• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf ringbalk gieten, tips?? (klein bijgebouw)

Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze zomer zou ik een stenen bijgebouw plaatsen in de tuin, grosso modo 7.5m op 3.2m met zadeldak .



daarvoor zou ik best een ringbalk gieten, echter weing (lees geen) ervaring omtrent ringbalken.



Zijn er eigenlijk makkelijke oplossingen hiervoor ? ik las dat Ytong bepaalde Uprofielen heeft die je dan kan volgieten met gewapende beton, zijn er nog productenten die zo'n profielen aanbieden ? zo ja, iemand ervaring mee (of ook ervaringen met de Ytong profielen in combinatie met een gewone snelbouw) .



Of gewoon tips ivm de coufrage ? hoe los je bv de hoeken op om die mooi dicht te maken etc... coufrage lijke met wel een dure oplossing , niet alleen qua planken maar ook voor de hoeveelheid sergeanten etc... .
 

davyR

Lid
Lid geworden
23 jul 2008
Berichten
252
Waarderingsscore
1
Punten
16
Wij (er is een buur die metser is geweest het eens komen voortonen :) ) hebben een valizeplank? (17x3cm) genomen, haaks daar een paar stukjes pannelat op geklopt die de breedte van onze muur hadden. Die plank over de muur gehangen, de stukjes pannelat zorgen dat ze niet weg kan schuiven. Dan neem je een 2e valize die je langs de binnenkant kunt hangen, en die je evt op een metsershaak of een paar nagels zet die je in de muur klopt (gewoon ter ondersteuning bij het plaatsen, dus maak dat ze laag genoeg zitten ;) ), je neemt een sergeant steekt hem over de muur en klemt de valizen tegen de muur. De pannelatten zorgen dat je ze bovenaan niet kan toetrekken zodat alles mooi blijft aansluiten tegen de muur langs de onderzijde. Als je dat langs de 2 buitenkanten doet kan uw couffrage al niet meer vallen. Dan is het nog een kwestie van een paar betonhaken erop te zetten om te zorgen dat uw planken overal mooi op de muur aansluiten, en ze nergens worden open geduwd als de beton erin komt.



Om de hoeken mooi te laten aansluiten hebben we een plafondvalize verticaal op de muur genageld, om dan weer door te lopen met een horizontale valize. Omdat het bij ons een oude (lees kromme) muur betrof hebben we hier en daar holtes opgevuld met glaswol om te voorkomen dat onze beton er zou uitstromen, en natuurlijk ook om geen betonnen uitstulpingen te hebben. Ik weet eigenlijk niet waarom die verticale plank er tussen moest, want volgens mij kan je dat even goed doen, door direct de 2 valizen op elkaar te laten aansluiten.



Tenslotte is het ook redelijk belangrijk dat je goed in uw beton stekt met een stukje betonijzer, en/of een truweel, zodat je onderaan geen grindnesten hebt, en natuurlijk uw wapening niet vergeten ;) (wij hebben die op een cm of 2 van de bodem gelegd)

Je kan uw beton ook nog een beetje gladstrijken, afhankelijk van wat er al dan niet moet opkomen.



'k Moet wel zeggen dat we onze beton zelf gemaakt hebben en per emmer erin hebben gegoten. Ik weet niet hoe geweldig dat er met een betonpomp komt uitgevlogen, maar in dat geval moet je couffrage misschien iets steviger zijn.



Ik heb voor mijn sergeanten ongeveer 20eur/stuk betaald, maar dat waren er van 1meter die ik daarvoor gekocht had voor een paar andere klussen. Met kleinere is het zeker ook te doen, alleen moet je opletten dat ze hoog genoeg zijn, zodat de bek op muur duwt, en niet vlak er boven bijvoorbeeld.

Betonklemmen heb ik kunnen lenen van mijn dakwerker, maar in de lokale doe hetzelver was het 2eur per week om die te huren, en na 1 dag mag uw couffrage weg in principe.



Ik zal eens kijken als ik niet nog een paar foto's heb die mijn uitleg wat verduidelijken, want als ik het zo na lees, klinkt het veel ingewikkelder dan het eigenlijk was
 
Lid geworden
9 jul 2010
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Serganten kan je huren, boels/eurorent voor 1 euro/stuk en de dag erna kan je die al terug binnen doen dus huur je deze maar één dag.



Als ik er veel nodig heb ga ik deze ook bij halen bij Boels wegens beperkte stokageruimte :D
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK, thx



Sergeanten kan ik gebruiken van iemand, ga het ook met emmers doen.
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
Van die U-lateien (uitgefreesde lateien eigenlijk) kan je ook bij Cellumat kopen, prijs weet ik niet.



Je kan eventueel ook met U-blokken (uitgefreesde blokken) werken, maar die hebben geen wapening in de opstaande kanten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan