• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf leembepleistering aanbrengen?

Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik lees hier veel positieve dingen over het bezetten van binnenmuren met leem.



Nu is mijn vraag:

Wanneer je nog nooit een muur hebt bezet ... kan je dan een bevredigend resultaat krijgen met het werken met leem? (renovatie van een oud huis)

Met andere woorden: is dit een werkbaar product voor beginners? :oops:



(we willen zoveel mogelijk zelf in ons huis renoveren, maar van het bezetten van muren hebben we echt geen kaas gegeten)



Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 
Lid geworden
20 jan 2007
Berichten
534
Waarderingsscore
0
Punten
0
dolphi wrote:
Momenteel hebben we nog vocht in de muren. Moeten we wachten met leem te plaatsen?



Voordat je leem opbrengt moet je de muren enigszins bevochtigen, een wat vochtige basismuur zal dus niet zo'n probleem zijn schat ik.
 
Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn uiteindelijk dan toch niet voor leembepleistering gegaan.

Aangezien er rond de nieuwe ramen en deuren veel afwerking moest gebeuren en we vreesden dit zelf niet goed te kunnen.

En ook het feit dat we toch erg veel te bepleisteren hadden heeft ook meegespeeld.



We zijn wel gaan kijken bij kennissen van ons die dit zelf gedaan hebben en het was echt wel mooi, maar erg arbeidsintensief.



Dus ... volgende week begint onze plakker. Hij gebruikt natuurgips, wat we toch wel belangrijk vinden. Afwachten wat het resultaat gaat zijn.



Alleszins bedankt voor al jullie antwoorden!

Groeten

Kirsten
 
Lid geworden
29 mrt 2007
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kirsten,



waarom heb je het dan niet laten doen ? De pleisterwerken die je nu voorzien hebt laat je toch ook doen ? Dus het argument van erg arbeidsintensief gaat dan toch niet op ? Allé, begrijp me niet verkeerd hé, maar als je graag leem bezet en je ziet dat werk niet zitten, laat het dan doen. Of is de kostprijs voor het te laten zetten zoveel duurder dan het te laten zetten in pleister ?
 
Lid geworden
20 jan 2007
Berichten
534
Waarderingsscore
0
Punten
0
justus01 wrote:
...Allé, begrijp me niet verkeerd hé, maar als je graag leem bezet en je ziet dat werk niet zitten, laat het dan doen. Of is de kostprijs voor het te laten zetten zoveel duurder dan het te laten zetten in pleister ?



De materiaalkosten bij leem zijn duurder: Basisleem is ongeveer net zo duur als Knauf/Marmorit kalkpleister (ik neem aan dat dat is wat Kirstin bedoelt met natuurgips). De gekleurde leemfinish is echter weer véél duurder en die heb je wel nodig als je een andere kleur wil dan het terra van de basisleem.
 
G

Guest

Guest
jeanhup wrote:
justus01 wrote:
...Allé, begrijp me niet verkeerd hé, maar als je graag leem bezet en je ziet dat werk niet zitten, laat het dan doen. Of is de kostprijs voor het te laten zetten zoveel duurder dan het te laten zetten in pleister ?



De materiaalkosten bij leem zijn duurder: Basisleem is ongeveer net zo duur als Knauf/Marmorit kalkpleister (ik neem aan dat dat is wat Kirstin bedoelt met natuurgips). De gekleurde leemfinish is echter weer véél duurder en die heb je wel nodig als je een andere kleur wil dan het terra van de basisleem.



Laten zetten ongeveer een 25 a 30€/m2. Dit vooral omdat lemen arbeidsintensiever is.

Voor een andere kleur kan je leem ook verven met leemverf. Als je werkt met gekleurde leemfinish dien je niet meer te schilderen.
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eigenlijk hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Ik heb via een grondwerker een vrachtwagen leem (ruim 10 ton) laten komen (zo'n 300 €).



Op m'n muren (weliswaar strobalen) is een eerste laag gezet, en na ruim een halfjaar is er nog niet het minste barstje te zien. De leem was gemengd met strokaf dat van de muren kwam bij het scheren. Eén volume van dat kaf bij één volume leem in de betonmolen. En dan niet te papperig maken; met de hand energiek op de wand brengen.



Blijkbaar is er een verschil met de kant-en-klare big bags, die met zo'n spuitmachine worden aangebracht: hier kan niet zoveel stro (of vlaskaf, of een andere soort "wapening") worden bijgemengd, en is ook de consistentie vloeibaarder (allemaal om het verpompen niet te bemoeilijken), waardoor er blijkbaar toch vlugger scheuren zullen zichtbaar worden.



Als afwerkingslaag is dit uiteraard minder van toepassing (als er een goede basislaag aanwezig is) - ook omwille van de gewenste kleur zal ik dan mogelijk ook wel een zakje uit de winkel kopen.



Ik wou gewoon maar mijn ervaring eventjes laten weten.
 
Lid geworden
28 dec 2006
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien mijn leemervaring ook even toevoegen. Enkele voor- en na foto's van het resultaat van de zolder (grondopp. 5x8m):



2535782751_8c940e3930.jpg


2535782483_415c8795c8.jpg


2535782233_0d1861daa8.jpg




Ik had nog nooit met leem gewerkt, en vond het erg prettig en relatief makkelijk werken. Ik denk dat ik alles bij elkaar 5 dagen stevig doorgewerkt heb. Er hangt exact één bigbag leem tegen (ong. 180€ + 130€ levering), en 5 zakken leemfinish (22€ per zak). Als je andere afwerkingskleuren wilt dan wordt het idd een stuk duurder, maar dat is ook zo als je je normale pleisterwerk wil laten afwerken met een gepigmenteerde eindlaag.



Leempleister heeft een heel eigen uitzicht en de kamerlucht voelt echt beter aan dan mijn andere verdiepingen, die gewoon bepleisterd zijn. Waar het ook maar enigszins past zou ik het zeker opnieuw gebruiken (binnenkort in de kelder b.v.), ondanks wat gebrek aan stootvastheid.
 
Lid geworden
24 mei 2008
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
we zijn momenteel ons huis aan het renoveren en hebben ook voor leem gekozen in een aantal kamers. Een aantal mensen raadde ons wel af om leem aan te brengen op de schuine kanten van de muur en beweren dat de leem er dan afvalt. Ik zie dat jij de schuine kanten van je zolder wel met leem hebt kunnen bezetten. Heb je hiervoor een speciaal hechtingsmiddel gebruikt? Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan