• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zaken plaatsen tegen gemeenschappelijke afsluiting

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn buurvrouw hangt steeds kartonnen borden met boodschappen tegen de draad van de afsluiting. de staat historisch op de perceelsgrens. Ik kocht pas later de grond en bouwde er... Ik zetten op eigen grond een haag op 60cm van de perceelsgrens (opgemeten door landmeter onlangs). Nu hangt zij geregeld boodschappen op cardboards... en als deze onschuldig zijn... soit... Maar nu zijn dit verkiezingsboodschappen en dergelijke (daarom niet altijd van even democratische partijen...). Ik vraag me af of ik me hiertegen kan wapenen... Ik heb deze onlangs al eens verwijderd omdat deze door de hevige wind echt de draad aan het beschadigen waren. Haar boodschap nu "ik heb u op camera en straks laat ik pv opstellen want das mijn draad en ik doe wat ik wil"...
ik heb al wat research gedaan en gezien de wetgeving... het is niet zomaar haar draad... En filmen doe je niet zomaar... tevens...
Art. 3.105:
De afsluitingen die tot stand zijn gebracht langs of schrijlings op de perceelsgrens worden vermoed gemeen te zijn, behoudens verkrijgende verjaring of andersluidende titel.
Indien niet vaststaat dat de afsluiting zich schrijlings op de perceelsgrens bevindt, kan het vermoeden van mandeligheid ook worden tegengesproken door een teken van niet-mandeligheid.

Deze regelgeving is van 2021 ( dacht ergens eind 2021)
Bestond al voor muren en afsluitingen in het stad, daar werd sowieso al vertrokken van de veronderstelling dat deze gemeenschappelijk waren. Is dus in 2021 uitgebreid met platen, houten schutsels en hagen. De algemene regel is dat er nu altijd er van uitgegaan wordt dat een afsluiting op of langs de scheiding steeds een gemene afsluiting is. Jij moet aantonen dat dit NIET het geval is.

Ik denk dan... het is gemeenschappelijk.. kan ik dan niet verhinderen dat ze er zaken tegen hangt die mogelijks beschadiging veroorzaken? Ze verweet me onlmangs ook trouwens dat haar houten panelen rot worden omwille van de aanwezigheid van mijn haag... de haag staat er 17 jaar, de panelen 10... Dialoog probeerde ik maar resulteerde in een geanimeerd bezoek van haar zoon...

Wat denken jullie?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
Je kan aangifte doen, eventueel vredegerecht.
Maar hoe ver wil je gaan.

Staat de draad op de scheiding, of er net tegen ?

Boodschappen ophangen die "niet onschuldig" zijn... wat bedoel je daarmee ? Als het iets is dat echt niet kan, kan je dat melden.
Maar een boodschap die niet strookt met jou (politieke) voorkeur, is daarom niet verboden.

Ik zou haag goed dik laten groeien en proper onderhouden. Zo zie je ze niet en heb je er het minste last van.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Probeer al eens eerst het feitelijke en het emotionele los van elkaar te bekijken. Negeer effe het emotionele en ga aan de slag met het feitelijke.
Dat maakt de probleemstelling ineens een heel pak eenvoudiger.

Ik geef een aanzet:
opgemeten door landmeter onlangs
Feitelijk
Maar nu zijn dit verkiezingsboodschappen en dergelijke (daarom niet altijd van even democratische partijen...).
Emotioneel
omdat deze door de hevige wind echt de draad aan het beschadigen waren.
Feitelijk
Haar boodschap nu "ik heb u op camera en straks laat ik pv opstellen want das mijn draad en ik doe wat ik wil"...
Emotioneel. Dit punt zou pas feitelijk worden als jij effectief een PV binnenkrijgt.
kan ik dan niet verhinderen dat ze er zaken tegen hangt die mogelijks beschadiging veroorzaken?
Feitelijk
Ze verweet me onlmangs ook trouwens dat haar houten panelen rot worden omwille van de aanwezigheid van mijn haag...
Emotioneel.
Dialoog probeerde ik
Feitelijk.
maar resulteerde in een geanimeerd bezoek van haar zoon...
Emotioneel.

De vereenvoudiging van de probleemstelling is dan:
Mijn buurvrouw hangt zaken aan de gemeenschappelijke draad die bij wind voor schade kunnen zorgen. Dialoog werkt niet. Wat kan ik hier tegen doen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.899
Punten
113
Afsluiting wel of niet gemeenschappelijk.
Das de hamvraag.
Volgens wetgeving van 2021 is inderdaad zo dat zonder aantoonbare elementen een afsluiting verondersteld gemeen te zijn (nog nooit lieve tegengekomen ) OF ze zou een dokument moeten hebben dat zij de volle eigenaar is door middels van een verklaring vd vorige eigenaar, factuur die specifiek deze afscheiding omschrijft in de trant van : gemeenschappelijke draadafsluiting van x meter op de scheiding met buur huppeldepup: totale prijs xxx.

Ff er van uitgaan dat de afsluiting 100% in gemeenschap is. Jij bent voor 50% eigenaar en buur ook voor 50%.
Dan mag buur aan ZIJN KANT vanalles ophangen maar niet aan jouw zijde.
Niets belet je om aan JOUW KANT ter hoogte van die storende borden ook iets te plaatsen .

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
538
Punten
113
.

Ff er van uitgaan dat de afsluiting 100% in gemeenschap is. Jij bent voor 50% eigenaar en buur ook voor 50%.
Niets belet je om aan JOUW KANT ter hoogte van die storende borden ook iets te plaatsen .
Zijn er geen extra regels ivm verkiezingsreclame op privé terrein? Is ook afhankelijk van het plaatselijk politiereglement dacht ik.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.077
Punten
113
.

Zijn er geen extra regels ivm verkiezingsreclame op privé terrein? Is ook afhankelijk van het plaatselijk politiereglement dacht ik.
Hangt idd af van het plaatselijke politiereglement.

Los van alle regels gaat het haar niet tegenhouden om die ongewenste boodschappen op eigen terrein te hangen als je dit doorduwt.

Wat is het probleem, de schade aan de draad (wordt die gebruikt? Want jij hebt een haag en zij panelen?) of de boodschappen?

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Effe ter verduidelijking:
De afsluiting die er historisch gezien staat: een stuk oude draad (groen met vakken) in betonnen palen (staat er al zeker 25 jaar want zolang heb ik de grond al), een stuk muur van garage, een stuk houten panelen (recent vervangen nadat deze na 12 jaar hadden begeven), een stuk oude met zavel gemetste muur die afbrokkelt (staat er ook 25 jaar). door het verschil en onafgewerkt zijn, heb ik verkozen een beukenhaag ervoor te plaatsen op 70cm van de perceelsgrens. Ze verweet me onlangs dat deze te hoog was (is 180cm)... Maar de wetgeving spreekt enkel over hoogtes van afsluitingen OP de perceelsgrens (200cm)...

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
.

Hangt idd af van het plaatselijke politiereglement.

Los van alle regels gaat het haar niet tegenhouden om die ongewenste boodschappen op eigen terrein te hangen als je dit doorduwt.

Wat is het probleem, de schade aan de draad (wordt die gebruikt? Want jij hebt een haag en zij panelen?) of de boodschappen?
er ontstaat idd schade aan de draad... deze is al hier en daar losgekomen en kan de windstoten die er nu op komen niet aan... het gaat om vrij grote borden...

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Afsluiting wel of niet gemeenschappelijk.
Das de hamvraag.
Volgens wetgeving van 2021 is inderdaad zo dat zonder aantoonbare elementen een afsluiting verondersteld gemeen te zijn (nog nooit lieve tegengekomen ) OF ze zou een dokument moeten hebben dat zij de volle eigenaar is door middels van een verklaring vd vorige eigenaar, factuur die specifiek deze afscheiding omschrijft in de trant van : gemeenschappelijke draadafsluiting van x meter op de scheiding met buur huppeldepup: totale prijs xxx.

Hey... Ik doe dit doelbewust niet... ik zette er een haag voor... de palen staan al scheef na werken aan haar oprit en zijn ruim 25 jaar oud... ze staan zo scheef dat ik zelfs problemen ervaar bij het scheren van de haag... En eerlijk gezegd... gezien haar houding momenteel en weigering tot dialoog op verschillende manieren (chats, whatsapp, mail, verbaal, telefoon) denk ik dat ik gewoon ga zeggen als ze ooit de palen wil vervangen: zet ze op je eigen eigendom waardoor haar oprit letterlijk een mission impossible wordt, wat niet mijn probleem is dan...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.899
Punten
113
Als de haag binnen de zone van 2m of op de perceelgrens is deze hoogte beperkt tot 2 meter hoog ( geldt voor ALLE planten)
Als er discussie is over de perceelgrens moet je ofwel de afpaling gaan opzoeken ofwel de afpaling laten uitvoeren door een landmeter.
Als de houten panelen en de oude muur OP de perceelgrens staan , dan moeten jullie beide bijdragen tot het onderhoud en kosten.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
denk ik dat ik gewoon ga zeggen als ze ooit de palen wil vervangen: zet ze op je eigen eigendom waardoor haar oprit letterlijk een mission impossible wordt, wat niet mijn probleem is dan...
je mag die palen tegen de erfgrens zetten. Daarom ook de vraag , staat die afsluiting op of tegen de erfgrens

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
denk ik dat ik gewoon ga zeggen als ze ooit de palen wil vervangen: zet ze op je eigen eigendom waardoor haar oprit letterlijk een mission impossible wordt, wat niet mijn probleem is dan...
je mag die palen tegen de erfgrens zetten. Daarom ook de vraag , staat die afsluiting op of tegen de erfgrens
ze staan er nu op... en de haag is zoals eerder gezegd 180cm voor ik ze snoei dus absoluut niet te hoog, maar (en dus niet objectiefà dit verhindert reeds haar inkijk en dat betreurt ze...

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als de haag binnen de zone van 2m of op de perceelgrens is deze hoogte beperkt tot 2 meter hoog ( geldt voor ALLE planten)
Als er discussie is over de perceelgrens moet je ofwel de afpaling gaan opzoeken ofwel de afpaling laten uitvoeren door een landmeter.
Als de houten panelen en de oude muur OP de perceelgrens staan , dan moeten jullie beide bijdragen tot het onderhoud en kosten.
de houten afsluiting stond er op...de vernieuwde staat 5cm op het hare...

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
uw info klopt niet... wat jij zegt gaat over bomen, niet hagen... en zoals ik zei staat de haag op 70 cm van wat zij nu als grens gebruikt, wat zelfs 10 cm op mijn eigendom is) en dus verder dan de 50cm die wettelijk verplicht is...
Even verklaren waarom.. ze bouwde 27 jaar geleden een garage op de perceelsgrens en diende toen een isolerende buitenmuur te voorzien die op mijn eigendom staat (dit heb ik op officiële akte) . De opmetingen bevestigen dit... zij denkt dat deze muur dus op de perceelsgrens staat, maar de perceelsgrens is de spouwmuur...
De perceelsgrens is al officieel opgemeten... haar afsluiting staat zelfs op het mijne hier en daar, maar gezien het historisch karakter, kan ik pas bij vernieuwing vragen dit te verplaatsen... Ik ben niet de moeilijke, maar klagen over een haag van 180cm en nu platen bevestigen aan een draad waardoor de palen verder scheef worden gerukt en de draad het zelfs begeeft... Groffer nog... onlangs lagen haar platen op mijn haag te rusten wat resulteerde in meerdere afgeknakte planten in de haag... das ook schade...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.899
Punten
113
wetgeving is begin 2023 verandert.
Vroeger was het alleen over bomen maar de discussie was altijd over de haag en over die struik maar ook over leibomen.
Vandaar dat nu alle planten beperkt zijn in de hoogte... zelfs siergrassen vallen hieronder.

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
wetgeving is begin 2023 verandert.
Vroeger was het alleen over bomen maar de discussie was altijd over de haag en over die struik maar ook over leibomen.
Vandaar dat nu alle planten beperkt zijn in de hoogte... zelfs siergrassen vallen hieronder.
dus een haag van 180cm stamhoogte is geen probleem toch?

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Met 'onjuiste boodschappen' bedoelde ik dat ze soms eigen slogans er op hangt, soms eigenaardige eigen gedichten, maar nu inderdaad slogans van politieke partijen (ongeacht dus welke want da is echt off-topic en dus hier irrelevant)... En om te duiden: de bekaert draad hangt nu idd al te 'slobberen' omdat deze het door de wind op de panelen wat moet opvangen... de palen van beton staan al schuin omdat deze wat verzakt zijn door de auto op de oprit... en ja als ik haar verplicht haar palen gewoon 10cm te verzetten denk ik dat haar oprit in de praktijk echt te smal is voor een voertuig (of ze kan er misschien wel op rijden, maar niet uitstappen...

Laatst bewerkt door een moderator:

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
604
Punten
113
en ja als ik haar verplicht
Ik denk niet dat je haar kunt verplichten.

De enige goede raad die we kunnen geven in deze discussie is: vraag een verzoening bij de vrederechter.
Dit is een vrijblijvende kosteloze procedure waarbij de vrederechter beide standpunten aanhoort en een oplossing formuleert.
Dit vonnis is weliswaar niet bindend maar kan wel een richting aangeven.

• Leuk
Waarderingen: HuFi

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
De perceelsgrens is al officieel opgemeten... haar afsluiting staat zelfs op het mijne hier en daar, maar gezien het historisch karakter, kan ik pas bij vernieuwing vragen dit te verplaatsen...
En om te duiden: de bekaert draad hangt nu idd al te 'slobberen' omdat deze het door de wind op de panelen wat moet opvangen... de palen van beton staan al schuin omdat deze wat verzakt zijn door de auto op de oprit... en ja als ik haar verplicht haar palen gewoon 10cm te verzetten denk ik dat haar oprit in de praktijk echt te smal is voor een voertuig (of ze kan er misschien wel op rijden, maar niet uitstappen...
Dus hoe langer het duurt, hoe dichter je bij die vernieuwing komt toch?
Enerzijds stoort alles je enorm anderzijds hou je rekening met haar(of ze nog kan parkeren, uitstappen)?

Je zal(zelf) moeten kiezen of je blijft je ergeren of je maakt er meteen komaf mee.

• Leuk
Waarderingen: HuFi
Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb besloten niet mee te betalen aan een vernieuwing gezien ik er een haag voor heb staan. ik heb ook besloten dat als de palen en de draad het begeven ik volgende zaken ga doen:
- haar verantwoordelijk stellen voor schade aan de haag als deze er is door het omvallen van de draad (ik hoop zacht want als de wind zijn ding doet en die meepakt die panelen...)
- haar te vragen de nieuwe palen op haar eigendom te zetten (en deze is dus opgemeten) waardoor idd haar garage niet meer bruikbaar is voor een auto... das hard, da weet ik maar das gewoon nu mijn aanvoelen na 17 jaar pogingen tot dialoog
- als ze me blijft irriteren, laat ik ook de bouwovertreding aan de garage vaststellen die dus aan de ingang 10cm op mijn eigendom staat en vraag ik geen oplossing zoals overkopen van eigendom, maar sloop maar... het is genoeg geweest...
- vraag ik ook de sloping van de muren die ze illegaal op de zogezegde scheiding zette, maar eigenlijk op mijn eigendom staan...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan