Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

zelf batterij installeren

• Tags batterij knx smart home zonne-energie zonnepanelen
  • Lid geworden
    25 jul 2026
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    hi allen!

Ik ben elektricien in bijberoep, maar heb weinig ervaring met PV en batterijen.
    Ook ben ik heel into automatisaties KNX ( draait mijn bijberoep rond ), en ook goed gekend met HomeAssistant.

Nu, wij beginnen met onze totaalrenovatie in december, en de dakwerker zal panelen installeren (weet nog niet goed welk merk en welk paneel), en zal zorgen dat ik die kan aansluiten in de technische ruimte.

Ik zoek dus advies voor welk merk/type ik in overweging zou moeten nemen voor hetgeen dat ik zoek.

Wat zoek ik?
    • optie om te handelen met een dynamisch tarief (op het net wanneer stroom duur is, van het net als ze goedkoop is)
    • modulair uit te breiden (we weten nog niet wat ons verbruik gaat zijn, dus klein beginnen)
    • een UI zou leuk zijn, eentje waar we inzichten krijgen van wat opgewekt wordt, waar hoeveel stroom naartoe gaat etc, maar dit is niet noodzakelijk omdat ik dat via KNX wel wat kan afhandelen en dashboard kan vibecoden om via homeassistant dan wat te tonen.
    • AI koppeling, bedoelende een soort inzicht krijgen over hoe de installatie geoptimaliseerd kan worden, automatisch handelen adhv verschillende factoren, ...
    automatisaties waar ik aan denk:
    • airco aan als de zon schijnt, batterij vol is, en op net zetten niet voordelig is
    • ketel van aantal honderd liter laten opwarmen als batterij vol is, zon schijnt, en net niet voordelig is
    • stroom van net halen om batt op te laden als stroom goedkoop is overdag
    • ...
    Ik heb Sygenergy al voorgesteld gekregen van een installateur, maar wow, wat een duur systeem. doet wel alles wat ik wil.

Merci!

Je vraag is wel wat chaotisch als ik eerlijk ben.
    De titel is "zelf batterij installeren"
    Dan begin je over panelen?
    Dan begin je over het handelen met een dynamisch tarief
    Modulair uitbreiden , wat wil je dan uitbreiden, de panelen, de batterijen, de omvormer??
    Dan begin je over een ui, maar van wat?

Vervolgens stap je over op automatisaties die je wenst?

Je vraag is wel wat chaotisch als ik eerlijk ben.
    De titel is "zelf batterij installeren"
    Dan begin je over panelen?
    Dan begin je over het handelen met een dynamisch tarief
    Modulair uitbreiden , wat wil je dan uitbreiden, de panelen, de batterijen, de omvormer??
    Dan begin je over een ui, maar van wat?

Vervolgens stap je over op automatisaties die je wenst?
    Sorry dat het zo over komt. mijn vraag zit in het midden, ik zoek advies voor merken/modellen van batterijen die ik kan installeren die het mogelijk maken om de dingen te doen die ik wil doen. Is dit wat duidelijker?

2 opmerkingen;
    - uitbreiden is nauwelijks mogelijk. Batterijen bijplaatsen in serie of parallel op batterijen die al enige tijd draaien zal altijd zorgen 'tegenwerking' tussen de batterijen. Alsof je batterijen van verschillende capaciteiten gaat combineren.
    - lees je in over modbus en HA.
    Al zou je over de automatisering in je woning misschien 1 systeem moeten kiezen en daarop focussen.

2 opmerkingen;
    - uitbreiden is nauwelijks mogelijk. Batterijen bijplaatsen in serie of parallel op batterijen die al enige tijd draaien zal altijd zorgen 'tegenwerking' tussen de batterijen. Alsof je batterijen van verschillende capaciteiten gaat combineren.
    - lees je in over modbus en HA.
    Al zou je over de automatisering in je woning misschien 1 systeem moeten kiezen en daarop focussen.
    Oh echt? Dus (slecht voorbeeld) dus bvb een 2tal modules van het sigenergy pakket installeren nu, en 1jaar nadien exact dezelfde module bijkopen is een issue dan? Hoe uit zich dat juist?

Regio?

Je kan mijn topic eens doorlezen, ik moet binnenkort weer eens updaten, bijna alles rond, maar druk met alle andere werken.

Er is een langere staart op tweakers over zelf batterij installeren in België- lees door de keuring geraken.

Daar is wel wat tijd in gekropen 😇 Soms te theoretisch, in praktijk kan er al wel iets tussen de vingers worden gezien.
    Dit gaat mn leidraad worden! Top artikel

Ik heb recent een solis omvormer met dyness batterij zelf geplaatst. Makkelijk te doen zonder veel speciale kennis

1jaar nadien exact dezelfde module bijkopen is een issue dan?
    Moet bijgeplaatst worden, herkeuring, van Pylontech bvb moet de nieuwe als 1e geplaatst worden, hoe wordt de SOH berekend? Eerst volladen van alles apart zodat de SOC effen is van alle modules...
    Soms wordt dit al moeilijk qua gewicht als een blok 45kg/125kg weegt, moet ge in 't begin al rekening gaan houden hiermee.
    Als je de batterijen zelf plaatst via uw zaak hou dan rekening met Bebat als je in 't buitenland koopt, anders zou ge nog wel eens ferm in uw haar kunnen krabben "moest dat uitkomen", alsook wordt die verplichting blijkbaar nog wat strenger vanaf februari 27? (mail van gehad maar nog niet echt ingekeken)

Ikzelf zet Solis, hun app is duidelijk, EMS is chill in te stellen, tarieven kunnen ingesteld worden via leveranciers, batterijen zijn relatief goedkoop (of Dyness), geïntegreerde UPS,...

Via HA vermoed ik dat ge dan relatief simpel die automatiseringen in kunt zetten, maar dan zit je natuurlijk met "2" slimme systemen en kan dat wel zijn dat dit gaat tegenwerken?

Ik heb recent een solis omvormer met dyness batterij zelf geplaatst. Makkelijk te doen zonder veel speciale kennis
    Ik zie helaas te veel bugs/onzin in de Solis software om het aan te raden.
    Vooral omdat ze geen enkel inzage geven in bugs en inhoud software versies -die te pas en onpas komen- zijn ze af te raden. Helaas maar ontdekt na aankoop.

Ik ben fan van Victron: modulair en open systeem, compatibel met eender welke 48-51V batterijen. Komen van de zeevaart, dus imo bewezen staat van dienst en focus op robuustheid. Standaard optie tot eilandwerking. Bijkomend voordeel: Nederlands merk, ook al gebeurt er veel daadwerkelijk productie in het buitenland. R&D en software zit nog steeds in NL.

Nadeel: ingewikkelde installatie voor een leek, duurdere inverters, maar goedkope batterij uitbreiding compenseert dit ruimschoots. Mijn 48kWh heeft mij €4500 gekost (inc. btw, exc. inverters, kabels), off-the-shelve gaat dit eerder €6000 zijn.

Geen fan van Pylontech vanwege de horror garantieverhalen en 15S configuratie ipv meer gangbare 16S.

Deels waar, maar eerder dan door mogelijks capaciteitsverschil van de nieuwe batterij: de extra capaciteit gaat onbenut blijven.

Dit is grotendeels bepaald door welk systeem je hebt en hoe het batterij management werkt. Als je vendor locked bent, heb je weinig keuze en klopt je verhaal 100%.

Vooral omdat ze geen enkel inzage geven in bugs en inhoud software versies -die te pas en onpas komen- zijn ze af te raden. Helaas maar ontdekt na aankoop.
    Ik heb zelf een S5 die stand-alone werkt met een PV string erop en een 16kWh batterij en aparte Eastron energiemeter via modbus verbonden.
    Staat op zelfconsumptie ingesteld, zelfs niet verbonden met internet.
    Doet perfect wat die moet doen zonder enig probleem.

Maar echt 0,0 problemen. Ik lees de data uit via modbus in Loxone.

oh echt? zijn dit breaking bugs of minor bugs.

oh echt? zijn dit breaking bugs of minor bugs.
    Je mag zelf oordelen;
    -AI modus en peak shaving en de bijhorende Baseline SOC werken niet correct (lees peak shaving in AI modus is niet bruikbaar).
    - in AI modus self use, tijdens de duurste feedin uren je overschot in net sturen; als je de ingestelde SOC haalt gaat het toestel niet terug naar self use, maar laat die het huis 100% van het net werken (net op de duurste uren). Je kan dus niet op het AI systeem leunen om énergie terug te sturen.
    - wanneer batterij op de laagste limiet komt, gaat het toestel op vol vermogen de batterij van het net laden. Laten we zeggen dat dit een ongedocumeerde feature is van het pylontech protocol. De handleiding zegt hier niets over. En het geeft ook de zwakte weer van hoe de Solis werkt; nergens een logging van de verschillende acties die de omvormer doet... door te voorkomen dat de batterij heel laag gaat voorkom je dit natuurlijk. Maar het had natuurlijk ook in de handleiding kunnen staan.

Los van het feit dat support altijd eerst firmware wil updaten, en beloofd dat het probleem dan opgelost is wat natuurlijk nooit is (want ze weten niet wat in welke versie zit).
    Ik krijg onzin van support over wat ik hoe wijzigen of niet kan wijzigen (hier in de context van peak shaving en bijhorende SOC).

Daarnaast zijn er veel verhalen van geforceerde updates waarbij er instellingen verloren gaan bin gebruikers en het totaal gebrek aan gedeelde bugs en beschrijving van de firmware versies.

De basis wat het toestel moet doen werkt wel correct. Maar je verwacht dat de software doet wat beschreven is, en dat relevante gedrag beschreven is (zoals geforceerde op vol vermogen de batterij laden wat je piekvermogen voor die maar natuurlijk om zeep helpt).

- wanneer batterij op de laagste limiet komt, gaat het toestel op vol vermogen de batterij van het net laden. Laten we zeggen dat dit een ongedocumeerde feature is van het pylontech protocol. De handleiding zegt hier niets over. En het geeft ook de zwakte weer van hoe de Solis werkt; nergens een logging van de verschillende acties die de omvormer doet... door te voorkomen dat de batterij heel laag gaat voorkom je dit natuurlijk. Maar het had natuurlijk ook in de handleiding kunnen staan.
    Jij hebt een S6 vermoed ik, want mijn S5 heeft geen AI mode.
    Maar bovenstaande feature heeft de S5 ook en standaard staat die op 5kW laden (omvormer is 5kW). Dit is om diepe ontlading van de batterij tegen te gaan als er dagen lang geen minimum SoC gehaald kan worden en de omvormer de batterij stilletjes leeg trekt.
    Maar ik kan instellen wat mijn min SoC is (12%) en wanneer de omvormer de batterij moet beginnen laden (7%), met welk vermogen (5000 > 250W gezet) en tot aan welke SoC die dan moet laden (12%)
    Nogmaals, ik spreek over de S5, niet over de S6. Maar ergens moet dat toch in de handleiding en het installateurmenu zitten?

Jij hebt een S6 vermoed ik, want mijn S5 heeft geen AI mode.
    Maar bovenstaande feature heeft de S5 ook en standaard staat die op 5kW laden (omvormer is 5kW). Dit is om diepe ontlading van de batterij tegen te gaan als er dagen lang geen minimum SoC gehaald kan worden en de omvormer de batterij stilletjes leeg trekt.
    Maar ik kan instellen wat mijn min SoC is (12%) en wanneer de omvormer de batterij moet beginnen laden (7%), met welk vermogen (5000 > 250W gezet) en tot aan welke SoC die dan moet laden (12%)
    Nogmaals, ik spreek over de S5, niet over de S6. Maar ergens moet dat toch in de handleiding en het installateurmenu zitten?
    Ik vond nergens het vermogen bij een forced charge. Wel idd tot welke SOC er terug geladen wordt.

Walter

-AI modus en peak shaving en de bijhorende Baseline SOC werken niet correct (lees peak shaving in AI modus is niet bruikbaar).
    De Solis instellingen zitten wel onduidelijk in elkaar op sommige plaatsen, maar mits correct ingesteld, lukt dit wel. Vooral op de omvormer zelf valt dit nog goed mee.q
    - wanneer batterij op de laagste limiet komt, gaat het toestel op vol vermogen de batterij van het net laden.
    Ge kunt daar toch een forcecharge limiet op instellen? Ikzelf zet dit altijd op 500W om nooit een piek te trekken, en dat werkt naar behoren.

Ik zou net zeggen dat ik er content mee ben dat ik net zoveel kan gaan inzien en aanpassen naar mijn behoefte, de AI/EMS geeft ook altijd duidelijk mee "omvormer doet dit op [tijdspanne] want [reden]", altijd alles aanpassen vanop afstand,...

Ik moet wel toegeven dat sinds hun "vernieuwde app" het heel wat zoeken is geworden, de oude versie is veel duidelijker daarvanswege, de laatste 2 maand merk ik ook wel "veel" onverklaarbare bugs op (EMS kan enkel geprogrammeerd worden in "dark mode" en niet in de oude versie? Wtf waarom?)
    Ze zijn wat op zijn "Smappee's" gaan werken door bijna maandelijks wat aan te passen in hun apps waardoor de interface wat ambetant wordt om mee te werken.

Ik moet wel zeggen dat ik als installateur véél meer kan gaan doen/inzien met mijn installaties dan als simpele gebruiker, ook al ziet het er exact hetzelfde uit.

Terug
Bovenaan