Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

zelf batterij installeren

• Tags batterij knx smart home zonne-energie zonnepanelen
  • Lid geworden
    25 jul 2026
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    hi allen!

Ik ben elektricien in bijberoep, maar heb weinig ervaring met PV en batterijen.
    Ook ben ik heel into automatisaties KNX ( draait mijn bijberoep rond ), en ook goed gekend met HomeAssistant.

Nu, wij beginnen met onze totaalrenovatie in december, en de dakwerker zal panelen installeren (weet nog niet goed welk merk en welk paneel), en zal zorgen dat ik die kan aansluiten in de technische ruimte.

Ik zoek dus advies voor welk merk/type ik in overweging zou moeten nemen voor hetgeen dat ik zoek.

Wat zoek ik?
    • optie om te handelen met een dynamisch tarief (op het net wanneer stroom duur is, van het net als ze goedkoop is)
    • modulair uit te breiden (we weten nog niet wat ons verbruik gaat zijn, dus klein beginnen)
    • een UI zou leuk zijn, eentje waar we inzichten krijgen van wat opgewekt wordt, waar hoeveel stroom naartoe gaat etc, maar dit is niet noodzakelijk omdat ik dat via KNX wel wat kan afhandelen en dashboard kan vibecoden om via homeassistant dan wat te tonen.
    • AI koppeling, bedoelende een soort inzicht krijgen over hoe de installatie geoptimaliseerd kan worden, automatisch handelen adhv verschillende factoren, ...
    automatisaties waar ik aan denk:
    • airco aan als de zon schijnt, batterij vol is, en op net zetten niet voordelig is
    • ketel van aantal honderd liter laten opwarmen als batterij vol is, zon schijnt, en net niet voordelig is
    • stroom van net halen om batt op te laden als stroom goedkoop is overdag
    • ...
    Ik heb Sygenergy al voorgesteld gekregen van een installateur, maar wow, wat een duur systeem. doet wel alles wat ik wil.

Merci!

Je vraag is wel wat chaotisch als ik eerlijk ben.
    De titel is "zelf batterij installeren"
    Dan begin je over panelen?