zelf schilderplinten plaatsen

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28
onze vloer ligt er.
Volgende afwerking zijn schildersplinten.
Je kan ze kopen, maar je kan ze toch zelf zagen uit groene MDF , of zijn die aangeboden schildersplinten nu zo speciaal?

Wij willen gewoon een rechte plint van 10cm hoog en liefst zo smal mogelijk....

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.329
Punten
113
Een afgerond kantje eraan is toch wel fijn vind ik...
Maar inderdaad, je kan ze zelf zagen uit een grote plaat.

Voor plaatsing wel de plint voor en achterkant in de primer zetten.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Gezaagde of gefreesde is steeds ruw/korrelig
Gezaagde/gefreesde kant zal je best behandelen met een vloeibaar vulmiddel, bv. Boss brushfiller.
Zo is die kant gevuld en wordt deze even glad als de vlakke zijde na deze te hebben geschuurd, natuurlijk.
Het grote voordeel van dit product is dat je het kan toepassen met de kwast of verfroller.
Je kan het ook met een light plamuur, maar dan mag je niet naar het uurwerk kijken (werkuren).

Alternatief: Duropolymer plint zeer hard en stootvast, verschillende grote der modellen, ...
- Muurplinten van bv. het merk Orac
- Muurplinten van bv. het merk Noël & Marquet (NMC)

Laatst bewerkt:

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28
Spaar je daar veel mee uit door het zelf te zagen?
Hier bij de houthandel verkopen ze geprimerde MDF platen en ze hebben ook een geautomatiseerde zaagmachine die in een fractie vele latten kan zagen. Ik zou dan enkel nog de kleine boorden van een primer voorzien, althans dat is mijn idee hoe ik het zou doen

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28
Gezaagde of gefreesde is steeds ruw/korrelig
Gezaagde/gefreesde kant zal je best behandelen met een vloeibaar vulmiddel, bv. Boss brushfiller.
Zo is die kant gevuld en wordt deze even glad als de vlakke zijde na deze te hebben geschuurd, natuurlijk.
Het grote voordeel van dit product is dat je het kan toepassen met de kwast of verfroller.
Je kan het ook met een light plamuur, maar dan mag je niet naar het uurwerk kijken (werkuren).

Alternatief: Duropolymer plint zeer hard en stootvast, verschillende grote der modellen, ...
- Muurplinten van bv. het merk Orac
- Muurplinten van bv. het merk Noël & Marquet (NMC)
Die plint van orac (10cm hoog) ziet er mooi uit maar mag wel aan 9,63€ de lopende meter....zal al vlug aan een 1000€ zitten voor plintjes....vandaar mijn MDF zelf doen gedacht.....en die Boss bushfiller is een uitstekende tip

Laatst bewerkt door een moderator:

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
169
Punten
43
Als je de plinten zelf zet (en je moet je eigen werkuren niet tellen) dan zou ik ze laten zagen uit een grote plaat. Goedkoper en je kiest dan zelf de afmetingen. Wel de rechte kantjes breken met schuurpapier of eens langsgaan met een kantenfrees.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
660
Punten
113
Spaar je daar veel mee uit door het zelf te zagen?
Hier bij de houthandel verkopen ze geprimerde MDF platen en ze hebben ook een geautomatiseerde zaagmachine die in een fractie vele latten kan zagen. Ik zou dan enkel nog de kleine boorden van een primer voorzien, althans dat is mijn idee hoe ik het zou doen
Klopt volledig.
Gebruik wel een primer zoals Regis zei de brushfiller, voor je zijkanten die niet geprimerd zijn.
Ontvet ze wel eerst met een vod met wasbenzine voor je een laag verf op zet.

Laatst bewerkt door een moderator:

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
819
Punten
113
Ik weet niet vanwaar je bent maar in Zolder is er een fabriek die zich bezighoud met het maken van plinten, chambranten, etc... in hout. Ik weet wel niet of ze aan particulieren verkopen maar eens informeren per telefoon kan geen kwaad.

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28
Ik weet niet vanwaar je bent maar in Zolder is er een fabriek die zich bezighoud met het maken van plinten, chambranten, etc... in hout. Ik weet wel niet of ze aan particulieren verkopen maar eens informeren per telefoon kan geen kwaad.
Ik woon te ver

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
waarom geen grenenlatten ?

Wij hebben onze plinten allemaal zeg gezaagd , geslepen en op facet gezet ... maar dan in blauwe hardsteen.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Gebruik wel een primer zoals Regis zei de brushfiller, voor je zijkanten die niet geprimerd zijn.
Nadat je uw MDF plinten hebt geprimeerd dan pas de Boss Brushfiller toepassen!
De kwastplamuur kan je ook toepassen op Grenen plinten, het verdoezeld iets meer of beter de houtnerf.

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28

Wij hebben onze plinten allemaal zeg gezaagd , geslepen en op facet gezet ... maar dan in blauwe hardsteen.
Grenen hebben vaak wat knopen en dat willen we niet

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113

Ik denk dat er buiten grenen nog andere houtsoorten bestaan die geen knopen hebben.
Beuk, eik, sapeli, kastanje, es, noot, taxus, olm, iep, kers ...

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28

Ik denk dat er buiten grenen nog andere houtsoorten bestaan die geen knopen hebben.
Beuk, eik, sapeli, kastanje, es, noot, taxus, olm, iep, kers ...
Ja tuurlijk maar deze zijn ook een heel stuk duurder dan MDF.....

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
Klopt
en ook de prijs mee gecalculeerd van filler, impregnatie en 3 keer schilderen en x keer afplakken bij mdf?

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Waarderingsscore
26
Punten
28
Klopt
en ook de prijs mee gecalculeerd van filler, impregnatie en 3 keer schilderen en x keer afplakken bij mdf?
De geprimerde MDF plaat is niet duur.
Een pot filer kost nu ook de wereld niet en je eigen werkuren zijn kosteloos..
Hardhouten latten zijn al verre van goedkoop en nu zeker met corona, dus ja in denk dat ik met MDF de juiste keuze maak. Trouwens, die hardhouten plinten moet ook geschilderd worden hoor

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
In mijn oplijsting is er geen enkele hardhout vermeld uitgezonderd de sapeli.
Misschien toch eens de calculatie maken

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Het idee van de TS om met MDF te werken vind ik fout.
Ook als je als DHZ werkt dan tellen uw werkuren wel.
Spijtig dat de TS niet met alles rekening houdt, want het ziet voor mij ernaar uit dat zijn uitvoering van goedkoop een dure gaat worden.

Het verzagen of frezen van de stroken is niet de zaak.
Maar zo'n rechthoekige klomp van 15 of18mm op de wand bij een mooie vloer enz ... gaat zo in de ogen van iedere bezoeker springen dat het geen naam heeft.
Een plint van 10 à 12mm dikte uit bv. een ander materiaal dat is al dik op de wand.
Zo'n MDF plint van 9mm verzaagd/gefreesd uit een plaat, gaat voor mij zwalpen en zeker geen 10jaar standhouden, dus dubbele kost in vele zaken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan