• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf ontwerpen en bouwen van een tuinhuis.

Lid geworden
21 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen

Ik ben momenteel een plan aan het uittekenen voor een houten tuinhuis met carport eraan vast.

Zelf heb ik weinig ervaring met dit soort constructies maar ben wel een ik-doe-alles-liefst-volledig-zelf type. Ik zal even uitleggen hoe ik het zou willen aanpakken en eigenlijk is mijn vraag of de handige harry's of harriettes hun oordeelkundig advies hierover zouden willen mededelen.

De afmetingen die ik ongeveer wil hanteren zijn 3,9 m op 9 m waarvan de achterste 3,5 m dan tuinhuis worden. De kant waar de wagen onder komt te staan is dus 550 cm diep en wordt langs 1 kant ook dichtgebouwd zodat dit in de zomer ook als overdekt terras kan dienen.

Deze maten zijn maar een indicatie en zullen waarschijnlijk nog wel een paar keer veranderen in mijn hoofd.

Voor de ondergrond van dit geheel zou ik het liefst gewoon klinkers in stabilisee leggen (+/- 15 cm steengruis + 20 cm stab). ik ga de houders van de palen wel een betonnen sokkel meegeven (zodat het geheel ook vast aan de grond staat). als houder van deze palen ga ik waarschijnlijk van die gegalvaniseerde potten met een dik betonijzer onder gelast nemen. Ik kies bewust niet voor een betonnen ondergrond omdat dit natuurlijk vloekt met het leggen van klinkers (opvriezen). nu wil ik wel onder de wanden van het tuinhuisje betonrandjes in stab zetten. Hierop kunnen mijn wanden dan rusten. Deze betonrandjes laat ik dan ook een centimeter of 5 hoger dan het vloerniveau er rond en leg de klinkers in het tuinhuis dus ook hoger waardoor water geen kans krijgt.

Als opbouw wil ik dus werken met hoekpalen. Deze palen wil ik 14/14 cm nemen en wil zo 4 in de lengte richting plaatsen (8 in totaal dus). Ik hou totaal niet van blokhut stijl en ga dus voor een moderne uitvoering (geen oversteek, plat dak). Nu wil ik tussen de achterste vier palen telkens een wand zetten zodat je dus een carport krijgt met een tuinhuis aan vast. als wand had ik gedacht aan een houten kader (constructiehout 60/40) om de 50cm een vertikale balk. Deze bevestig ik dan tussen de hoekpalen en daartegen wou ik tandgroefplanken slaan. Deze planken laat ik over de paal lopen zodat je geen paal meer ziet (dus een kubus krijgt zonder de hoekpalen te zien). Welke plank dikte ik nu best neem voor deze toepassing daar twijfel ik enorm over.

Ik heb al veel fora afgezocht maar vind niet echt een antwoord hierop. Meestal hoor je over planken van 18 mm tot 22 mm dik maar ik zou eigenlijk een blokhutplank van 13,5 cm hoog en 28 mm dik willen gebruiken. deze worden dus om de 50 cm vastgezet op het kader dat tussen de hoekpalen vastzit. Nu weet ik dus niet hoe dit zit met het werken van het hout.

Meestal als je over paneelwanden leest kan je er niet genoeg schroeven of nagels inzetten en als je over blokhutplanken spreekt dan staan deze zelfs los op elkaar en enkel op het uiteinde gevangen in een sleuf. Ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

Ik kan er niet echt bij dat een plank van 22mm dik wel op een kader mag worden gevezen en dat een plank van 28 mm dik enkel gevangen in een sleuf zou mogen zitten. Dus kan ik kwaad als ik een plank van 28 mm dik op een kader om de 50 cm vastzet of gaat het hout hierdoor barsten. Of vinden jullie dat dit overdreven dik is als je toch met een kader werkt en dat dit me enkel veel gaat kosten zonder dat dit bijdraagt aan de degelijkheid an het geheel.

Over de lengte van de 4 palen komt dan een balk van 180/65 mm. Als overspanning in de breedte 3,6 m gebruik ik dezelfde balken 180/65 mm en deze worden hoh max 60 cm van elkaar geplaatst. Ik ga hier uit van de regel: hoogte van de balk = 1/20 van de lengte van de overspanning als je uitgaat van max hoh 60 cm. Klopt deze redenering, want als ik zo eens rondkijk bij bestaande carports zijn deze balken altijd minder hoog en staan ze vaak verder uit elkaar. Ik heb het graag stevig genoeg en zou dit de eerste decennium niet opnieuw willen doen... Over deze dwarsbalken wil ik dan osbplaat leggen van 18mm en dan met ebpm afwerken. De planken die ik voor de wanden gebruik trek ik dan door langs deze dak constructie zodat deze constructie aan het oog onttrokken wordt. Natuurlijk leg ik het ongeveer 2cm per meter schuin af voor da afwatering...

Dan nog even over de afwerking. Ik zie graag een geverfd tuinhuis (of kleur beits). Ik wou geïmpregneerd hout nemen, maar hoorde van de houthandelaar bij ons in de buurt dat ze vorige maand met dat hete weer veel telefoontjes kregen van mensen waar het hout echt open ging staan. Hij zei dat ik best blank hout nam als ik het toch goed behandelde met beits of verf en dat dit altijd minder werkt dan geïmpregneerd hout. Ik ken hier dus niets van en wil het graag toch goed behandeld hebben... Al het hout gaat ook rode Noorse den worden, ze hebben me hierover wijs gemaakt dat dit zeer goed is voor dit soort constructies.

Als jullie bedenkingen hebben bij de werkwijze of dat jullie tips hebben graag wat feedback. Ik wil graag bijleren en het van de eerste keer gewoon goed doen.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nagellak;1858952 wrote:
...Ik zal even uitleggen hoe ik het zou willen aanpakken en eigenlijk is mijn vraag of de handige harry's of harriettes hun oordeelkundig advies hierover zouden willen mededelen...

...

Als jullie bedenkingen hebben bij de werkwijze of dat jullie tips hebben graag wat feedback. Ik wil graag bijleren en het van de eerste keer gewoon goed doen...

Mijn feedback: Ik ben niet begonnen met al uw woordjes te lezen.

Stop met typen, maak een plannetje als voorstel, in t klad, netjes, 3D, sketchup, whatever, en post het hier met 2 zinnen uitleg.

Lid geworden
21 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zou dezelfde tekst worden naast het tekeningetje hoor. Sommigen willen graag een korte uitleg en voor anderen kunt ge niet genoeg uitleg geven... Maar als je de tekst leest gaat het niet om problemen met het plan maar enkel over welke soort ondergrond, correct gebruik van materialen en de afwerking, dit kun je enkel met tekst vragen en daar helpt een tekeningetje niet echt bij.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
[mod="c00kie"]als je niet wil lezen, of geen antwoord kunt geven op de vraag... reageer je dan niet als je wil, kwestie van de goede vrede te bewaren...[/mod]

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
36
Maak je hier effectief een "plan" van of teken je dit bij manier van spreken met de losse hand alla paint ?

Hoe ga je het dak uitwerken? ik ben zelf ook bezig met een kubus te maken en zit nog met vragen rond de dakconstructie.

Misschien kunnen we mekaar wat helpen? :p

Lid geworden
19 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb het mijne hier een beetje beschreven

het is ook een kubus, maar een van 5 x 6 m ongeveer..

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.430
Punten
113
mooiste "tuinhuis" dat ik ooit zag staat hier gewoon op het forum, zwart aan buitenzijde, oranje accenten binnen, ... helemaal zelf gedaan door bouwheer

zoek eventjes en je zal het vinden

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
38
stefan;1865895 wrote:
mooiste "tuinhuis" dat ik ooit zag staat hier gewoon op het forum, zwart aan buitenzijde, oranje accenten binnen, ... helemaal zelf gedaan door bouwheer

zoek eventjes en je zal het vinden

Is dat van Fré, ziet er inderdaad heel goed uit!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan