• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf regenwaterput steken

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dag allen,

Na een volledige woning quasi zelf verbouwd te hebben, zijn wij aan de tuin werken begonnen.

We zouden graag een regenwaterput steken en zouden hierbij alles van leidingen pomp enzovoorts zelf plaatsen. Het enige wat we zouden laten doen is een betonnen regenwaterput (enkel de put) laten plaatsen.

We merken dat het moeilijk is een grondwerker te vinden die dit wil doen: het is sowieso al niet eenvoudig om een (goede) vakman te pakken te krijgen maar voor zo'n (relatief) klein werk is het schijnbaar helemaal onmogelijk.

Daarom overwegen we de betonnen regenwaterput zelf te plaatsen. We zouden een minigraver 3,5 ton huren en de regenwater put er meteen in laten plaatsen door de leverancier. Ikzelf heb wel nog nooit met een kraan gewerkt...

Wat denken jullie? Doenbaar of niet aan beginnen?
Zaken waar we moeten op letten?
Kan de vrachtwagen met put door de tuin rijden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je een put van een paar 100 l steken, of een echte regenwaterput van 10 m3? Die 100 l put zal je met een minigraver wel kunnen plaatsen, maar een grote betonnen put gaat absoluut niet. Je gaat een put van bijna 4x4 m bij 3 m diep moeten graven (vlakke bodem), een laag stabilisé in doen en daar dan de regenwaterput (5+ ton leeggewicht) moeten in plaatsen. Daar heb je een grote kraan voor nodig.

Minigraver om put in grond te maken
En een leverancier zoeken met stevige autolaadkraan op zijn vrachtwagen, die vlakbij de put kan rijden
In 1 beweging vanochtend de vrachtwagen op de juiste locatie

Denk niet dat de chauffeur dit gaat riskeren om met zo een gewicht door een tuin te ploeteren.

Met een kraan van 3,5t ga je zo'n put niet op een veilige manier kunnen graven en al helemaal niet als je geen ervaring hebt

Niets is onmogelijk maar niet erg realistisch.
- best wel grote put om met kleine graver uit te scheppen
- veel kans dat er direct grondwater begint in te lopen
- dus je moet de kuil klaar hebben, 2 minuten vooraleer ze de regenput komen steken, nogal een riskante bedoening.

Er zijn toch genoeg kleine zelfstandige aannemers met kraan die zoiets doen?
Zet het is op de lokale Facebook groep 'je bent van... Als'

Welke regio? Misschien kan je hier wel referenties krijgen ...

Het belangrijkste? welke put? hoeveel inhoud? welk merk en dus welke afmetingen en gewicht?
Zonder dat antwoord is het toch maar wat in het wilde weg gokken.

En hoe groot is de tuin? hoeveel plaats is er om naar achter te rijden?

Ne grote put ( groter dan de te plaatsen put ) graven geeft ook nog een berg aarde tijdens het graven die je ook nog eens zal moeten verplaatsen . Een leek zal zich al snel in nesten werken . Neem minstens een 5 of 7 tons kraan . Die graven gemakkelijk tot 3m. diepte . Met een 3,5 ton zit je op je tippen om 3 m diep te graven .
Je bent al een maand te laat om dit uit te voeren . Ideaal is september vanwege het grondwater .

Er zijn toch genoeg kleine zelfstandige aannemers met kraan die zoiets doen?
Zet het is op de lokale Facebook groep 'je bent van... Als'
Zou ik toch ook denken.

De kans dat dit zonder droogzuiging gaat lukken is vrij klein, dus ook daar ga je iemand voor moeten vinden.
Is ook een vergunning (of melding) voor nodig, maar dat gaat aannemer normaal gezien wel kunnen (als je hem ervoor betaalt)

Als het al mogelijk is om dat zelf te doen dan vrees ik ervoor dat het vanwege het grondwater toch onmogelijk gaat zijn om er zelf aan te beginnen. Afgelopen maandag zijn mijn regenwaterput en septische put gestoken en dat was nipt, heel nipt. Het grondwater zorgde dat de wanden van de put inkalfden dus zonder voorzorgsmaatregelen (droogzuiging of wanden stutten) eindig je met een veel te grote put…

Ik probeer ook heel veel zelf te doen (tot op het zotte af volgens mijn omgeving), maar hieraan ben ik toch ook niet zelf begonnen. Bel eens rond naar kleine grondwerkers, er zijn er genoeg die dit wel doen en je gaat waarschijnlijk niet veel duurder af zijn door het te laten doen.

Hier geen probleem met grondwater.
Verderop gaan ze een groot appartementsgebouw zetten. Put is denk ik een 5 meter diep. Geen druppel water en dus niks van pompen.
Alles hangt af van waar je woont.

Regenput is 10000 L. Grondwater toen het ooit is gemeten (aantal jaar geleden in drogere periode) 2,2 m onder maaiveld.

Bedankt voor de vele reacties! Ik zal er inderdaad niet zelf aan beginnen maar een kleine grondwerker zoeken.

Regio is groot Aalter, als hier grondwerkers meelezen stuur gerust PB 🙂

• Leuk
Waarderingen: BnB2
De kans dat dit zonder droogzuiging gaat lukken is vrij klein, dus ook daar ga je iemand voor moeten vinden.
Weet je niet want we weten niet waar. Ik kan hier vlot 2,5 meter diep zonder water.

Het is gerust te doen maar of je er veel op gaat winnen is de vraag.

Laat de grondwerker uw put kopen en dan zijn ze meestal wel schappelijk. Er zijn meestal genoeg kleine grondwerkers die zulks doen of boeren met een atlas bandenkraan.

10000 liter dan heb je al een 14T kraan of zwaarder nodig om deze te kunnen plaatsen.
Is het met of zonder versterkt deksel? Dat komt dan snel op 6T of zwaarder.
Deze kunnen alleen rechtstreeks van de levervrachtwagen geplaatst worden als deze tot een meter van de put kan rijden met zijn achterkant,
en dat allemaal op voldoende ruime (lees zeemeer ruime) en verharde grond. In de praktijk is dat zelden of nooit.
Kleine grondwerkers zijn daar vaak toch ook niet op uitgerust.
Hoeveel plaats heb je om in je tuin te geraken vanop straat?

Ik heb prijs gevraagd aan 3 personen, 2 daarvan waren heel prijslijk en ondertussen ook goed uitgevoerd.
Voor de prijs van levering en plaatsing was ik minder kwijt dan ik zelf de putten zou kopen en een kraan huren.
Op 2 uur waren ze ook terug van den hof, zonder mijzelf enig risico of moeite te laten kosten.
Grond bleef wel ter plaatse. Droogzuiging is vaak niet nodig bij een ervaren grondwerker, of het grondwater
moet echt zeer hoog staan.

Als je genoeg plaats hebt om naar achter te rijden wil ik er wel 2 aanraden. Anders ga ik ze de moeite niet laten doen :p

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan