• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Zekeringkast in wasplaats

Rodenbak

Nieuw Lid
Reaction score
8
Iemand die weet of het (anno 2023) nog verstandig is om een zekeringkast in een wasplaats te hangen? De wasmachine zou op 3m afstand komen, en er lopen cv leidingen op iets minder dan 2m die daar doorgekoppeld worden naar de ketel.

Het wordt een volledig nieuwe installatie die dus ook zo moet gekeurd worden. Ik zou gewoon geen risico nemen en de kast ergens anders plaatsen, maar dat is zo simpel niet. De wasplaats ligt vrij centraal in de woning en wat de andere geschikte ruimtes betreft blijft enkel de woonkamer nog over, en daar moet je vrije ruimte voor opofferen die er al nauwelijks is door de grote ramen + een nieuwe kabel van +-15m trekken naar de meter, terwijl in de wasplaats geen nieuwe kabel nodig is. Het is ook gewoon veel lastiger om alle kabels naar daar te krijgen.

Rampzalig is het niet, maar het zou wel zonde zijn. Hoe moeilijk zouden keurders daarover doen? Als 8 op de 10 er geen probleem van maakt, dan kan ik nog altijd een andere vragen indien nodig lijkt me? Ik zie zelf ook niet meteen het gevaar ervan. De ruimte is goed verlucht, de kast komt op WBP multiplex, bij breuk van een cv-leiding kan geen water rechtstreeks aan de zekeringkast komen (er zit een schouw tussen), en de veranda grenst eraan die 20cm lager ligt. Dat zijn zaken die voor de keurder ook wel meetellen hoop ik?

Dat mag gewoon hoor. Niet onnodig moeilijk maken.
Echt? Ik dacht dat het strikt genomen niet in een vochtige ruimte mocht, en een wasplaats dus wel zo beschouwd wordt. Maar het is geen badkamer natuurlijk, dus ik denk dat het idd niet zo'n probleem zal zijn.

De zogenaamde "vochtige ruimtes" (uitwendige invloedsfactor BB3 - ondergedompelde huid --> absolute conventionele grensspanning 12V) zijn die waar baden en stortbaden (=douches) in staan.

Een wasplaats waar een wasmachine staat, lijkt me daar niet onder te vallen.

Verder betwijfel ik ook of je in een badkamer geen zekeringkast mag plaatsen. Ik zou denken dat dat wel mag als je zekeringkast de juiste IP graad heeft voor het type volume waarin hij zich bevindt. Eigenlijk gewoon dus dezelfde regels als de vereisten voor stopcontacten/verlichtingen in een badkamer.

Verder betwijfel ik ook of je in een badkamer geen zekeringkast mag plaatsen. Ik zou denken dat dat wel mag als je zekeringkast de juiste IP graad heeft voor het type volume waarin hij zich bevindt. Eigenlijk gewoon dus dezelfde regels als de vereisten voor stopcontacten/verlichtingen in een badkamer.
Neenee, geen borden in vochtige ruimte, altijd zo geweest, al weet ik niet juist waar dat in het nieuwe AREI staat.
Maar voor de rest klopt uw uitleg wel, dus in een wasplaats is geen probleem.

Je verwart waarschijnlijk een vochtige ruimte ifv ventilatie met vochtige ruimtes voor elektriciteit.
In wasplaats is geen probleem. Je moet natuurlijk geen koppeling of collector er vlak boven zetten, dat is dan weer gezond verstand. 😁

Geen idee van waar ik het gehaald heb, maar des te beter dat het gewoon mag. Weer een zorg minder. Bedankt voor de hulp!

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief