• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zelf leembepleistering aanbrengen?

Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik lees hier veel positieve dingen over het bezetten van binnenmuren met leem.



Nu is mijn vraag:

Wanneer je nog nooit een muur hebt bezet ... kan je dan een bevredigend resultaat krijgen met het werken met leem? (renovatie van een oud huis)

Met andere woorden: is dit een werkbaar product voor beginners? :oops:



(we willen zoveel mogelijk zelf in ons huis renoveren, maar van het bezetten van muren hebben we echt geen kaas gegeten)



Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Leem is in elk geval véél makkelijker te bewerken dan pleister omdat het langer zacht blijft. Je kan 's ochtends een betonmolen leem maken en 's avonds kan je er nog met werken. Nadeel is dan weer dat het lang zacht blijft natuurlijk en je sneller per ongeluk een putje hebt. ;-)



Vooral veel geduld hebben.. met een alu geleider tegen de muur te plaatsen en dan met een lat trek je dit steeds af. Dan met een plakspaan erover 'schuren' om het vlak te maken en het goed aanduwen. Als je hierna controleert zal je zien dat het alweer niet meer effen is en moet je her en der wat leem bijduwen en vlakspanen.



De dag erna ben je best de leem nogmaals te bevochtigen en opnieuw vlakspanen.



Gewoon aan beginnen zou ik zeggen.. als er iets niet goed is kan je de leem nog binnen de paar dagen herstellen met het te bevochtigen, wat weg te kappen/krabben en verse leem in te duwen.
 
Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dankjewel Tiele voor het duidelijke antwoord.



Ik denk dat we eerst eens zullen proberen met een klein zakje aan te kopen en een kleine muur proberen te bezetten.



Nog enkele vraagjes:

* wat bedoel je precies met een aluminium geleider?

* moet je de muur eerst behandelen vooraleer er leem op aan te brengen? We hebben de bepleistering van onze muren afgekapt, waardoor er bakstenen zichtbaar zijn (redelijk oneffen)

* wat vind je van de kostprijs? (in verhouding met bijv. gyproc of gewone pleister)



Andere tips zijn nog steeds welkom!
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
'k Heb ook nog maar enkel met die kleine zakjes gewerkt, die zijn natuurlijk wel een stuk duurder omdat die helemaal droog zijn en kleinere verpakking enz.. in vergelijking met een big-bag aardvochtige leem zijn die zakjes minstens dubbel zo duur dacht ik. Heb niet echt vergeleken met gewone pleister.. laat me eens weten hé ;-)



Een alu geleider is om je dikte aan te houden bij het pleisteren. Ik heb gewerkt met een alu U profiel van 15mm dik.. zo krijg je dus een leemlaag van 15mm dik.



De behandeling van de muur hangt af van de muur. Als dat een muur is dat sterk zuigend is kan je die eerst behandelen ofwel gewoon goed nat maken voor je de leem erop smeert. Bij m'n ringbalk heb ik er eerst wat compatuca op gesmeerd want anders viel de leem er zo van. (glad)



Om een lang verhaal kort te maken, bekijk deze en volgende foto's even: http://hoekske.citrus.be/picture.php?picture=623
 
Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Danku, de foto's verduidelijken heel veel en geven ons echt zin om het zelf ook eens te proberen.

Ik denk dat het wel doenbaar is voor een beginner, mits een goede voorbereiding en wat geduld.

Het ziet er echt mooi uit! (niet zo artificieel als witte pleister, maar "natuurlijk")

(zelfs de kleur vinden we niet mis :wink: )



We zijn van plan om onze keuken zelf te bezetten. We hebben de bepleistering volledig afgekapt waardoor er nu bakstenen (redelijk ruw) zichtbaar zijn. Je zegt dat de leem een hoge kleefkracht heeft, dus zal de hechting waarschijnlijk geen probleem geven. Ik ben echt benieuwd of het ons gaat lukken. Maar dat zal nog een tijdje op zich laten wachten: eerst nog wat andere werken doen.



Tiele, weet jij waar ik zo een kleine zakjes leem kan vinden? Want in de gewone doe-het-zelf zaken ben ik ze nog niet tegengekomen.



Danku!
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
604
Waarderingsscore
1
Punten
0
Persoonlijk vind ik Claytec de mooiste kleur hebben, het andere merk vind ik wat te geel.

In oude stijl is het best mogelijk om zonder profielen te werken, hangt natuurlijk af van de stijl, maar in een oude boerderij zou ik voor de afwerking met de korte rei gaan.
 
Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan Classic Comfort: wat houdt een "afwerking met de korte rei" juist in?



Aan allen: weten jullie nog hoeveel jullie betaalden voor een zakje leem of voor een bigbag?
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Die korte rei techniek ben ik ook wel benieuwd naar.



Ik veronderstel dat je hiermee gewoon de leem tegen de muren kwakt en met een korte alu .. ehm.. stok.. de leem effen trekken op het zicht.
 
Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
604
Waarderingsscore
1
Punten
0
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... rij008.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... rij007.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... rij005.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... rij004.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... rij009.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... ota010.jpg



Volgende foto's zijn enkel voor het resultaat van de techniek, het gaat hier om kalk.

De techniek bestaat erin de muur zo goed mogelijk recht te krijgen zonder profielen te gebruiken, net zoals het vroeger gedaan werd.

Dit huis is 150 jaar, muren zo glad als een biljarttafel zouden misstaan.

Hierover gaan we schilderen met kalkverven.
 
G

Guest

Guest
@classic comfort

Bij ons is het inderdaad een oud boerderijtje en is er gewerkt met een korte rij



@Kirsten

Tierrafina leem aangekocht bij eccom@ te Zoersel

Leem bigbag (gebruiksklaar, ong. 70m2 in 1cm dikte) 180,90€ zonder levering.

Zak 25kg (nog te vermengen met zand en strohaksel) 13,32€

Dit zijn prijzen van 1 april 2003

Wij hebben enkele bigbags laten afkomen.
 

joa

Lid geworden
26 dec 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb de reacties eens gelezen van het zetten van de leempleister en ze zien er wel goed uit!

Ik wou even een korte reactie geven omdat ik stukadoor ben en al geregeld leem ben moeten gaan zetten!

meestal wordt dit gedaan in oude woningen waar het oud pleisterwerk is afgekapt.

Zorg er voor dat je muren zo goed mogelijk stofvrij zijn en en spuit ze voor je begint met de leem een beetje nat. Dit bevordert de hechting.

als er betonnen poutrellen zijn, haal je best een potje hechtingsmiddel bij eco-mat in zoersel.( redelijk duur)



ER wordt altijd in twee lagen gewerkt. de eerste laag wordt heel dun opgezet en moet je volledig laten drogen!

Als de eerste laag dan droog is ga je de tweede erop zetten. Wij doen dit met de plakspaan of spuiten dit er tegen. Daarna ga je met de rei de muur recht maken.

Voor het strak te krijgen ga je met het spaakmes de muur "dicht" trekken.

Dit laat je staan en de volgende dag ga je met een speciale spons sponzen.



Dit wordt gedaan om het strohaksel naar boven te halen.



hopelijk hebben jullie iets aan deze uitleg
 
Lid geworden
29 dec 2006
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben een cursus leembezetten gevolgd.



allez twee in feite, kwestie van zeker te zijn :D



der was telkens een heel deel praktijk bij dat je zelf kon proberen, legden ze de verschillende stappen uit, de materialen, het gerief,... echt een aanrader. een cursus was georganiseerd door Kamp C, de andere geloof ik door VIBE.



binnen een paar maand hopen we er zelf aan te beginnen,...
 
Lid geworden
18 aug 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
aangezien ik het niet zie zitten om de volledige leembepleistering zelf te doen (+/- 170 m²) heb ik een bepleisteraar gezocht die ons huisje kan komen bezetten. Om de kosten een beetje te drukken had ik wel graag geholpen met het sponzen.

Kan iemand mij er een idee van geven hoeveel werk dit is. Ik weet dat het sponzen van leem "arbeidsintensief" is, maar wat moet ik mij daar nu bij voorstellen. Hoeveel dagen (met hoeveel personen) zou dit in beslag nemen om die 170m² te sponzen? Is het sponzen moeilijk? en is het resultaat naar behoren wanneer je er geen ervaring mee hebt?

alle tips zijn welkom
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
nicov wrote:
der was telkens een heel deel praktijk bij dat je zelf kon proberen, legden ze de verschillende stappen uit, de materialen, het gerief,... echt een aanrader. een cursus was georganiseerd door Kamp C, de andere geloof ik door VIBE.



Heb je soms wat meer info hierover ? Een link naar dat Kamp C gedoe ? En wat betaal je dan voor zo'n cursus ?



Mag je dat eigenlijk na zo'n cursus op zelfstandige basis gaan doen bij andere mensen ? :?
 
Lid geworden
20 jan 2007
Berichten
534
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook zelf leemgestuct op onze natuurstenen massieve buitenmuren.

We hebben de materialen via www.kwartsenco.nl besteld en wel het volgende:

- een of ander kwartsspul als hechtingsmiddel op de natuurstenen

- dikke laag basisleem met stro in big bags

- dunne afwerklaag van gekleurde leem (met gemalen steensoorten in diverse kleuren).



Het opbrengen was vrij makkelijk: inderdaad eerst natmaken en daarna in niet te dikke lagen werken i.v.m. verzakken. Een niet perfecte afwerking qua relief vind ik zelf wel passen bij leemstuc en maakt het voor de doe-het-zelver zeker goed te doen. Als je een perfect strak resultaat zoekt is leemstuc misschien niet de meest ideale afwerking ook i.v.m. de kwetsbaarheid van het materiaal.



Om de kwetsbaarheid binnen de perken te houden is het belangrijk om de afwerklaag goed dicht/glad te sponzen en ronde hoeken te maken met redelijk grote radiussen (minimaal 5 cm).

Op sommige plekken hebben we kippengaas als wapening gebruikt.



Houd voldoende op kleur gemengde droge leem achter de hand om eventuele schades later zonder kleurverschil te kunnen bijwerken (zal zeer veelvuldig voorkomen!!).



Foto's van het resultaat:

leem1.jpg


leem2.jpg
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn momenteel bezig met het pleisteren van onze woning met leem (van ecom@).

Het opsponzen zou volgens een "professional" gemakkelijk zelf te doen zijn waardoor je idd héél wat centjes in je zak kan steken, want als je het volledig laat doen is het toch wel een redelijk duur iets/m².



Véél succes!!!



Greetz

Steven
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
103
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Kirsten en Steven,



Wat is het resultaat van de werken?

Is het idd zo gemakkelijk om het zelf te plaatsen?



Wij willen dit ook zelf doen, om zo geld te besparen. En ik ben dus benieuwd naar jullie ervaring.



Momenteel hebben we nog vocht in de muren. Moeten we wachten met leem te plaatsen?



groet,
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan