Zand egaliseren

Lid geworden
20 jul 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Voor een nieuwe aanbouw heb ik met een minigraver een put moeten graven van 40 cm diep over een oppervlakte van 35 vierkante meter. Door mijn beperkte ervaring is de put echter redelijk oneven (sommige stukken dieper dan andere) dus vroeg ik me af of er tips zijn om de zandoppervlakte mooi egaal te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Jannick

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.419
Punten
113
kan je "egaliseren" met gestabiliseerd zand
(ofwel zo laten en alles meegieten met beton vloerplaat)

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
463
Punten
63
Ik gebruik daarvoor gestabiliseerd breekzand (verkrijgbaar bij een breekcentrale, niet betoncentrale) en tril stevig aan met een trilplaat.

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
315
Punten
63
Ik denk dat TS niet vraagt of hij dat nu met zand of stabilisé of chocoladepudding moet vullen, maar wel hoe (met welk werktuig en methode) hij het pas krijgt.

Corrigeer me maar als ik het verkeerd voorheb.

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
463
Punten
63
Heb even de post herlezen ... het gaat waarschijnlijk over geen al te groot volume en oppervlak?
Gestabilseerd zand ophalen bij de lokale betoncentrale met remorque (of laten leveren).
Indien echt weinig nodig: zand laten leveren in bigbag, en zelf cement onder mengen met een betonmolentje.
(ik ga er vanuit geen kraan meer ter beschikking) Met kruiwagen & schop verdelen. Egaal trekken met zware balk met koord aan.
(Ik gebruik in de plaats van een zware balk wel eens een steigervloer in staal van 3m, dat weegt ook wel wat.)
Eventueel nog wat verdelen met een hark tussendoor. Maar voor onder een vloerplateau ... zou ik echt wel een trilplaat huren.

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
172
Punten
43
Geen uitgegraven geel zand (zavel) meer liggen? Voor niet al te grote hoeveelheden kan dat ook wel dienen. Trilplaat is inderdaad wel een must.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
mmm
Met de kraan spelen komt boven.
HOE heb je gegraven ?
Heb je put na put gegraven ? Ik bedoel bak in de grond en dan met je bak te draaien, grond opgepakt en verzet ?
Of heb je afgeschraapt en zo de grond naar je kraan gebracht en dan opgepakt en verzet buiten het werkveld?

Bij de eerste methode heb je dus golven in je uitgraving waar je kunt over bmx-en .
Daardoor heb je kans dat bij aanvulling en slecht aandrillen de vloerplaat alsnog kan zakken en breken. Met het aandrillen krijg je dus dit niet weg gewerkt. Grondweerstand is volledig overhoop gehaald.

Bij de tweede werkwijze heb je een nagenoeg een egaal en vlak uitgegraven werkvlak. De aanvulling zal overal gelijkmatig gebeuren.
De grondweerstand blijft behouden.

Oplossing
Eerste methode moet je eigenlijk alles gaan uitvlakken door verder af te schrapen. Dus meer stabilisatiemateriaal nodig.
Dan pas kan je de ondergrond drillen en zal je merken dat de aandrilling overal gelijkmatig gebeurd.
Aanvullen met gebroken betonpuin, zavel, breekzand , stabilise, uitvlakken en drillen .
Plaatsen van folie en dan de verdere opbouw van je aanbouw.

Bij de tweede methode is het gewoon dat je wat te diep zit ; geen probleem, vul aan met stabilisatiemateriaal en aandrillen.

Lid geworden
20 jul 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey, bedankt voor alle reacties!

Ja ik heb met een minigraver eerst het zand uitgegraven en dit naast de put opgestapeld, maar door het graven is het momenteel vrij oneven (als in: het ligt op sommige plaatsen tot 20 cm dieper dan elders). Ik vind het ook moeilijk om dit juist uit te meten, ben momenteel bezig met paaltjes en balken waterpas te spannen maar als er een andere methode is dan hoor ik het graag!

Triplaat en stabilisé ga ik zeker ook eens bekijken, bedankt!

Jannick

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
daar zit de fout, bij het uitkofferen van een plaat mag je niet graven, maar moet je schrapen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan