• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zelf installatie alarmsysteem

Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals de titel reeds zegt, zijn er hier mensen die zelf een alarmsysteem geinstalleerd hebben.

Ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt maar weining 'bruikbare' info gevonden.



Ik zou 3 bewegingsdetectoren willen installeren (huisdiervriendelijk) en 1 deuropenverklikkers (of hoe noem je dat)



ik zou zo graag mogelijk wired werken maar heb niet alle kabels voorzien dus enkele zaken zullen draadloos moeten.



We units hebben jullie gebruikt, waarop letten en zijn jullie tevreden ?
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
zelf een alarm plaatsen mag enkel als je geen buitensirene plaatst.



Best is om dit aan de proffesionals over te laten, het zal je een 1000 a 1500euro kosten en je krijgt nog eens korting op je verzekering ( en 6%BTW bij renovatie)
 
Lid geworden
14 nov 2011
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
zoals reeds gezegd, best laten plaatsen door een firma. zelf kabels leggen, alarmkabel 6x0.22 naar de detecties en naar de sirene. en men kan nog 50% inbrengen in de belastingen tot een max bedrag van 710€.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
wij zijn naar een alarminstallateur gegaan, hebben daar uitgetekend wat we nodig hadden, en hebben tijdens het trekken van de elektriciteit de alarmkabels ineens meegetrokken... Installatie daarna overgelaten aan installateur, want zoals hierboven gemeld, als je een buitensirene plaatst, mag je het zelf niet meer doen...
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
ik twijfel hier toch ook nog sterk aan om het volledig zelf te doen of gedeelte door installateur te laten doen.
 
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het eigenlijk niet mogelijk om (draadloos/goedkoop) zo enkele sensoren te plaatsen, en die dan een melding via sms of zo te laten geven,of een andere 'interne' melding, zonder buitensirene?
 

Telesmurf

Nieuw Lid
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier een systeem van Bosch Easy series ; 5 bewegingsdetectors (3 blue line + 2 professional), 3 rookdetectors in serie en 1 waterleksensor (op zolder bij zonneboiler).

Volledig zelf geplaatst en geconfigureerd + koppeling met centrale sturing voor licht/rolluiksturing bij afwezigheid (alarmsysteem ingeschakeld) en alles-aan bij alarmsignaal.



Ik heb de speaker van de buitensirene afgekoppeld (dus enkel lichtsignaal) maar wel twee binnensirenes geplaatst (redundantie).



Mits een basis in elektra en wat interesse in IT is dit best te doen. Persoonlijk was enkel de aansluiting van de detectors een beetje zoeken omwille van de sabotage detectie (2 extra weerstandjes in serie/parallel).



Je stopt uiteraard wel een pak tijd in het uitzoeken en extra zelfcontrole. Als het je dus enkel te doen is om iets uit te sparen, dan denk ik dat je beter montage en bekabeling zelf doet, en aansluiting + configuratie door professional laat doen.

Maar ik leer graag eens iets nieuws, dus ja :)
 
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Telesmurf;1693156 wrote:
Hier een systeem van Bosch Easy series ; 5 bewegingsdetectors (3 blue line + 2 professional), 3 rookdetectors in serie en 1 waterleksensor (op zolder bij zonneboiler).

Volledig zelf geplaatst en geconfigureerd + koppeling met centrale sturing voor licht/rolluiksturing bij afwezigheid (alarmsysteem ingeschakeld) en alles-aan bij alarmsignaal.



Ik heb de speaker van de buitensirene afgekoppeld (dus enkel lichtsignaal) maar wel twee binnensirenes geplaatst (redundantie).



Mits een basis in elektra en wat interesse in IT is dit best te doen. Persoonlijk was enkel de aansluiting van de detectors een beetje zoeken omwille van de sabotage detectie (2 extra weerstandjes in serie/parallel).



Je stopt uiteraard wel een pak tijd in het uitzoeken en extra zelfcontrole. Als het je dus enkel te doen is om iets uit te sparen, dan denk ik dat je beter montage en bekabeling zelf doet, en aansluiting + configuratie door professional laat doen.

Maar ik leer graag eens iets nieuws, dus ja :)



Telesmurf,



Oude topic even bumpen.



Kan je mij vertellen waar je de componenten van het BOSCH systeem gekocht hebt. Ik ben hierin wel geinteresseerd maar vind enkel een lijst met installateurs en tevens geen prijslijst.

Ben geïnteresseerd om idd een buitensirene enkel te gebruiken voor lichtsignaal en de sirene zelf af te koppelen. Hoewel ik de wetgeveing over buitensirenes en zelf plaatsen minder duidelijk vindt. Mag het nu of niet. Je riskeert wel een boete voor een vals alarm.



alle info welkom
 

Telesmurf

Nieuw Lid
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
De markt van Bosch Security is in België sterk afgeschermd. Kleine installateurs zijn vaak bereid om materiaal los te verkopen. Je kan dan een korting op de normale prijs krijgen van 10-20%.



Feit is dat je dan nog vrij veel betaalt in vergelijking met sommige buitenlands webshops. Mijn advies is dus om eens online rond te kijken in de buurlanden. Daar is alles vaak iets makkelijker te vinden ..
 
Lid geworden
1 nov 2012
Berichten
57
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zelf installeren zal voor een techneut mss geen probleem zijn.

Let wel op dat je bij een alarmsysteem steeds over een geheel "concept" spreekt.



Vooral opletten bij posities detectoren, afstanden, storende elementen ( open haard / verborgen waterafvoer of regenafvoer / etc...)



Denk ook dat je alarmsysteem in de meeste gevallen een gevoel van "veiligheid" moet geven, dus als het niet goed bedacht / geplaatst is & regelmatig eens een vals-alarm geeft ga je het systeem op termijn misschien helemaal niet meer gebruiken.



Vandaar dat een erkende installateur je toch steeds goed advies kan geven ivm type bekabeling, posities en bij problemen kan je steeds je installateur aanspreken.

( zie ook premies bij installatie )
 
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraagje hieromtrent, misschien beetje off topic maar het is te dringend.



Bekabeling voor rookmelders, leg ik die best naar de alarmcentrale of naar de Niko Home Control installatie? Ik stel diezelfde vraag ook in het NHC topic, maar hoop hier ook op een antwoord ;)



Dank !!
 

Telesmurf

Nieuw Lid
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kabels alle rookmelders naar alarm, deze verwerkt de inputs en beslist welke acties te ondernemen.

1 extra svv of alarmkabel kan je voorzien tussen alarmcentrale en Niko Home Control. Daarmee kan je dan interactie voorzien, bvb alle licht aan bij inbraak/brandalarm.
 
Lid geworden
12 feb 2009
Berichten
210
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb mijn alarm systeem zelf geplaatst, er is helemaal niks aan...

Als je een handleiding kan lezen kan je het gerust zelf doen....



Voor minder dan 500 euro kan je gerust doen wat je wenst en daarbovenop kan je er nog ip cams aansluiten die je van gelijk waar kunt bekijken.



Ik heb 2 outdoor cams + 1 indoor beweegbare cam die mij screenshots sturen bij beweging en die ik live kan volgen als dat nodig is....

Die kunnen ook aangesloten worden op gelijk welk alarm als bewegingsdetector...



2 draadloze bewegingsdetectors, 2 deurmagneten, 1 rookmelder en 1 oudoor PIR .



Het nadeel van draadloos is dat je de batterijen om de 2 jaar moet vervangen maar je kan het heel makkelijk zelf plaatsen... en hij geeft je aan als de batterijen bijna plat zijn...



Hiermee kan je heel wat geld uitsparen, maar je moet er wel wat tijd instoppen... maar zeker te doen voor de doe het zelver!!!!
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Welk systeem heb je dan zelf geplaats als ik vragen mag?



bedankt

J.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan