• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zeer laattijdige oplevering tuinhuis/oplevering

Lid geworden
12 dec 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen

Hele tijd geleden tekenden we een contract voor een tuinhuis/poolhouse op maat in Thermo Ayous.
Deze zou initieel geplaatst worden in maart 2024, dat werd uitgesteld naar uiteindelijk augustus 2024 (dat was vervelend, maar daar wil ik niet over klagen).
Ze zouden het plaatsen in 3 werkdagen begin augustus.

Plaatsing ging op zich vrij vlot, maar de afwerking was ofwel onvolledig ofwel totaal beneden het verwachtte niveau.
Tussen augustus en september zijn ze nog enkele keren terug gekomen om zaken af te werken die ze nog moesten doen, maar ook deze keren werd het eigenlijk nooit echt afgewerkt en bleef het gewoon halfweg liggen. Eindfactuur werd uiteraard wel al meteen gestuurd na die paar dagen in augustus maar die heb ik nog niet betaald.

Ondertussen zijn we 4 maand na wat de oplevering had moeten zijn. Bepaalde zaken zijn gewoon niet afgewerkt (ledstrip moet nog worden geplaatst, profielen voor ledstrip zijn er ook nog niet) maar zijn er ook al andere zaken kapot: ledstrip aan buitenkant is kapot en ook de deur van het tuinhuis kan niet meer open door het - hoop ik - vochtige weer.

Ik heb afgelopen periode al heel wat mails en telefoon gedaan, zelfs per mail bijna gesmeekt dat die projectleider langskwam dat we er samen eens konden doorlopen. In het hele traject heb ik hem 1x heel kort gezien en ook nu heeft hij hier gewoon niet op gereageerd.

Nu ben ik het gewoon beu. Ik vind het amateuristisch en ben ook van mening dat ze absoluut niet hun best doen om dit af te werken.

Ik begin mij ook wel af te vragen of we een schadevergoeding kunnen eisen hiervoor? Dergelijke constructie zou een levensduur hebben van 20-25 jaar. 25 jaar x 12 maand = 300 maanden. Afgelopen 4 maanden hebben we helemaal niets aan ons tuinhuis gehad: we hebben het zelf niet kunnen afwerken (tegelen, ... ) of 'genot van gehad'. Met andere woorden: 4 van die 300 maand zijn we kwijt. Kan ik een schadevergoeding eisen van het totaalbedrag gedeeld door 300 maal 4 voor de verloren tijd dat de constructie er wel al staat of gaat dat te kort door de bocht?

Heel de situatie is wel vervelend, want doordat dit niet afgewerkt geraakt is ook onze volledig planning voor de verdere aanleg van de tuin in het 100 gelopen. We hadden een plan om volledig klaar te zijn voor de zomer 2025 maar dit zal sowieso niet meer lukken.

Bedankt voor de info!
Mvg

Je kan misschien dit topic - dat ik een tijdje geleden heb geopend - even doornemen, dan weet je pas wat laattijdige oplevering is... Ik hoop dat het voor jou niet dezelfde weg opgaat want bij mij geraakt het gewoon niet in orde, nog steeds niet en ik veracht het ook niet meer.

Ik begin mij ook wel af te vragen of we een schadevergoeding kunnen eisen hiervoor? Dergelijke constructie zou een levensduur hebben van 20-25 jaar. 25 jaar x 12 maand = 300 maanden. Afgelopen 4 maanden hebben we helemaal niets aan ons tuinhuis gehad: we hebben het zelf niet kunnen afwerken (tegelen, ... ) of 'genot van gehad'. Met andere woorden: 4 van die 300 maand zijn we kwijt. Kan ik een schadevergoeding eisen van het totaalbedrag gedeeld door 300 maal 4 voor de verloren tijd dat de constructie er wel al staat of gaat dat te kort door de bocht?

Heel de situatie is wel vervelend, want doordat dit niet afgewerkt geraakt is ook onze volledig planning voor de verdere aanleg van de tuin in het 100 gelopen. We hadden een plan om volledig klaar te zijn voor de zomer 2025 maar dit zal sowieso niet meer lukken.

Bedankt voor de info!
Mvg
Spijtige zaak
maar wat met opvalt in heel je verhaal:
wat kun je bewijzen ?
Heb je een bewijs en dan bedoel ik aangetekend schrijven via post of per mail van welke gebreken er allemaal zijn?
Want schrijven dat de afwerking onder een bepaald verwacht niveau zit, is niet voldoende . Je moet kunnen aantonen dat de werken slecht zijn uitgevoerd of niet voldoen aan de technische verwachtingen.

Voor alle duidelijkheid er zijn 3 soorten van gebreke :
- ontwerpfouten
- uitvoeringsfouten
- esthetische fouten.

Uitvoeringsfouten zijn gemakkelijk te bewijzen . Ontwerpfouten ook, maar esthetische fouten is een moeilijk iets . Als het gaat over esthetische fouten dan is dit zeer subjectief.

Eindfactuur werd opgestuurd maar heb je die ook effectief binnen de vastgelegde termijn officieel geprotesteerd en dit volgens de handeling die staat in de algemene voorwaarden ?
Heb je het volledig bedrag ingehouden of heb je een bepaald deel van het totale bedrag ingehouden ?

Telefoons , mondeling zelfs mail heeft NIET dezelfde bewijslast als een aangetekend schrijven !!
Hoeveel heb je er al verstuurd?

U kan natuurlijk een schadevergoeding eisen maar als er geen AS is dan komt het simpelweg er op neer dat de ingebrekestelling niet officieel is meegedeeld. JE zal dan extra inspanning moeten doen om te bewijzen dat je de ingebrekestelling wel hebt gestuurd via mail of via een gesprek.
En voor alle duidelijkheid, via mail kan je dit aantonen op voorwaarde dat er op die welbewuste mail een antwoord is geformuleerd ... en dan nog.

Ik zit zelf in de branche en of nu een tuinhuis is afgewerkt of niet , dat kan alleen in extremis invloed hebben op de rest van de tuinaanleg.
Ik durf met mijn ervaring, zelfs beweren dat dit NOOIT invloed heeft op de verdere tuinafwerk.
Indien wel dan zal je verdomt een heeeeeel goeie technisch expert moeten aanstellen en een heeeel goede advocaat om dat pad te bewandelen.

Heb je de factuur al aangetekend geprotesteerd?
En heb je een ingebrekestelling gestuur per per aangetekend schrijven?

Over die periode kan je imo weinig inbrengen, zoals al aangehaald. Of op de offerte moet er staan "tuinhuis afgewerkt en opgeleverd tegen xxx".

Werkpunten zo snel mogelijk aankaarten zoals @lukanar zegt.

nog even een waarschuwing .
Als je aangetekend een ingebrekestelling stuurt dan moet op die brief duidelijk het woord "ingebrekestelling" staan !!
Doe je dit niet dan geef je de tegenpartij een extra argument om te ontkennen dat het over een ingebrekestelling gaat !!
Sommige rechters gaan hier in mee.

Meegemaakt dat mijn klant een ingebrekestelling had gestuurd en dit niet had geschreven. Was een heel gedoe en argumentatie of die brief nu voldeed aan een ingebrekestelling of niet. Dus zoek even aan welke geplogenheden een goede ingebrekestelling moet voldoen.

nog even een waarschuwing .
Als je aangetekend een ingebrekestelling stuurt dan moet op die brief duidelijk het woord "ingebrekestelling" staan !!
Doe je dit niet dan geef je de tegenpartij een extra argument om te ontkennen dat het over een ingebrekestelling gaat !!
Sommige rechters gaan hier in mee.

Meegemaakt dat mijn klant een ingebrekestelling had gestuurd en dit niet had geschreven. Was een heel gedoe en argumentatie of die brief nu voldeed aan een ingebrekestelling of niet. Dus zoek even aan welke geplogenheden een goede ingebrekestelling moet voldoen.
Het mag natuurlijk en het is duidelijker zo maar de inhoud is het enige dat telt, er is geen enkele verplichting om eender wat in de brief of op de omslag te vermelden (en richting consumenten is het zelfs absoluut verboden op de omslag zelf).

Het moet gewoon duidelijk zijn dat je iets betwist, wellicht was dat het probleem in de zaak die je aanhaalt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan