• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ytong blokken gemetseld

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

De muren rond onze keldertrap zijn voorzien met Ytong blokken.
Nu heb ik opgemerkt dat mijn aannemer de blokken gemetseld heeft met cement.
Mag dit?
Moet dit niet gelijmd zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Zuiver technisch is dat geen probleem.

Voor buitentoepassingen zou ik het niet doen vanwege het vochtgedrag van die voegen (en de slechte isolatiewaarde).

Waarom gebruikt de aannemer/architect daar eigenlijk Ytong en geen snelbouw? Isolatiewaarde?
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Keon zei:
Zuiver technisch is dat geen probleem.

Voor buitentoepassingen zou ik het niet doen vanwege het vochtgedrag van die voegen (en de slechte isolatiewaarde).

Waarom gebruikt de aannemer/architect daar eigenlijk Ytong en geen snelbouw? Isolatiewaarde?

De architect had dit aangegeven om te isoleren tegen de koude van de kelder.  Vandaar dat ik de vraag stel. Ik dacht dat cementvoegen koudebruggen waren. 
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
is het stevig? want met mortel komen ze normaal niet erg vast te zitten.....
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Rubeast schreef:

De architect had dit aangegeven om te isoleren tegen de koude van de kelder.  Vandaar dat ik de vraag stel. Ik dacht dat cementvoegen koudebruggen waren. 

Ja, het zijn koudebruggen maar voor deze toepassing maakt dat in de praktijk niet veel uit omdat het in een niet geventileerde kelder eigenlijk nooit echt koud is. In de winter haal je daar 12 à 14°C.

Misschien dat de architect dat heeft gedaan terwille van de EBP (de kelder ligt uit het beschermd volume).  
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Stevig is het wel. Heb er vandaag nog in liggen slijpen en kappen voor de contactdozen te plaatsen (5x zoveel stof dan slijpen in een gewone snelbouw
regular_smile.png
 ) en is geen beweging in te krijgen.

Maar het lijkt me idd meer te maken hebben met de EPB dan met de isolatiewaarden. Thx!
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Om hier even op terug te komen. Metsen met cement vormt dus geen probleem als het binnenhuis is? Ze worden nadien toch afgewerkt met pleister dus is dat geen probleem of wel ? Heb naar heel klein deeltje te doen 100 cm op 220 en dan lijkt me een hele zak kopen wat gekken werk.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Om een goede hechting te bekomen is het aangeraden om Ytong -add bij te voegen tijdens het maken van de mortel.
Gewone metselmortel kan je in zijn geheel (met een truweel) loskloppen van de steen
Eiennlijk is het beste de blokken te verlijmen met Ytong Ytocol.
PS: naast het merk Ytong zijn er nog andere merken (Cellumat , H+H) die elk hun eigen "colle" aanbevelen. Nooit wordt er gesproke over traditionele mortel
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Om een goede hechting te bekomen is het aangeraden om Ytong -add bij te voegen tijdens het maken van de mortel.
Gewone metselmortel kan je in zijn geheel (met een truweel) loskloppen van de steen
Eiennlijk is het beste de blokken te verlijmen met Ytong Ytocol.
PS: naast het merk Ytong zijn er nog andere merken (Cellumat , H+H) die elk hun eigen "colle" aanbevelen. Nooit wordt er gesproke over traditionele mortel
Eerste laag lukt zelden met colle
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Om een goede hechting te bekomen is het aangeraden om Ytong -add bij te voegen tijdens het maken van de mortel.
Gewone metselmortel kan je in zijn geheel (met een truweel) loskloppen van de steen
Eiennlijk is het beste de blokken te verlijmen met Ytong Ytocol.
PS: naast het merk Ytong zijn er nog andere merken (Cellumat , H+H) die elk hun eigen "colle" aanbevelen. Nooit wordt er gesproke over traditionele mortel
Eerste laag lukt zelden met colle
Daarom gebruik ik de Ytong-add
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Om een goede hechting te bekomen is het aangeraden om Ytong -add bij te voegen tijdens het maken van de mortel.
Gewone metselmortel kan je in zijn geheel (met een truweel) loskloppen van de steen
Eiennlijk is het beste de blokken te verlijmen met Ytong Ytocol.
PS: naast het merk Ytong zijn er nog andere merken (Cellumat , H+H) die elk hun eigen "colle" aanbevelen. Nooit wordt er gesproke over traditionele mortel
Eerste laag lukt zelden met colle
Daarom gebruik ik de Ytong-add
Of mortel aanmaken met Ytocol erin.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Voor de eerste laag leggen we mortel en dan de onderkant (en kopse kant) van de ytong inlijmen zodat die "pakt".
 

BSSN

Lid
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
106
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ytong metsen met mortel is geen probleem. Dat wordt op heel veel plaatsen zo gedaan.
Dat is nog geen reden om dit algemeen te aanvaarden. Er zijn ook heel veel "manusjesvanalles" maar dat wil ook niet zeggen dat de dingen volgens de regels der kunst uitgevoerd worden.
Het mag toch niet zo ingewikkeld zijn om gewoon de instructies van de fabrikant zelf te volgen. Xella organiseert zelf regelmatig gratis cursussen en zijn, naar mijn ervaring, heel erg bereid om advies te verlenen.

Ytong-blokken worden verlijmd met kam.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan