excl/btw (vs 0,65euro/baksteen ) in mijn geval. Indien ik enkel rechte strips nodige had gehad, had ik het niet gedaan.



mvg

Joris
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo Joris, even voor mijn beeldvorming: hoeveel stenen heb jij gezaagd en wat was het breukpercentage ongeveer?
 
Lid geworden
23 nov 2007
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
300 hoekstrips - 10tal kapot

1400 gewone strips - 20tal kapot
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Ondertussen nog mensen die zelf hun steenstrips hebben gezaagd ? Is het een beetje doenbaar ? Ik zou een 100 vierkante meter moeten hebben, welke machine gebruik je daarvoor best ?
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik heb er een aantal gezaagd, voor ons terras. Gebruik gemaakt van een watergekoelde tegelzaag. 

Deze was ook gekocht om blauwe steen van 5 cm dik en tegels van 60/60 cm mee te zagen.

Lukt goed, maar ik wou er steenstips mee zagen van 2 cm dik, en dan moet je iets "fabriceren" om de brede  gleuf kleiner te maken. Ik kocht deze :

http://www.debo-trading.be/nl/tegelzaag-rtsc-920-2200-watt-met-laser/p-52 

Als de bouw van de dochter klaar is verkoop ik ze ook terug. 

en idd: aan wat men durft vragen voor gezaagde steenstrips is ze snel terugverdiend..

Voordeel van het water: je zit niet in de stofwolken, nadeel: ze moeten toch weekje opdrogen voor gebruik..

.
 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
bertarna zei:

Eerder in de thread werd al gesproken van het gebruiken van een tafelzaag?

Kan me voorstellen dat dat handiger is dan de slijpschijf (risico op scheef slijpen), en met een goede afstandshouder het "baksteen leggen & zagen" is aan de lopende band... 
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik ga het nu ook doen.  Had voor de papa al een watergekoelde tegelzaag gekocht met het idee om die ook voor mijn steenstrips te gebruiken.  Gaat heel erg goed vooruit en je bespaart er idd immens mee.

 

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik meer tijd als geld heb :).  maw er zit geen haast achter wanneer ik de strips moet plaatsen, ik kan dus perfect 2 uurtjes gaan zagen na het werk, en dit 3x per week.  We hebben dan met afbraakhout kleine bakjes gemaakt waar ik de strips ik kan stapelen.  Het gaat goed vooruit maar het blijft wel een monotoon werkje, het zijn 1300 bakstenen die ik moet slijpen (om te beginnen) voor mn stukje nieuwbouw. Maar op een uurtje doe ik er wel 100 ofzo.  Ook de hoeken slijpen is geen enkel probleem.  zaagblad helemaal omhoog voor de korte kant.  zaagblad omlaag voor de lange kant en de hoek is een feit :).

 

 Die zwart mangaan geeft wel enorm veel vuil af dus ik moet het water meer verversen als voorzien, en das toch ook wel een tijdrovend en vies werkje.

 

Ieder moet voor zich de afweging maken, maar als ik de offerte met strips (3600 euro) vergelijk met de offerte met stenen die ik zelf tot strips ging zagen (1600euro) dan was mijn beslissing snel gemaakt
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
In een analoog topic heb ik ooit het advies gegeven om naar het gamma bakstenen te kijken van Floren... die hebben een reeks gevelstenen van slechts 50mm breed zodat één zaagsnede volstaat om meteen twee strips te hebben!
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik wil graag dit topic terug aanhalen voor volgende vraag.
Voor onze nieuwbouw ben ik aan het overwegen om ook zelf hoekstenen te slijpen uit gewone stenen.

Ik las in dit topic dat er al enkele personen dit tot een goed einde hadden gebracht door een lintzaag of tafelzaag.
Aangezien mijn stenen lange stenen (50cm lengte) zijn, wil ik uittesten of dit doenbaar is en ik niet een te hoog breukpercentage heb.

Zijn er nog mensen die dit recent uigeprobeerd hebben en toe een goed einde hebben gebracht?
En ja, met wel type zaag en welke lengte baksteen?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Breuk is geen probleem je kleeft deze 2 delen gewoon tegen elkaar zonder voeg, zal je niet zien
GEEN zaagsnede natuurlijk op de hoek
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt Stefan, dat klopt - maar ik wil dus vooral weten van de mensen die dit al gedaan hebben of er veel breuken zijn en met welk type zaag ze dit gedaan hebben. Ik zou rond de 2000 hoekstenen moeten slijpen ;)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Daar waar de binnenhoek komt, kan je eerst een gat boren (diam. 10 à 15), dat vermindert achteraf de kans op breuk in de hoek omdat je zo een afgeronde binnenhoek krijgt.

Type zaag... daar neem je best een lintzaag voor, zeker als je 2000 stuks wenst aan te pakken... dat werkt het vlotst.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Daar waar de binnenhoek komt, kan je eerst een gat boren (diam. 10 à 15), dat vermindert achteraf de kans op breuk in de hoek omdat je zo een afgeronde binnenhoek krijgt.
Dat wil ik jou eens zien doen, 2000 gaten boren... Interdiamant, Carat en co gaan je dankbaar zijn. Da's voor niks nodig want die mogelijke breuk is nooit in de haakse hoek. Van de +/- 500 die ik er gezaagd heb, was er nooit eentje in de hoek gebroken tijdens het zagen (klampsteen). Steeds op een 5 à 10cm van de hoek breekt dat (als ze breken). Bovendien duurt dat ook veel te lang al die gaten boren.
Trouwens, denk jij dat ze bij Koramic eerst gaten boren? Nope.
Met andere woorden: dat is absoluut niet nodig.
Type zaag... daar neem je best een lintzaag voor, zeker als je 2000 stuks wenst aan te pakken... dat werkt het vlotst.
Ik heb dat met een tafelzaag (water) gedaan. Dat is best te doen qua resultaat maar daar kruipt wel tijd in.
Eerst de korte zaagsnede, steen op smalle zijde op de tafel, steen tegen de geleider en op 22mm afstand t.o.v. het zaagblad staat en zaagblad op 22mm hoogte t.o.v. de zaagtafel. Daarna de steen plat, zaag zo diep mogelijk en de langse kant tegen de geleider die nog steeds op 22mm afstand t.o.v. het zaagblad staat, eerst langs 1 zijde inzagen , omkeren en langs de andere zijde nog eens. Dan blijft er een reststukje van ongeveer een 2cm2 over. Even op het te verwijderen stuk voorzichtig tikken met een steen of kleine hamer en dat breekt af. Bijwerken met de kleine haakse slijper.
Zaagblad had ik van Butterstone (Iron Man), dat blad geeft een naar mijn mening mooie zaagsnede.

@Keon: dat boren, dat is weer zo'n papieren idee, dat werkt zo niet in de praktijk...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan