• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zehnder comfoair Q450 met ePM1 filter en toch fijnstof?

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
Passiefbouw (luchtdicht 0,2ach/h) met Q450 toestel. In de aanvoer heb ik ePM1 (origineel) filter gestoken. Maar op de luchtkwaliteitsmeter (Aeros) is het fijnstofniveau ver boven de advieswaarde WHO. Als ik zo even snel zoek meetstations in de buurt dan is er geen verschil tussen buitenlucht en binnenlucht ondanks ePM1 filter. Heeft iemand dezelfde ervaring? Of iemand wel goede ervaring dat een ePM1 filter? We bewonen de woning nu ongeveer een maand.

Screenshot_20240308_175253_Aeros.jpg

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Kan je de filter er eens uit halen om het verschil live te zien?

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
dat zou ik kunnen maar er zijn altijd fluctuaties en het duurt 2 uur om alle lucht te verversen. Dan weet ik niet of de filter de oorzaak is van de stijging of gewoon een fluctuatie. Ik ben eerder op zoek naar iemand die thuis een gelijkaardig setting heeft. Dan moet ik de oorzaak zelf niet zoeken. Veel kan het niet zijn. Ofwel filteren de filters niet, ofwel meet de sensor niet correct ofwel komt het stof opeens van ergens opwaaien door de zon die de woning opwarmt.

We hebben hier ook een kookplaat (atag) met fijnstoffilter. Als ik die een tijdje laat draaien, zie ik ook geen verschil. Maar als we vlees bakken en iets te geweldig zijn dan geeft de meter wel een spectaculaire stijging aan die dan geleidelijk zakt. Zal eerst eens de fijnstofmeter op m'n werk meebrengen om te kijken of de meetwaarden min of meer gelijk zijn.

Het is alsof de filters niet filteren.

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
114
Punten
43
Hier hangt er een PM2.5 en PM10 sensor in de keuken. Koken is een enorme toename in fijnstof, ondanks dampkap aan.
Onze buitensensor staat wel in een muurserre, die momenteel dicht staat. Waardes binnen zijn erg veel beter dan buiten.
Binnen PM2.5 = 6 µg/m³
Buiten PM2.5 = 11 µg/m³

Bij koken gaat het naar 175 µg/m³.
Dampkap gaat naar buiten, filters ventilatie (D) zijn de standaard filters.

Binnenwaardes zijn wel stukken beter dan buitenwaardes.

• Leuk
Waarderingen: BnB2

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
ik heb deze morgen de fijnfilter toch eens vervangen door een groffilter. Geen verschil. Intussen zijn de waardes weer normaal
@Maarten. Welke sensor gebruik jij?

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
ik heb mijn meter eens even buiten gezet:
Screenshot_20240310_172321_Aeros.jpg
En ook volgende grafiek voor de volledige dag. Eerste piek is bakken van spek. 2de piek is meter die buiten staat. 3de piek is bakken van balletjes gehakt.
Screenshot_20240310_205218_Aeros.jpg

ePM1 filter gedurende 2 uurtjes verwisselen met G4 filter heeft geen zichtbaar verschil (op het eerste zicht. HEt kan zijn dat de buitenlucht ook beter was op het moment van het wisselen... )

Dampkap is hier atag downdraft met fijnstoffiler.

Na wat verder zoeken zijn de filters van ventilatie ePM1 50%. Dus kan wel kloppen dat er maar grofweg de helft van het fijnstof wordt tegengehouden.

De gemeten waarden zijn wel hoog (zowel buiten als binnen). Dus ofwel is er hier lokaal ergens meer vervuiling ofwel werk mijn meter niet goed.

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
114
Punten
43
Mijn spek en ei gaf onderstaande piek: 51 µg/m³.
Dan middag eten: 2x vlees in de pan (1x voor zondag, andere voor (diepvries) potjes).

1710140208257.png

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik moet spontaan aan Rik Torfs denken, “Leven kan dodelijk zijn”.

Merk op dat ondanks alle negatieve berichtgeving dat de gemiddelde levensverwachting jaar op jaar stijgt en volgens een klein weggemoffeld artikel in de Standaard van enkele maanden geleden, de luchtkwaliteit steeds verbeterd.

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
getest met kaiterra PM2,5 meter en het is niet de meter die stuk is maar de luchtkwaliteit die slecht is. Buiten 80µg/m³ en binnen 30µg/m³. de F7 filters verwijderen dus ongeveer de helft van het fijnstof. Als de luchtkwaliteit lang zo slecht blijft dan maar een F9 filter in filterbox in toevoerkanaal steken.
Het valt mij hier wel op dat we spreken over vlees bakken. Misschien toch eens veggie overwegen?
twas feest zondag :p. Bij een stoofpotje stijgt pm2.5 ook niet :p.
Merk op dat ondanks alle negatieve berichtgeving dat de gemiddelde levensverwachting jaar op jaar stijgt en volgens een klein weggemoffeld artikel in de Standaard van enkele maanden geleden, de luchtkwaliteit steeds verbeterd.
mijn aandacht is getriggerd omdat de meter hier sinds kort in het rood gaat en blijft (we wonen maar een goeie 2 maand in de woning) Ik dacht misschien een fout in de filter of meter defect. 80µg PM2.5 is toch 16 keer advieswaarde WHO.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
ik heb mijn meter eens even buiten gezet:
Bekijk bijlage 100994
...
als de hoge waarde, buiten is: ik denk niet dat je veel meer mag verwachten binnen.

Wat ga je doen in de zomer; gesloten binnen verder blijven leven of toch ramen en deuren open als het weer dat toelaat?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan