• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zekeringen te kort, extra 16A of extra 20A?

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Huidige kast heeft 3 rails.
Van de 3 rails zijn er 2 in gebruik.
Onderste achter 300ma differentieel
Middelste achter 30ma differentieel

Ik heb dus nog plek voor 9 extra zekeringen op de bovenste rail.

Vandaag voor circuit van de WC de laatste beschikbare zekering gebruikt.

Nu, alle "grootverbruikers" zijn reeds voorzien van een 20A zekering. (we koken op gas, maar er is wel een 32A niet-aangesloten zekering voorzien)

Het enige wat ik nog moet aansluiten, is de badkamer, en daar voorzien we enkel 1 stopcontact in de "lavabokast", en de verlichting daar.
De kabels liggen klaar, telkens 3G2.5 XVB.

Verwarming in de badkamer gaat via een infraroodpaneel, 600Watt ( https://www.coolblue.be/nl/product/820874/eurom-mon-soleil-601-wi-fi.html )
Dus als ik even reken, met 16A maximaal, kan de madam haar verwarming & haardroger nog steeds gelijk gebruiken.

Ziet iemand een reden om nog extra 20A zekeringen te voorzien?
Prijs voor 16 en 20A zekering is op een paar cent na gelijk.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
De TS wil toch gewoon weten: Welke extra zekeringen moet ik plaatsen om in de toekomst eventueel nog iets extra te kunnen aansluiten zonder dat ik mijn elektrisch bord verder moet gaan bekabelen...
Ik zou in jouw geval, x-aantal automaten van 16A steken (ik heb het gevoel dat jij dat zelf voldoende vindt) en 1 3F automaat van 20, 25 of 32A. Hou er rekening mee... Als je later bijvoorbeeld een videofoon zou steken, dat daar ook modules in het bord voor moeten (kunnen) gestoken worden, dus een beetje vrije ruimte kan geen kwaad. Bij ons was die videofoon 6 modules dacht ik
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Je zal in een badkamer niet rap boven de 16A gaan, neen. Je kan daar dus perfect een 16A automaat voor gebruiken, net als voor zowat elk stopcontact in de woning, zelfs die van vaatwas, wasmachine, droogkast en waarschijnlijk ook de ovens. Meer is zelden nodig.
Voordeel bij 16A is dat je bij gemengde circuits gewoon met normale enkelpolige schakelaars mag werken (weliswaar op 2,5mm2).
Haardroger + elektrisch vuur = gedaan
Hoe lang gebruik je jouw haardroger ?

Een automaat van 16 valt heus niet uit op 16,2 A op 5 min

Daar bestaan curves van met tijdsduur van uitvallen tov de stroom die erdoor gaat

Verwarming trekt ook niet continu max stroom
Tenzij je de thermostaat op 45 gr zet natuurlijk ?
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Welja, maar zelfs als die niet direct uitvalt lijkt het me geen goed design om daarmee voort te gaan :)

Maar zoals eerder aangegeven, verwarming op appart circuit.

De haardroger is 2400W, meer dan ik dacht!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als je wil dat die sneller uitvalt, dan plaats je een 10A met 2.5mm² bekabeling, dan ben je zeker
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik zou ook eens naar de draadsectie van je badkamermeubel kijken. In het verleden (+/- 10 jaar geleden) heb ik een meubel gehad met verlichting en stopcontact dat was uitgevoerd met 1,5mm2 bekabeling.
Werd toen afgekeurd omdat het was afgezekerd met 20A.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan