• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zeer hoog gasverbruik

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Goeiedag,

Wij wonen een maand in onze nieuwe woning, een vrijstaande woning van 210m2 met een EPC score B.
Onze verwarming werkt met een valiant ecocompact en radiatoren zijn convectors.
Nu is mij de laatste dagen toch een zeer hoog gasverbruik opgemerkt.
Eergisteren is er een 24m3 per dag verstookt en gisteren een 16m3.
Ik laat de thermostaat snachts nu zakken tot 14 graden, maar er is sinds 24u vanacht al weer een 4m3 verbruikt om die 14 graden te halen.
Momenteel staat de verwarming op 17graden, maar heeft hij moeite om dit bij te houden.
Ik heb een grote doorlopende veranda, waar als tussenbuffer gordijnen worden gebruikt. Kan dit het probleem zijn van dit stoken?

Volgende week komen ze de schoorsteen vegen zodat ik hopelijk meer een beroep kan doen op de pelletkachel en voor de rest hoop ik op zachtere temperaturen, want ik vrees dat dit onbetaalbaar gaat worden voor ons.
Groeten

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Je geeft geen concrete info over de woning dus we kunnen er ook weinig over zeggen.
24m³/dag is gelijk een ongeveer 240kWh/24u of een continu vermogen van 10kW.

Als je ketel bij een binnentemp van 17° moeite heeft om dit aan te kunnen houden, klopt er iets niet.
Blijft de ketel continu volle bak doorbranden?
Krijg je het effectief niet warmer dan 17°?

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Je geeft geen concrete info over de woning dus we kunnen er ook weinig over zeggen.
24m³/dag is gelijk een ongeveer 240kWh/24u of een continu vermogen van 10kW.

Als je ketel bij een binnentemp van 17° moeite heeft om dit aan te kunnen houden, klopt er iets niet.
Blijft de ketel continu volle bak doorbranden?
Krijg je het effectief niet warmer dan 17°?
Sorry, wonen hier nog maar net.
EPC bedraagt 198, net een B
Woning is vrijstaand, 202m2
Er is een grote veranda aanwezig, die redelijk veel koude neemt.
Verwarming blijft niet doordraaien. Probleem is dat de temperatuur snel zakt en dan moet de ketel terug bij moet stoken. Zo een 1kuub per uur.
Warmer dan 17 graden krijgen wij het wel. Gisteren 19graden. Hier heeft die ketel een 3 uur over gedaan, startend van 15 graden (nacht).

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Hoe oud is de woning, hoe geïsoleerd?

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hoe oud is de woning, hoe geïsoleerd?
De woning is van 1999, vrijstaand
100mm dakisolatie
Overal dubbel glazen, als ook veranda.
EPC score was 198, net een B.
Spouwmuren, maar geen isolatie aanwezig.

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
254
Punten
83
Dan wil ik toch wel eens weten hoe the hell dat een B gekregen heeft. Ik had hier bij aanschaf 18cm in dak, niets in muren overal dubbel glas en had een D. (450)

Maw, er is mogelijks gefoeffeld met het EPC om het wat op te smukken.

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dan wil ik toch wel eens weten hoe the hell dat een B gekregen heeft. Ik had hier bij aanschaf 18cm in dak, niets in muren overal dubbel glas en had een D. (450)

Maw, er is mogelijks gefoeffeld met het EPC om het wat op te smukken.
Er zijn namelijk wel een groot aantal zonnepanelen aanwezig (6000kwh).

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
Getallen komen bij mij toch niet zo vreemd over met de huidige kou, zo'n grote woning en je energie score.
Waar had je zelf op gerekend?

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Getallen komen bij mij toch niet zo vreemd over met de huidige kou, zo'n grote woning en je energie score.
Waar had je zelf op gerekend?
Het is voor mij nog aanpassen natuurlijk. Wij komen van een gesloten woning.
Ik heb natuurlijk geen referentie met andere mensen van zo een type huis.
Ik panikeer misschien te snel, maar had gehoopt op een 200m3 per maand in het winterseizoen. Aan dit tempo natuurlijk gaat dit er los over.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mensen staren zich blind op dat EPC terwijl er gewoon EPC 'deskundigen' zijn die in de zak van bepaalde makelaars zitten. 200m3 per maand is echt ruim gerekend, waar denk je dat je gebruik gaat eindigen op basis van je huidige gegevens?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
Dat is wel heel erg laag voor zo'n woning en zal je nooit halen.
Je kijkt ook beter naar het verbruik verspreidt over een langere periode, als je op een paar erg koude dagen kijkt schrik je te veel.

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Mensen staren zich blind op dat EPC terwijl er gewoon EPC 'deskundigen' zijn die in de zak van bepaalde makelaars zitten. 200m3 per maand is echt ruim gerekend, waar denk je dat je gebruik gaat eindigen op basis van je huidige gegevens?
Dat is inderdaad onlangs gebleken door de pano reportage. Weer te goedgelovig geweest ...
De gegevens zijn natuurlijk ook in het weekend verzameld, dat wij thuis waren.
Als wij beiden gaan werken zijn en de kinderen zijn op school, staat de verwarming op 15 graden en warmen we bij tot 17 graden.
Voor november hadden wij 140m3 gestookt over heel de maand.
En er staan iets zachtere temperaturen in het vooruitzicht, dus hopelijk heeft dit ook een gunstig effect.
Ik hoop op jaarbasis aan een 2000m3 te komen.

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dat is wel heel erg laag voor zo'n woning en zal je nooit halen.
Je kijkt ook beter naar het verbruik verspreidt over een langere periode, als je op een paar erg koude dagen kijkt schrik je te veel.
Bedankt Janus, dit zorgt al wat meer voor gemoedsrust.
Vanaf volgende week kan ik normaal gezien de pelletkachel gebruiken, dit zal ook al wel bijdrage.
Moesten er tips zijn, altijd welkom.
Verandaramen laten vervangen?
Ruimte tussen living en veranda dichtmaken door schuifdeur?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Een woning van 1999 zonder enige isolatie in de spouw vind ik toch maar raar. In de jaren 90 was spouwisolatie toch al standaard.

Als er in de muren geen isolatie zit, je een veranda hebt en het dak met 100mm ook niet geweldig geïsoleerd is, verbaast dit verbruik mij eigenlijk niet.
Je wist toch op voorhand dat je een nauwelijks geïsoleerde woning kocht?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
Pellets zijn ook niet meer zo goedkoop, misschien beter overschot van je pv installatie gebruiken?
ps 2000m3 per jaar zal zo'n 300m3 per maand zijn in het stook seizoen. in november zat je dan maar op de helft, lijkt mij dus dat je aan het panikeren bent voor niets.
Een audit aanvragen (soms gratis in gemeentes) waar je het best kan isoleren is een andere tip.
Dit alles staat wel los van het feit dat je verwarming het niet warm krijgt in je woning.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.046
Punten
113
Pellets zijn ook niet meer zo goedkoop, misschien beter overschot van je pv installatie gebruiken?

inderdaad
ook een idee dat mij opkomt

moet je nog wel analoge meter hebben

en overschot natuurlijk
ps 2000m3 per jaar zal zo'n 300m3 per maand zijn in het stook seizoen. in november zat je dan maar op de helft, lijkt mij dus dat je aan het panikeren bent voor niets.
Een audit aanvragen (soms gratis in gemeentes) waar je het best kan isoleren is een andere tip.
Dit alles staat wel los van het feit dat je verwarming het niet warm krijgt in je woning.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.785
Punten
113
Kijk alvast eens in de randen van de dubbele beglazing wat daar in geschreven staat. Iets met HR of met plus? Dan heb je waarschijnlijk isolerend dubbel glas, anders mogelijks oud dubbel glas dat amper isoleert. (Zoek de tekst en codes die je vindt eens op in google).

Dat EPC klopt voor geen meter met wat je opsomt van woning. Hoe oud is het EPC?

Het was de voorbije dagen ook best wel koud. Elke dag zo’n 16 graaddagen.
Je mag per jaar een 2000 graaddagen verwachten.
Het extrapoleert niet 1-op-1, maar om permanent het huis te verwarmen zoals je nu de voorbije dagen gedaan hebt moet je op 3000 kuub per jaar rekenen.

Ik vind dat jullie het huis overigens erg koud laten worden. Beneden 16° is niet goed voor een huis (risico op condens en dus schimmels) en dat gaat eigenlijk over de contacttemperatuur van de muren, dus best zelfs niet lager dan 18° laten worden.

Till

Nieuw Lid
Lid geworden
18 dec 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8

inderdaad
ook een idee dat mij opkomt

moet je nog wel analoge meter hebben

en overschot natuurlijk
Helaas digitale meter

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
881
Punten
113
Ik vraag me af of je als koper verweer hebt tegen een foutief EPC. Als je als koper zelf een nieuw EPC laat opstellen en het verschilt veel van dat van de koper, kan je volgens mij spreken van een verborgen gebrek: het gebrek was niet meteen zichtbaar maar was wel al aanwezig en is moedwillig verzwegen (meer nog, er is bewust andere info gegeven). Ik denk dat als een paar kopers dat via de rechtbank aanklagen het direct gedaan zal zijn met de te gunstige EPCs. Het zal dan natuurlijk zaak zijn wie verantwoordelijk is, de verkoper of de EPC-pesoon, maar dat is voer voor de rechtbank.

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Waarderingsscore
33
Punten
28
Een woning van 1999 zonder enige isolatie in de spouw vind ik toch maar raar. In de jaren 90 was spouwisolatie toch al standaard.

Als er in de muren geen isolatie zit, je een veranda hebt en het dak met 100mm ook niet geweldig geïsoleerd is, verbaast dit verbruik mij eigenlijk niet.
Je wist toch op voorhand dat je een nauwelijks geïsoleerde woning kocht?
In 2006 nog nieuwbouw gezien zonder spouwisolatie hoor.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan