• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zelf schilderplinten plaatsen

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
onze vloer ligt er.
Volgende afwerking zijn schildersplinten.
Je kan ze kopen, maar je kan ze toch zelf zagen uit groene MDF , of zijn die aangeboden schildersplinten nu zo speciaal?

Wij willen gewoon een rechte plint van 10cm hoog en liefst zo smal mogelijk....
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Als je naar een bedrijf gaat waar ze het zaagwerk voor jou doen (ik denk hier in de buurt spontaan aan Houtshop Van der Gucht) dan zijn de plinten gezaagd en dan moet je ze toch alleen nog plaatsen? In zo'n bedrijven kun je al je wensen oplijsten en prijs vragen... Ze hebben daar zelfs gewoon plinten staan die je kunt kopen, staat het je niet aan, kun je ze laten zagen met alle nodige fantasietjes die je zelf wil.

@Regis07 ja, als DHZ tellen je werkuren wel, maar dat kost je niks... De werken die ik laat uitvoeren, dat zie ik op het einde van de rit aan mijn bankrekening, de werken die ik zelf uitvoer, die voel ik op het einde in mijn rug, maar niet op mijn bankrekening ;), dat is wel iets waar een DHZ-er ook rekening mee houdt.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Multiplex is al meteen een stuk sterker...
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Ik ben nu wel eens benieuwd.

MDF plaat van 12mm is 40 euro ofzo? Dan krijg je er 11 stroken van tien cm hoog uit van 244cm lang.

Voor 11 stroken is het op die plintenfabriek 102.63 euro, maar wel afgelakt. En ook nog eens de rand wat afvlakken

Nu hebben we nog iemand nodig die ons een richtprijs voor het gronderen en aflakken per strook kan geven :D

Dichtsbijzijnde houthandel die deftig zaagwerk deed vroeg btw 1 euro per zaagsnede of minuut, ik weet het niet goed meer.
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28

Ik ben nu wel eens benieuwd.

MDF plaat van 12mm is 40 euro ofzo? Dan krijg je er 11 stroken van tien cm hoog uit van 244cm lang.

Voor 11 stroken is het op die plintenfabriek 102.63 euro, maar wel afgelakt. En ook nog eens de rand wat afvlakken

Nu hebben we nog iemand nodig die ons een richtprijs voor het gronderen en aflakken per strook kan geven :D

Dichtsbijzijnde houthandel die deftig zaagwerk deed vroeg btw 1 euro per zaagsnede of minuut, ik weet het niet goed meer.
Bij de houthandel hier in de buurt gevraagd, een geprimerde MDF plaat 9mm, verzaagd in stroken van 100 hoog zou me 65 euro kosten.

Nu nog even kijken wat ze voorgelakt kosten vanuit fabriek en hoeveel meter ik nodig heb.....

@k00kie...ik geef je volkomen gelijk, mijn uren tellen niet
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
De uren dat jij die plintjes aan het slissen, schuren, frezen , impregneren, opvullen, afschuren, 1ste laag , 2de laag, schuren, bevestigen en dan aflakken moet jij gaan incalculeren want die uren kun je niet gebruiken voor andere zaken.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
De uren dat jij die plintjes aan het slissen, schuren, frezen , impregneren, opvullen, afschuren, 1ste laag , 2de laag, schuren, bevestigen en dan aflakken moet jij gaan incalculeren want die uren kun je niet gebruiken voor andere zaken.
nogmaals... Als je je afvraagt wat er telt voor een DHZ-er en dan zijn dat 2 dingen.
1. en dat is in mijn ogen voor velen het allerbelangrijkste: Het geld dat ze besparen door het zelf te doen. Op dat moment telt er niks, want dat is het hoofddoel.
2. Het plezier dat ze hebben door iets zelf te doen.

Dus in mijn ogen tellen die ook niet :).
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
De uren dat jij die plintjes aan het slissen, schuren, frezen , impregneren, opvullen, afschuren, 1ste laag , 2de laag, schuren, bevestigen en dan aflakken moet jij gaan incalculeren want die uren kun je niet gebruiken voor andere zaken.
nogmaals... Als je je afvraagt wat er telt voor een DHZ-er en dan zijn dat 2 dingen.
1. en dat is in mijn ogen voor velen het allerbelangrijkste: Het geld dat ze besparen door het zelf te doen. Op dat moment telt er niks, want dat is het hoofddoel.
2. Het plezier dat ze hebben door iets zelf te doen.

Dus in mijn ogen tellen die ook niet :).
Inderdaad, had ik 2 miljoen euro op mijn rekening staan, dan deed ik helemaal niets
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Hier ook alle plinten en lijstwerk zelf gemaakt want aanzienlijk goedkoper. Omdat ik een oud huis heb met oude kromme paneeldeuren heb ik gekozen voor vurenhout als plint materiaal. Lijstwerk met rond kantje gefreesd en plinten gewoon simpel recht 18mmx100mm formaat. Dat je eventueel noesten of houtnerf kan zien vind ik in mijn geval mooier dan vlak MDF als materiaal. Scheelde mij meer dan 80% in prijs per strekkende meter in de tijd dat hout nog betaalbaar was. Mijn uurtarief is dan wel 0 euro.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
ok uw mdf plaat is verzaagd in de gewenste hoogte en ge komt ermee thuis

- ontvetten met wasbenzine
- primer op 1 kant en 2 kopse kanten
- laten drogen
- kopse kant schuren en achterkant laag primer
- laten drogen
Owja "laten drogen" wil zeggen dat ze op iets vlak moeten liggen en niet zwevend tussen 2 schragen........anders heb je bananen de volgende dag ipv rechte latten.

- brushfiller op zichtbare kopse kant
- laten drogen
- schuren en ontstoffen van de brushfiller en laag primer
- laten drogen
- voorkant afwerken met 2 lagen PU lak met de nodige droogtijden ertussen en niet vergeten ze te plaatsen

Rekening houden dat je van elk product resten gaat hebben die je nooit van je leven nog gaat gebruiken.


Voorgeprimerde plinten mee naar huis

- ontvetten met wasbenzine
- 1e Laklaag op voorkant en kopse kant
- laten drogen
- plaatsen van de plinten
- afkitten plinten aan de vloer en aan de muur alsook in de binnenhoeken en aan uw vloer afplakken met tape
- laten drogen
- 2e laklaag op voorkant en kopse kant
- verwijderen tape

DHZ of niet maar ik weet welke versie ik zou nemen.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Rekening houden dat je van elk product resten gaat hebben die je nooit van je leven nog gaat gebruiken.

haha, ik denk met een traantje in de ogen aan mijn schap in het tuinhuis vol met ‘komt nog wel van pas’restjes die al lang vervallen zijn ?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
@Regis07 ja, als DHZ tellen je werkuren wel, maar dat kost je niks... De werken die ik laat uitvoeren, dat zie ik op het einde van de rit aan mijn bankrekening, de werken die ik zelf uitvoer, die voel ik op het einde in mijn rug, maar niet op mijn bankrekening ;), dat is wel iets waar een DHZ-er ook rekening mee houdt.
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
Interessant, ik maakte me die bedenking van @lukanar daarstraks ook. Als je die plinten (hoeveel lopende meter zou leuk zijn om weten) aan het schilderen bent, dan ben je aan het werken. Dat zijn "werk-uren". Als dergelijke situatie zich hier voordoet, dan kijk ik naar de meerprijs van geschilderde plinten en vergelijk het prijsverschil met zelf verven (incl verf, borstels,...) tot hoeveel tijd dit scheelt en ik die "werk-uren" elders kan gebruiken om geld te verdienen. Dat is de juiste calculatie volgens mij (beroepsmisvorming als zelfstandig ondernemer ??). Als je aan het schilderen bent, kan je ook niks anders "leuk vrije tijd" doen.

Als je zegt "voor het plezier van het zelf doen", dan ben ik akkoord @c00kie , maar dan ben je geen geld aan het uitsparen. Dan ben je je aan het amuseren in je vrije tijd. Anders was je toch naar een café of een pretpark of de bioscoop of de voetbal geweest en daar ook geld uitgegeven.

Als je zegt ""ik spaar wel degelijk geld uit met alles zelf doen", dan ben je eigenlijk overuren aan het doen bij jou thuis, op je werf in plaats van op je werk. Stel dat je in die situatie geverfde plinten koopt en in 't weekend of 's avonds een bijbaantje hebt, dat kan perfect als je niet zelfstandig bent. En dan hou je op het einde van de rit ook meer geld over op je bankrekening in plaats van alles zelf te liggen verven.
Altijd beide opties afwegen tegenover de tijd die je er in steekt en wat je eventueel elders kan verdienen in dat tijdsverschil.

Of je doet het om quality time samen met je lief, je vrouw, je vrienden en dan 's avonds samen bbq... daar is geen argument tegen..

Just my 2 cents...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
De uren dat jij die plintjes aan het slissen, schuren, frezen , impregneren, opvullen, afschuren, 1ste laag , 2de laag, schuren, bevestigen en dan aflakken moet jij gaan incalculeren want die uren kun je niet gebruiken voor andere zaken.
Idd, dan kan je bv geen terrasje gaan doen, weer extra uitgespaarde centen ?
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Klopt volledig, maar jullie zien het als zelfstandigen. Als ik mijn uurloon uitreken zijn de meeste dingen wel de moeite waard :p als je zelf x-aantal per uur moet aanrekenen aan de klant is dat een volledig ander verhaal. Als ik ergens 20 per uur kan verdienen is het de moeite niet om alles eronder per uur te ‘winnen’ door het zelf te doen maar ik ga voor mijn eigen gemoed mijn uurloon niet uitrekenen ?
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Rekening houden dat je van elk product resten gaat hebben die je nooit van je leven nog gaat gebruiken.

haha, ik denk met een traantje in de ogen aan mijn schap in het tuinhuis vol met ‘komt nog wel van pas’restjes die al lang vervallen zijn?
zeg wel....en da komt er een tijd dat je het eindelijk allemaal weg doet naar het containerpark...
En dan net een week later, Dejeu.....ik kon het net gebruiken?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
...dat is dus de nagel op die kop gemept.

Afwegen wat je kosten zijn, wat het risico is , wat de moeilijkheidsgraad is tegenover een pro inhuren.

Ik denk hierbij aan dien ene die een koordje had opgespannen om zen borduurs te steken.
Dat metselkoordje ( heb er al gezien die al kletskoordjes gebruikten) was aan de ene piket zo vastgemaakt met 31 knopen en 27 draaien rond de piket dat je een kwartier bezig waart om het begin los te krijgen, de andere piket was niet veel beter. Koord stond dan nog niet op spanning.

Dus een kwartier per piket is dus een halfuur per koord.
5 minuten voordoen, resultaat nog geen minuut per koord.
Dan pas verdien je op je eigen werk.

en voor mij?
Nee ik heb het niet aangerekend, ik vervloek mezelf nog dat ik zen gezicht niet heb gefilmd
 
Lid geworden
25 mei 2012
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
ok uw mdf plaat is verzaagd in de gewenste hoogte en ge komt ermee thuis

- ontvetten met wasbenzine
- primer op 1 kant en 2 kopse kanten
- laten drogen
- kopse kant schuren en achterkant laag primer
- laten drogen
Owja "laten drogen" wil zeggen dat ze op iets vlak moeten liggen en niet zwevend tussen 2 schragen........anders heb je bananen de volgende dag ipv rechte latten.

- brushfiller op zichtbare kopse kant
...

Nadat je uw MDF plinten hebt geprimeerd dan pas de Boss Brushfiller toepassen!

Bedankt voor het stappenplan. Ik zou binnenkort mijn eigen plinten verven (groene MDF) en in het Colora Magazine Herfst 2022 las ik op pagina 32-33 dat zij aanraden om eerst de kopse kanten met Brushfiller te behandelen en pas daarna de primer aan te brengen. Jullie raden de omgekeerde volgorde aan. Waarom is er een verschil in werkwijze?
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan