• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zelf halfmassieve parket plaatsen

xav

Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
99
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor mijn bovenverdieping zou ik graag mijn halfmassieve parket zelf plaatsen.



Zijn er mensen die me kunnen zeggen hoe ik hier best aan begin.



Ik zou de parket verlijmen op een anhydrietchappe en liefst de parket doorlopend plaatsen tussen de verschillende kamers.



Tips zijn welkom.
 
Lid geworden
14 dec 2007
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het beste is dat je een combinatie zoekt tussen de langste strook parket en de grootste kamer om te beginnen. Daar trek je een rechte lijn en die neem je als referentie om te beginnen. Van hieruit werk je naar alle kamers toe. Laat vooral aan de randen voldoende uitzettingruimte vrij zodat het de uitzetting van de parket gemakkelijk kan opvangen.



Wees er ook zeker van dat uw chappe voldoende, laat ons zeggen, kurkdroog is en stofvrij vooraleer je begint. Zie dat losliggende deeltjes weg zijn of uw parket knarst.
 

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Berichten
776
Waarderingsscore
0
Punten
16
we hebben de planken vloeren zelg gelegd. Uw project is makkelijker denk ik.



- Chappe droog

- stofzuigen, mag niet meer kraken

- GOEDE liojm gebruiken. 2 componenten. Is soms best duur, maar beter dat dan opnieuw doen he.

- toch zeker 1 cm van de muren afblijven. Hoewel het bij uw lamellenparket wss niet zo erg is dan massieve planken.



wij hadden ook wat zware dingen verzameld en die even op de plank laten staan. bv, 3 voorwerpen, als je dan aan de 4de plank komt de eerste terug gebruiken. Dan heeft het toch even goed gedrukt op de vloer.



succes.
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vergeet ook niet een mousse ondervloer te leggen, niet rechtstreeks verlijmen op de chape dus.
 

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Berichten
776
Waarderingsscore
0
Punten
16
West-Vlaming wrote:
Vergeet ook niet een mousse ondervloer te leggen, niet rechtstreeks verlijmen op de chape dus.



Bij lamelparket of plankenvloer wordt dit toch niet gedaan? Gaj e dan eerst de folie op de chappe lijmen en dan de planken op die folie? :roll:
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
xav wrote:
Ik zou de parket verlijmen op een anhydrietchappe en liefst de parket doorlopend plaatsen tussen de verschillende kamers.



Tips zijn welkom.



Parket rechtstreeks lijmen op anhydrietchape is nog idealer dan op gewone chape; bij gewone chape moet je opletten dat die niet te korrelig is, en dat risico of probleem heb je bij anhydriet niet.



Doorlopend plaatsen : zou ik toch niet doen. Bij ons loopt er ook parket door in alle kamers van de verdieping, maar de planken stoppen wel bij de deuropening, en in die deuropening ligt dan een plank dwars en een mm of 2 hoger dan de rest van de vloer. Nauwelijks zichtbaar, visueel helemaal geen breekpunt, maar wel zekerder om de deuren (die perfect aansluiten als ze dicht zijn) niet te laten slepen over vloer bij het openen.

(als het niet duidelijk is wat ik zeg, wil ik desnoods wel een foto trekken ;-)).



West-Vlaming wrote:
Vergeet ook niet een mousse ondervloer te leggen, niet rechtstreeks verlijmen op de chape dus.



Neen. Mousse (lees : geluiddempende onderlaag) wordt enkel gebruikt bij zwevende plaatsing, omdat op deze laatste voetstappen al gauw een enerverend tikkend geluid geven. Dat probleem heb je bij rechtstreekse verlijming op chape helemaal niet.
 

xav

Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
99
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jansenius, mijn deuren zou ik toch minimum 5 mm boven vloer laten komen, dit omdat ik zal werken met een balansventilatie en geen roosters in mijn deuren wil. Dus slepen zullen deze zeker niet doen.



Als je wil mag je me toch eens een foto doorsturen van jou oplossing voor een uitzetvoeg.





West- vlaming, wat is de reden om een mousse te plaatsen, dit lijkt me niet logisch
 

Tho

Lid geworden
24 okt 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die oplossing met die mousse vind ik ook maar bizar...



Waar je wel op moet letten, is dat een anhydrietchape een soort cementhuidje vormt bovenaan. Als je daarop gaat tegelen moet dit er sowieso eerst afgeschuurd worden. Ik weet niet of dit ook het geval is voor parket, maar ik vermoed van wel.



Ivm de lijm: Mapei heeft daar heel goede lijmen voor: zowel in 2 als ik 1 component. Persoonlijk zou ik voor de 1 component gaan (Ultrabond p990 1K). Die wordt door de meeste parketleggers in België gebruikt.



Succes
 

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Berichten
776
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb de Soudal 2K gebruikt, mijn moeder een paar jaar terug de Bona S760 oid. Alle 2 nog geen problemen.
 

xav

Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
99
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij zitten ook met een overgang tussen een keramische vloer en de parket,

wat is er hiervoor beschikbaar op de markt?



Wat hebben jullie gebruikt, hebben jullie hier foto's van?
 

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Berichten
776
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hadden ook dat op voorhand voorzien. Je hebt van die metalen latjes zo om af te werken.. niet mooi vindne we.



We hebben toen voor horizontale plintjes gekozen. 3cm breed, 4mm hoog. De bovenkant van de ´plintjes´ staat gelijk met de vloer in de hal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan