Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Y stuk of niet?

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
99
Punten
28
Hallo, ik lees dat ik altijd en overal bochten van 45° moet gebruiken en nergens 90° maar voor het toilet kom ik deze foto tegen op dit forum.
Een y stuk van 110mm is een 30 cm hoog en als je daar dan nog een bocht van 45° moet insteken kom je wss te hoog uit voor een hang wc denk ik dan?
Ik neem aan dat op deze foto het correct is opgebouwd en dat een t stuk met 90° in dit geval wel kan of moet?

Bijlagen

• Screenshot_20260809-115540.Chrome.png
    Screenshot_20260809-115540.Chrome.png
    1,8 MB · Weergaven: 71
Van verticaal naar horizontaal moet je 90° bochten gebruiken!

Ik zie 2 bochten van 90°, niet mijn voorkeur
Onderste bocht van 90 kan je hier perfect uitvoeren in Y

Van verticaal naar horizontaal moet je 90° bochten gebruiken!
ik dacht dat de voorkeur steeds 2 keer 45° was ipv 90° , bijvoorbeeld naar de laatste wastafel op de afvoerbuis heb ik een buis van 50mm voorzien onder de vloerplaat , ik dacht 2 bochten van 45° in elkaar te steken om zo omhoog te komen naar die wastafel. of moet dat niet ? kan je gewoon 1 bocht van 90° nemen daar?

Uitgangbuis aan het ophangsysteem mag je niet horizontaal plaatsen. T-stuk wat laten zakken, bocht 45 graden hier in en zo op de aansluiting van het toilet

Ik zie 2 bochten van 90°, niet mijn voorkeur
Onderste bocht van 90 kan je hier perfect uitvoeren in Y
bij mij is die situatie idd anders , waar de zwarte T staat naar het toilet komt exact daaronder de buis uit de vloerplaat

Uitgangbuis aan het ophangsysteem mag je niet horizontaal plaatsen. T-stuk wat laten zakken, bocht 45 graden hier in en zo op de aansluiting van het toilet
wat is de reden hiervoor? minder kans op verstopping?

Je bedoelt zo?rode lijn is de vloer.

maar als je een bocht van 45° gebruikt moet de afstand van de buis tot de toilet eigenlijk excact juist zijn om uit te komen , niet? als de buis te ver naast het wc staat kom je er niet denk ik.

Bijlagen

• 17862721015278041692844503080438.jpg
    17862721015278041692844503080438.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 8
ik dacht dat de voorkeur steeds 2 keer 45° was ipv 90°
Van verticaal naar horizontaal is de voorkeur 2x 45° dacht ik. Van horizontaal naar verticaal net 1x 90° om te zorgen dat er nog lucht door de leiding naar boven zou kunnen.

ik dacht dat de voorkeur steeds 2 keer 45° was ipv 90°
Van verticaal naar horizontaal is de voorkeur 2x 45° dacht ik. Van horizontaal naar verticaal net 1x 90° om te zorgen dat er nog lucht naar de leiding door naar boven zou kunnen.

Top antwoord! Bedankt 🙏

Je bedoelt zo?rode lijn is de vloer.

maar als je een bocht van 45° gebruikt moet de afstand van de buis tot de toilet eigenlijk excact juist zijn om uit te komen , niet? als de buis te ver naast het wc staat kom je er niet denk ik.
Inderdaad zoiets. Je kan die aansluitbuis aan het toilet inkorten hé en je 45graden bocht hier op plaatsen met een stuk buis tussen tot het t-stuk.
De buis van het ophangsysteem horizontaal plaatsen zorgt ervoor dat het water in het toilet te hoog komt voor het daadwerkelijk weg loopt.

ik vind voor "buitenriolering " enkel diameter 110mm en groter . moet de buis onder mijn vloerplaat niet telkens in stapjes kleinere diameter worden?
kleinere diamters vind ik alles in "binnen riolering"🤔

bij de binnenriolering heb ik wel de kleinere diameters en ik kan kiezen tussen dunwandig en dikwandig , de dikwandige zijn 3mm wanddikte wat me ok lijkt .

Maar ik vraag mij af of "binnen riolering" wel goed is voor onder de funderingsplaat , iemand een antwoord daarop?

Laatst bewerkt:
Ik zou wat onbereikbaar is altijd in PP uitvoeren en niet in PVC.

• Leuk
Waarderingen: kv12
Ik zou wat onbereikbaar is altijd in PP uitvoeren en niet in PVC.
Wat is de reden? Beter bestand tegen heet water?
Ik heb erover opgezocht en ik lees dat pp veel gevoeliger is voor ( kleine) grondverzakking.
Waarom weet ik niet eigenlijk?
Is pvc niet zowat de standaard keuze?

Zo'n lange bocht noemt soms ook een getrokken bocht.

• Leuk
Waarderingen: kv12
ik vind voor "buitenriolering " enkel diameter 110mm en groter . moet de buis onder mijn vloerplaat niet telkens in stapjes kleinere diameter worden?

bij de binnenriolering heb ik wel de kleinere diameters en ik kan kiezen tussen dunwandig en dikwandig , de dikwandige zijn 3mm wanddikte wat me ok lijkt .

Maar ik vraag mij af of "binnen riolering" wel goed is voor onder de funderingsplaat , iemand een antwoord daarop?
onder betonplaat, altijd 110 - 160 mm

onder betonplaat, altijd 110 - 160 mm
Ok terug naar de tekentafel dus...
Waar komt dan het verloop stuk te zitten? Ter hoogte van de afgewerkte vloer?
En alles daaronder 110 mm en 45° bochten ( of van die getrokken bochten)?

En 160 mm? Dat is bij een gewoon huis toch niet van toepassing? Is de aansluiting aan straatzijde geen 110 mm ? Dikkere buis tegen de stroming in gebruiken is toch not done dacht ik he?

Terug
Bovenaan