• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zekering springt af zonder verklaring

Lid geworden
5 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal!

Ik zit al enkele dagen met een wel zeer vreemd probleem:

Ik heb een blokhut in mijn tuin geplaatst met de nodige elektrische installatie. Hiervoor heb ik op de kabel die al vanuit de hoofdkast naar het tuinhuis liep een aparte kring geplaatst. Zo heb ik een kleine schakelkast in het tuinhuis geplaatst met daarin 3 zekeringen: één voor de buitenverlichting aan het tuinhuis, één voor de 5 lampen (en bijbehorende schakelaar dus) in het tuinhuis en één voor de 8 stopcontacten die in het huisje voorzien werden.

Sinds Januaro (2015) heb ik het mysterieuze probleem dat de zekering in de hoofdkast in huis -die dus bestemd is voor het tuinhuis- afspringt. Het mysterieuze gaat schuil daar dit telkens op willekeurige momenten afspringt wanneer ik zelfs niet aan het werk ben in het tuinhuis... 

Op zich doet dit denken aan een geval van kortsluiting maar ik heb heel de installatie in het tuinhuis met een vriend uitgemeten en alles blijkt te kloppen. Een andere mogelijkheid is overbelasting, maar het straffe is dat er nooit toestellen of ook maar iets kleins van verbruik aanliggen wannneer deze afspringt. Ik heb de 3 zekeringen in het tuinhuis al eens afgezet van de week toen ik voor een paar dagen op verlof was. Ik kom thuis en opnieuw ligt de zekering voor de kring van het tuinhuis in de hoofdkast af... terwijl de 3 zekeringen aflagen en er dus nergens verbruik op deze kring zat..

Moesten jullie het je afvragen, ook mijn differentieel in de hoofdkast springt niet af. En de installatie werkt weer perfect normaal na opzetten van de zekering totdat die weer op een random moment (bv 's nachts) weer eens afspringt.

Iemand enig idee of tips??

Dank bij voorbaat!!

Als het probleem zich voordoet wanner de 3 automaten in je tuinhuis uit staan, dan lijkt het mij vrij logisch dat het probleem zich bevindt in de kabel tussen de hoofdkast en het tuinhuis. Wat ik zou proberen:

1. Koppel die kabel eens helemaal af in de hoofdkast. Als de automaat dan nog springt, dan is hij gewoon defect. Anders:
2. Koppel diezelfde kabel helemaal los aan de kant van het tuinhuis. Als de automaat dan terug springt, dan is er zeker iets mis met die kabel en kan je hem best vervangen (indien mogelijk).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan