• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ytong onder dorpel

Poekieloe

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste forumleden,

Voor ik kan starten met het inpakken van de funderingsaanzet met EPDM dien ik onder de positie van de dorpels nog een Ytong te metselen.

Echter heb ik hulp nodig bij de beedte van deze Ytong steen. Voor de hoogte van de Ytong neem ik totale vloeropbouw vanaf bovenkant betonplaat, min de dikte van de dorpel en nog enkele centimeters extra voor het mortelbed. (19 cm - 5 cm - 3 cm = 11 cm).
Van de fabrikant van het schrijnwerk heb ik onderstaande plannetjes gekregen.

dorpeldeur.png
dorpel_raam_0.png

Als ik deze goed interpreteer moet de dorpel voor de deuren 3,5 cm achter de achterkant van de gevelsteen komen. De dorpel voor de ramen 4 cm.

De muuropbouw van buiten naar binnen is:
  • ​10 cm gevelsteen
  • 2 cm spouw
  • 13 cm PIR
  • 14 cm snelbouwsteen

Onder de dorpel zou ik eerst een gevelsteen metselen met daarachter een Ytong steen zodat de dorpel volledig ondersteund is.

Volgens het dorpelplan zou ik hier dus nog een strook van 3,5 of 4 cm ytong moeten achter metselen. 

Mijn vragen waar ik momenteel mee zit zijn;
  1. Mag de Ytong vlak tegen de gevelsteen gemetseld worden (dus zonder spouw) ? Indien de spouw moet blijven zal de dorpel namelijk maar 1.5 of 2 cm steunen op de ytong.
  2. Aangezien een reep van 3,5 of 4 cm Ytong niet echt sterk is zal deze denk ik worden afgerond op een volle steen van 9 of 14 cm breed? 
  3. Moet de Ytong tot tegen voorkant snelbouw komen (dus veel breeder dan de 3,5 cm of 4 cm)
  4. Indien de Ytong niet tot tegen de snelbouw moet komen zal er nog een ruimte zijn tussen de achterkant van de Ytong en de voorkant van de snelbouwsteen. Hoe moet deze ruimte overbrugt worden bij het inpakken met EPDM?
  5. Is het normaal dat de dorpels zo weinig achter de gevelsteen steken ? Bij alle details op internet komen deze tot veel verder achter de gevelsteen.

Alvast bedankt,

Bijlagen

• dorpeldeur.png
    dorpeldeur.png
    9,7 KB · Weergaven: 18
  • dorpel_raam.png
    dorpel_raam.png
    7,3 KB · Weergaven: 18

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
Ga hier eens kijken voor bouwknopen massiefbouw laag-energie: knopen te vinden voor oa dorpels aan buitendeur en ramen (weliswaar met screens).

Gewoon de zip downloaden, uitpakken en pdf-bestanden bekijken (of de dwg als je de juiste software hebt)

Poekieloe

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de suggestie, ik had echter de details op die site al bekeken maar daar kom ik niet veel verder mee.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.497
Punten
113
toch geen YTONG in de gevel?

dorpel steunt enkel op gevelsteen

www.bouwdetails.be is ook een goede site ;-)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
Het bouwdetail is nochtans heel duidelijk. (op de andere genoemde site staan overigens exact dezelfde bouwknoopdetails, enkel hebben ze wat minder moeite gedaan om ze te sorteren en volgens type en soort detail beschikbaar te stellen).

In de deuropening komt het cellenbeton een stukje naar voor zodat de dorpel hierop kan steunen en zodat er vloerisolatie en chape ligt tot IN de dag (binnenspouwblad) van de deuropening. Voor de cellenbeton zit een dunnere watervaste isolatieplaat onder de dorpel.
​Het cellenbeton in de deuropening ligt met de achterwand gelijk met die van de isolerende onderregel van de deur.

Of het vaak zo gedaan wordt is een andere vraag. Gewoon doormetsen is veel gemakkelijker. De dorpel zit dan gewoon vast in de gevelstenen. Maar die bouwknoop is dan eigenlijk niet EPB-goedgekeurd.
Het detail vraag je eigenlijk beter aan je architect. Die weet wat hij daar wil. Zal ook groot verschil maken bij opmaak EPB-rapport of er goedgekeurde knopen gebruikt zijn of niet.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
hmm... aan de details van jouw schrijnwerker te zien zal je geen onderregel hebben, dus al zeker geen BEN-knooppunt. De deur rust met haar volle gewicht en alle bijhorende trillingen van openen/sluiten op de dorpel. Het is dus belangrijk dat die daar rust op metselwerk. De cellenbetonblok zal met een cm of 3-4 opleg niet afbrokkelen, want er moet nog een dikke laag krimpvrije mortel tussen om de druk te verdelen.

De diepte die je naar binnen moet komen met de dorpel is overigens niet achter de gevelsteen, maar achter de 'slag'. Als er bvb een stalen L-profiel boven de dagopening zit om het metselwerk op te houden, dan moet je ook daarachter blijven. Dus in de volledige slag van de deuropening moet je x mm achter het meest uitstekende punt blijven.

Poekieloe

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Waarderingsscore
0
Punten
6
stefan zei:
toch geen YTONG in de gevel?

dorpel steunt enkel op gevelsteen

www.bouwdetails.be is ook een goede site ;-)

Dag Stefan

Het gaat over een deurdorpel, deze komt tot 3.5cm achter de gevelsteen. Hieronder moet dus nog iets komen zodat deze niet gaat kantelen. Enkel steunen op de gevelsteen zal dus niet voldoende zijn.

Momenteel heb ik niets aan de theoretische bouwdetails op de verschillende sites (deze heb ik al bekeken). 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.497
Punten
113
dat was niet duidelijk op je eerste figuurtje ;-)

ytong 9 cm zo dicht mogelijk tegen gevelsteen, maar voldoende plaats om in te pakken (met EPDM)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
De tekening van de bouwknoop toont ook duidelijk dat er geen spouw nodig is tussen gevelsteen en isolatie, onder de dorpel. het cellenbetonblok komt daar dan ook weer meteen tegen (met ook waterdichtende folies natuurlijk).

Enkel cellenbeton zou ik niet doen.
Gewoon naar voor komen met de cellenbetonblokken (achterkant gelijk met buitenkant van binnenspouwblad) die je verzaagt volgens de nodige dikte voor voldoende opleg (4-tal cm) en dan de rest inpakken met waterbestendige isolatie (zoals je ook de rest van de kimblokken rondom het huis doet). De dikte van de isolatie pas je aan naar de beschikbare ruimte. Je moet geen spouw laten (maar isolatie komt nu ook niet in alle mogelijke diktes, dus er kan wel een kleintje zijn).

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Indien er gewerkt wordt met een luchtdichte deur met onderregel dan lijkt het mij voornamelijk belangrijk dat de deur op de ytong eronder kan steunen. De dorpel zelf heeft op dat moment geen dragende functie, toch? Door die in de zijkant in te metselen zit die stevig vast en kan die niet kantelen.

Ik stel me wel de vraag wat het nut is van die waterkering (vochtfolie) tussen de gevelsteen en de dorpel.

Bijlagen

• dorpelaansluitingbuitendeur.pdf
    618,7 KB · Weergaven: 44

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
Dat is de waterkering van de gevelsteen die doorloopt 

anders krijg je vochtige plekken in je dorpel (tenzij je nog een blok arduin van 20 cm legt zoals in de goeie ouwe tijd).

Het zorgt er ook voor dat eventueel vocht van bovenaf (poetsen, regen,...) afgevoerd wordt onder de dorpel en niet in de spouw komt. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan