@Regis07 ja, als DHZ tellen je werkuren wel, maar dat kost je niks... De werken die ik laat uitvoeren, dat zie ik op het einde van de rit aan mijn bankrekening, de werken die ik zelf uitvoer, die voel ik op het einde in mijn rug, maar niet op mijn bankrekening

, dat is wel iets waar een DHZ-er ook rekening mee houdt.
Je uren tellen wel hoor.
Maar iedereen ziet dat als vrije tijdsbesteding
Interessant, ik maakte me die bedenking van
@lukanar daarstraks ook. Als je die plinten (hoeveel lopende meter zou leuk zijn om weten) aan het schilderen bent, dan ben je aan het werken. Dat zijn "werk-uren". Als dergelijke situatie zich hier voordoet, dan kijk ik naar de meerprijs van geschilderde plinten en vergelijk het prijsverschil met zelf verven (incl verf, borstels,...) tot hoeveel tijd dit scheelt en ik die "werk-uren" elders kan gebruiken om geld te verdienen. Dat is de juiste calculatie volgens mij (beroepsmisvorming als zelfstandig ondernemer ??). Als je aan het schilderen bent, kan je ook niks anders "leuk vrije tijd" doen.
Als je zegt "voor het plezier van het zelf doen", dan ben ik akkoord
@c00kie , maar dan ben je geen geld aan het uitsparen. Dan ben je je aan het amuseren in je vrije tijd. Anders was je toch naar een café of een pretpark of de bioscoop of de voetbal geweest en daar ook geld uitgegeven.
Als je zegt ""ik spaar wel degelijk geld uit met alles zelf doen", dan ben je eigenlijk overuren aan het doen bij jou thuis, op je werf in plaats van op je werk. Stel dat je in die situatie geverfde plinten koopt en in 't weekend of 's avonds een bijbaantje hebt, dat kan perfect als je niet zelfstandig bent. En dan hou je op het einde van de rit ook meer geld over op je bankrekening in plaats van alles zelf te liggen verven.
Altijd beide opties afwegen tegenover de tijd die je er in steekt en wat je eventueel elders kan verdienen in dat tijdsverschil.
Of je doet het om quality time samen met je lief, je vrouw, je vrienden en dan 's avonds samen bbq... daar is geen argument tegen..
Just my 2 cents...